ROC en gemeente sluiten deal over parkeergarage

6

De gemeente Leiden wil twee grote ondergrondse parkeergarages aanleggen. Een bij Molen de Valk en eentje onder de Garenmarkt. Door de aanleg van die laatste parkeergarage dreigde een conflict met het ROC dat onder de nieuwbouw bij station Leiden Lammenschans ook een parkeergarage heeft aangelegd. De gemeente had eerder met het ROC afgesproken om in de nabije omgeving geen parkeervoorzieningen te realiseren, omdat dan de exploitatie van de ROC-garage in gevaar zou komen. De aanleg van de Garenmarktgarage is in strijd met die afspraak.

Inmiddels hebben ROC en gemeente een akkoord bereikt. Door de invoering van Blauwe Zones langs de Lammenschansweg en de aanleg van een nieuwe weg naar de ROC-garage compenseert de gemeente de extra plekken die straks bij de Garenmarkt komen. De clausule over de Garenmarkt in de ontwikkelingsovereenkomst tussen ROC en gemeente is nu vervallen, waardoor die geen blokkade meer vormt voor de aanleg van de nieuwe parkeergarage.

In de loop van dit jaar wordt vanaf de Lammenschansweg, ter hoogte van de Tomatenstraat, een nieuwe weg aangelegd naar de parkeergarage.

Die Blauwe Zones zijn overigens een proef. Mogelijk verdwijnen ze over twee jaar weer. Het lijkt er dus op de het ROC water bij de wijn heeft gedaan door dat gegeven voor lief te nemen. Mogelijk omdat ze de gemeente ook nog nodig heeft bij andere ontwikkelingen. Bijvoorbeeld bij de nieuwbouw achter Leiden Centraal. Of daarover ook afspraken zijn gemaakt is niet bekend.

Delen

6 reacties

  1. Is de parkeergarage onder het ROC ook voor niet-roc bezoekers te gebruiken? Ik heb hier nog niets over gelezen? Waarom wordt dit door de gemeente niet gecommuniceerd dat je hier kunt parkeren. Overigens is het een kwalijke zaak dat met overheidsgeld (lees geld bestemd voor onderwijs) een parkeergarage wordt aangelegd en uitgebaat. Hoezo zou de garenmarktgarage een probleem opleveren voor een garage een kilometer verderop? Gaat het ROC commerciele activiteiten doen.

  2. Dit is een hele rare deal die niet in het belang van de bewoners van Leiden is!
    Dus om de ROC-parkeergarage rendabel te maken, moeten bewoners in de directe omgeving gaan betalen?
    Dit vraagt om een onderzoek door een landelijk dagblad! Dit soort deals vallen toch met geen enkel goed fatsoen aan de bewoners van Leiden uit te leggen?

  3. Stop Parkeeroverlast! op

    De Blauwe Zone als middel om de ROC-garage te vullen…
    Wat moet ik daar nu van denken. Misschien is dit samen te vatten als ‘Politiek’?
    Of de ROC-garage vol staat, weet ik niet. De straten die aan de Blauwe Zone grenzen, staan in ieder geval wel helemaal vol.
    Zie: parkeeroverlast.blogspot.com

  4. In de Volkskrant van precies een week geleden stond een uitvoerig artikel over peperdure onderwijspaleizen die megalomane directies van ROC’s (enorme MBO-fabrieken) zich tegenwoordig menen te moeten veroorloven, overal in Nederland. Voor goed onderwijs en leerkrachten blijft dan vaak te weinig geld over. Het artikel staat helaas niet op het gratis deel van de VK-website)*. Ik moest er eergisteren onwillekeurig aan denken, toen ik langs de ROC-kolos bij station Lammenschans liep, en net weer, na het bovenstaande te hebben gelezen.

    De gemeente Leiden is het ROC indertijd zeer ter wille geweest bij het verwerven van de grond voor de nieuwbouw, of exacter, bij de financiering van de aankoop ervan. Dit behoort bepaald niet tot de kerntaken van een gemeente. Zou het ROC het al weer vergeten zijn? Uit de berichtgeving hierboven begrijp ik nu dat rupsjes nooitgenoeg van de ROC-directie nog meer willen van de gemeente Leiden en haar inwoners. Zou in de directiekamers (zaken?) hetzelfde type megalomanagers ziten als elders?

    )* Zie hier:
    http://www.beteronderwijsnederland.nl/node/8345

  5. Ach ja, het ROC: steeds groter, steeds duurder en steeds slechter. Waar zijn de goede scholen voor technisch onderwijs gebleven? Worden er nog technici opgeleid of wordt Nederland definitief een land van pennenlikkers, varkenshouders en sjoemelaars?

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline