Leiden krijgt twee nieuwe parkeergarages

15

De komende jaren worden er in Leiden twee nieuwe ondergrondse parkeergarages gebouwd. Onder de Lammermarkt en de Garenmarkt komen in totaal 800 extra parkeerplaatsen vlakbij het centrum. Een zoekopdracht moet voor nog eens 200 extra plaatsen zorgen. Daarvoor is de Kaasmarkt in beeld. Als de garages open zijn en goed functioneren wordt gekeken hoeveel en welke parkeerplaatsen op straat kunnen worden opgeheven. Op die manier moeten de aanlooproutes van de garages naar het centrum aantrekkelijker worden, doordat het blik daar van straat verdwijnt. Voor de twee garages trekt de gemeente ruim 100 miljoen euro uit.

De bouw van de garages is onderdeel van hetr coalitieakkoord ‘Samen Leiden’ dat D66, VVD, CDA en SP in 2010 sloten. GroenLinks, de ChristenUnie, de Stadspartij Leiden Ontzet en Leefbaar Leiden stemden tegen.

Delen

15 reacties

  1. Is dat inclusief de verplichting aan de exploitanten om daarbij openbare toiletgelegenheid aan te bieden en te onderhouden? Parkeren en winkelen moet een beleving worden in Leiden en volgens mij zijn er partijen die betere toiletvoorzieningen voor het winkelend publiek op hun beleidslijstje hebben staan. Lijkt mij een makkelijk te verzilveren punt.

  2. Frederik Zevenbergen op

    Hoi Rutger

    Jazeker, die zitten in het programma van eisen.

  3. 125.000 EUR per parkeerplaats.

    Het shoppen wordt in Leiden duurbetaald.

    Waarom stemt de VVD als voorstander van het vrije ondernemerschap hiermee in? Zo kan ik ook wel ondernemen: de overheid betaalt dik 100 miljoen, en ik ga lekker exploiteren…

    125.000 EUR per parkeerplaats. 125.000!!!!

  4. Piet Pekelharing op

    Het mag wat kosten, maar dan heb je ook wat.

    Voor zo’n bedrag kun je wel heel luxueus parkeren. Die miezerige 125.000 pegels parkeer je er echt wel vanaf.

  5. 800 plaatsen erbij?
    Hoezo erbij als er gekeken wordt hoeveel er gaan vervallen!
    Wat een logica.

  6. Huh? 400 parkeerplaatsen onder die leuke fonteintjes?
    Leiden is toch ook prima te doen vanaf het Haagje en omstreken met Veolia?

  7. Piet Pekelharing op

    Wel ja, smijt nog maar even 100 miljoen euri het raam uit. En nog eens een veelvoud van dat bedrag voor de BzN-variant van de RijnlandRoute en voor de Ringweg-Oost en het Griekenland-scenario komt steeds dichter bij. Zet de ouzo alvast maar koud!

  8. Dick de Vos op

    Aanvulling op het artikel: ook de Partij voor de Dieren stemde tegen de twee parkeergarages. Er zijn helemaal geen 1000 extra parkeerplaatsen nodig. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken en heeft college heeft ook zelf toegegeven. Het is dus louter een politieke keuze.

  9. Wat de gemeente echter niet beseft, is dat ze ZELF met de parkeergarage aan de Lammermarkt 3 oktober in gevaar brengen, maar ja, dat was de gemeente Leiden toch al een doorn in t oog, dus hoe goedkoop wil je er vanaf?
    Zie hier t simpele antwoord, we bouwen een ONNODIGE garage onder t Lammermarkt, dan is t gauw gedaan met de 3 oktober festiviteiten…

  10. @killRdevil: misschien is die ondergrondse garage juist voor de 3 oktoberfeesten bedoeld: zetten we het reuzenrad ponder de grond neer. Ik neem tenminste aan dat voor parkeerplaatsen van 110.000 EUR per stuk (hoe kan de SP dit in godsnaam verantwoorden? Dat begint nu wel heel erg een parkeergaragegeldsmijtpartij te worden) er ruimte voldoende is om een hele kermis plus gemeenteraad ondergronds op te bergen.

  11. @eric vtg:

    Denkt u nu echt dat de garage dat houdt?
    De garage is bedoeld voor auto’s, niet voor zware trucks met opleggers!!
    Dus wat zal het logische gevolg zijn, als de kermis wagens erop staan?
    Mijn inziens zal de garage dan instorten als een kaarten pakhuis, die houdt t gewicht nooit…

  12. Piet Pekelharing op

    100 Miljoen voor een paar parkeergarages, dat is een serieuze smak geld. Het is bijna net zo veel als dat wij jaarlijks aan onze koninklijke familie spenderen.

  13. Wanneer je de kosten van deze belachelijke creaties per hoofd van de Leidse bevolking berekent, kom je op zo’n duizend euro per persoon, per kind, oude van dage, en, wat me waanzinnig boos maakt, ook per bewuste niet-autobezitter, zoals onderstaande! Moet mijn gezin aan deze catastrofe meebetalen? In deze tijd, waar de zorg, de kunst, het milieu wordt ingeruild voor frauduleuze investeringen in de banken en de bouw? Alles niet bedoeld voor het wel en wee van onze stad of maatschappij, maar voor een stelletje beunhazen, die met gemeenschapsgeld de ene op de andere fout stapelen en ons alweer willen doen geloven dat schulden maken de oplossing voor (hetzelfde) probleem is. Geef dit geld aan Leidenaars die in de loop der jaren zorgvuldig met hun geld zijn omgegaan en zij zullen weloverwogen in de stad investeren. Wie in Leiden is nou echt bereid duizend euro p.p. in deze idiotie te investeren? Laat deze mensen dat dan doen, en op eigen risico, zodat alleen zij voor de verliezen of winsten instaan.

  14. Piet Pekelharing op

    @mevrouw Grammatica,

    In het republikeins debat krijgen wij republikeinen altijd maar weer dezelfde argumenten tegengeworpen door de monarchisten. Gelukkig zijn deze eenvoudig te weerleggen.

    U haalt hierbij het voorbeeld van de kosten van de Franse president aan. Heeft u echter enig idee wie het staatshoofd van Zwitserland is? Nee, dat dacht ik al. Dat is geen verwijt naar u toe. Bij het grote publiek is het onbekend wie staatshoofd is, daar de voorzitter of voorzitster van de Bondsraad (de federale regering) in Zwitserland tevens staatshoofd is en dit voorzitterschap jaarlijks rouleert onder de ministers van diezelfde Bondsraad. Daardoor is bij veel burgers onbekend wie op dit moment staatshoofd is. Dus is er geen sprake van de persoonsverheerlijking die wij kennen van een presidentiële republiek zoals Frankrijk. En dat is maar goed ook . Geen mens mag symbool staan voor de onafhankelijkheid van de staat en het zelfbeschikkingsrecht van het volk. Maar om op de kosten terug te komen. Die voorzitter of voorzitster zoals momenteel het geval is verdient nauwelijks meer dan een gewone minister.

    De familie Von Amsberg kost ons heel wat meer dan 40 miljoen euro per jaar, die u noemt. Ik citeer uit het tweede artikel dat u aanhaalt: “Datzelfde rapport maakte ook duidelijk dat de kosten van het koningshuis, want verspreid over veel diensten en departementen, nauwelijks precies in beeld te brengen zijn. Tel je overigens de aan beveiliging, onderhoud paleizen en staatsbezoeken uitgegeven bedragen mee, dan kom je uit op een bedrag boven de 110 miljoen per jaar.“

    En zodra de opbrengsten van de Von Amsbergjes ter tafel komen slaan de monarchisten al helemaal door. De miljarden vliegen over tafel. Ik citeer uit datzelfde artikel: “Vermogensbeheerder Wijs & Van Oostveen had het in dit verband zelfs over een bedrag van 4 tot 5 miljard Euro, gebaseerd op een uitspraak van de Tilburgse hoogleraar economie Harry van Dalen. Die zei dat de monarchie Nederland per jaar 1 procent extra economische groei oplevert. Maar helemaal onomstreden zijn deze berekeningen niet.” Het is echter veel simpeler. Indien een Nederlands bedrijf een contract in het buitenland binnensleept is dat vanwege een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en een grote zekerheid van tijdige levering, niet omdat er een mevrouw met een hoedje langskomt.

    Pieter Paulus Pekelharing, kandidaat-lijsttrekker Republikeinen1588

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline