Extra rijstrook moet doorstroom bij Lammenschansplein verbeteren

11

De provincie Zuid-Holland en de gemeente Leiden gaan de doorstroming op het Lammenschansplein verbeteren. Hierbij kan het Lammenschansplein in de ochtend- en avondspits 5 tot 6 procent meer verkeer verwerken dan in de huidige situatie. Dit is het resultaat van een nieuw onderzoek. Daarbij is gebruik gemaakt van een zogenaamd dynamisch verkeersmodel en is ook gekeken naar het kruispunt N 206 en de afrit van de A4 bij Zoeterwoude.

Aanleiding voor het onderzoek is een afstudeerrapportage van Marco Elsgeest, een student aan de Hogeschool InHolland, dat in januari 2009 is verschenen. Het voorstel van de student is destijds door een team van experts bekeken. Het pakket maatregelen dat nu wordt uitgevoerd is gebaseerd op de voorstellen van dat team.

Belangrijkste maatregelen om deze verbetering te realiseren zijn een extra strook om linksaf te slaan vanuit Leiden richting Lammebrug en A4. Hiervoor vervalt de busstrook ter hoogte van het kruispunt en moet de bus eerder invoegen. Omdat de bus vaker groen licht krijgt kan het verkeer voor de bus ook vaker doorrijden. Verder wordt geprobeerd doorgaand verkeer te weren voor de Corbuloflat aan het Lammenschansplein.

Met dit pakket maatregelen denken provincie en gemeente op korte termijn de grootste winst te behalen met aanpassingen die het minst ingrijpend zijn. Voor de lange termijn is de RijnlandRoute de oplossing voor de knelpunten tussen de A4 en Leiden en Voorschoten. Naar verwachting worden de maatregelen komende zomer uitgevoerd zodat de overlast voor het verkeer zo beperkt mogelijk is.

Delen

11 reacties

  1. ”Hierbij kan het Lammenschansplein in de ochtend- en avondspits 5 tot 6 procent meer verkeer verwerken dan in de huidige situatie.”

    Dit suggereert dat het er nog drukker zal worden qua automobilisten. Maar ik ga ervanuit dat het de doorstroming van het verkeer positief zal beinvloeden.

    Wat zijn de effecten als de N206 in beide richtingen tweebaans worden? Volgens mij kun je de doorstroming van het Lammeschansplein daar zeker positief mee beinvloeden.

  2. Nu nog zorgen dat de brug niet gesloten wordt in de spits. Al heb je twee keer 6 banen. Een brug die drie keer per uur gesloten wordt in de spits is funest.

  3. Ferry Rigault op

    Eindelijk. Ik vraag me af waarom het zo lang heeft moeten duren.
    Ik ben in ieder geval blij dat er wat gedaan wordt aan het asociale sluipverkeer via de Corbuloflat. Soms staat daar zelfs een file van 7, 8 auto’s. Dit veroorzaakt weer extra vertraging want zij maken het, als hun licht op groen gaat, het weer onmogelijk dat het verkeer vanaf de Kanaalweg door kan rijden. Gevolg: extra verstopping waardoor ook het verkeer vanaf de Lammenschansweg weer niet door kan rijden.
    En dan heb je ook nog van die aso’s die vanaf de Lammenschansweg net doen alsof ze naar links de Kanaalweg op moeten en dan opeens toch weer rechtdoor schieten en die aso’s die net doen alsof naar Voorschoten gaan en dan opeens weer richting A4 gaan.
    Mijn dag begint vaak met me hierover mateloos te ergeren dus ik hoop dat de nieuwe maatregelen snel worden ingevoerd.

  4. Wie zo de zure reacties van – thans- Flevo-gedeputeerde Witteman op de diverse Leidse webmedia leest kan zich niet aan de indruk onttrekken dat hij een psychisch trauma heeft opgelopen na zijn vertrek uit de Leidse politiek. Het is vreemd, dat een oud-wethouder zich nog bemoeit met het beleid van zijn opvolgers. Dat is in politieke kringen ÂŽnot doneÂŽ.

  5. Emile de Heer op

    Die aanpassing gaat nog wel even duren. In het Leidsch Dagblad staat vermeld, dat dit pas na de komende zomer klaar is. Dat betekent nog minstens 10-12 maanden files.

  6. Sowieso zal dit stuiten op verzet van Connexxion, die moeten een heel stuk vrije busbaan inleveren, waar juist zo hard voor geknokt was om het busverkeer zoveel mogelijk te ontlasten daar…
    Dat moet nu weer ingeleverd worden?
    Connexxion zal dat niet accepteren…

  7. Geniaal van herman, die constatering
    dat bruggen open gingen
    maar…ze gaan ook dicht
    daarna
    Kwestie van oorzaak en gevolg
    kip en ei
    maakt voor de otomobilist in feite niet uit
    vooruitdenken herman2

  8. Koos Kabbeljouw op

    Ik zou zeggen, Rutger vervangt gesloten door –is open–.
    Probleem opgelost herman.
    Maar wie ben ik?

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline