De softwareproblemen bij de gemeentelijke sociale dienst zijn het stadium van de kinderziektes voorbij. Niet omdat ze bijna verholpen zijn, maar omdat ze structureel aan het worden zijn. Wethouder Jan-Jaap de Haan is woedend op de leverancier van de software die er maar niet in slaagt om de problemem met het softwarepakket waarop begin dit jaar werd overgeschakeld op te lossen. “Als er een ict-project niet in control is, dat is dit het wel,” aldus De Haan. “Ons geduld met de leverancier is op. Ik wil echt geen manager meer aan de telefoon krijgen die hoopt dat het volgende maand wel goed gaat.”
Door de haperende software, szwNet, krijgt naar schatting vijf tot tien procent van de 2600 mensen die een uitkering krijgen deze niet, niet volledig of te laat. “Het is inmiddels zo erg dat we de omgekeerde bewijslast hanteren,” Aldus De Haan. “Mensen kunnen daardoor aan de kas een voorschot krijgen, zodat ze in elk geval de boodschappen kunnen doen en de huur betalen.”
De meeste problemen doen zich voor bij mensen die recht hebben op een of meer toeslagen of bij mensen bij wie er mutaties zijn geweest. De Haan gaat er nu van uit dat pas na de zomer alles probleemloos werkt. Pas als dat het geval is wordt ook de rekening van de softwareleverancier voldaan.
Voor de gemeente heeft het probleem nog een ander vervelend bij-effect. Door alle problemen is het personeel veel tijd kwijt aan het oplossen daarvan. Tijd die ze niet kunnen gebruiken om werklozen aan een baan te helpen.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907