Het begint een terugkerend ritueel te worden. Boze beroepsschippers de bezwaar maken tegen de afsluiting van de Leidse binnenwateren ten behoeve van feestjes in de stad. Nu Koninginnedag nadert en de gemeente een vergunning heeft afgegeven voor een gezamenlijke evenemententerrein op pontons in de Nieuwe Rijn, stromen ook de bezwaren daartegen weer binnen. Rederij Rembrandt zag zijn bezwaar inmiddels binnen een week verworpen, Schuitje Vaart van reder Koene Parmentier doet zijn brief deze week op de post en Sjaak Veringa van rederij De Oude Rijn wil niet zeuren. Hij dient geen bezwaar in, maar baalt wel van de afsluiting.
De gemeente geeft steeds vaker vergunningen af om het water met pontons te veranderen in een feestterrein. Enerzijds vanwege de veiligheid tijdens drukke evenementen, er kan dan niemand in het water vallen, anderzijds omdat er op die manier één gezamenlijke plek kan worden gecreëerd waar meerdere horecaondernemers hun evenement kunnen organiseren. Dat strookt met de wens van de gemeente om minder verschillende podia vlak bij elkaar toe te staan.
De Nieuwe Rijn is de afgelopen jaren steeds vaker gestremd voor de doorvaart. Koninginnedag, de 3 Oktoberviering en de ijsbaan in december lijken een vaste plek op het water gekregen te hebben.
De reders zien het allemaal met lede ogen aan. Paul Groenen van Rederij Rembrandt stelt dat alle afsluitingen hem vorig jaar 40 vaardagen hebben gekost. Koene Parmentier van Schuitje Vaart snapt ook niet dat de gemeente zo lichtzinnig met het water omgaat. “Als het argument veiligheid is, dan moeten ze ook eens kijken naar de veiligheid op het water zelf. Als we straks weer allemaal moeten omvaren via de Oude Rijn wordt het daar veel te druk. Dat is ook onveilig. Bovendien wordt het steeds moeilijker om op tijd te varen.” Volgens Parmentier is de afsluiting tijdens Koninginnedag ook niet goed voor het feest zelf. “Vroeger kwamen mensen met de boot naar de kindervrijmarkt. Om spulletjes te brengen om of het feest gezellig vanaf het water te bekijken. Dat kan nu allemaal niet meer”. De enige reder die helemaal geen problemen ziet in de afsluitingen is Peter Labrujère van de Leidse Rederij. Volgens hem blijft er genoeg water over om wel te varen.
Of de reders met de nieuwe werkelijkheid moeten leren leven zal afhangen van de discussies die de Leidse politiek later dit jaar gaat voeren. Dan wordt er een nieuwe nota waterbeleid vastgesteld met regels voor het gebruik van de Leidse binnenwateren. Als de politiek alle afsluitingen ook teveel van het goed vindt, blijft de Nieuwe Rijn mogelijk vaker open dan nu.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907