Recordopbrengst voor Serious Request 2011 in Leiden, foto: 3FM

Glazen Huis Leiden helpt 160.000 vrouwen en kinderen

Het Rode Kruis heeft met de opbrengst van de 3FM-actie ‘Serious Request’ van vorig jaar december in Leiden 160.000 vrouwen en kinderen die slachtoffer zijn van oorlog en conflict, kunnen helpen. Het Rode Krijs legt donderdagochtend bij 3FM verantwoording af over wat er met het opgehaalde geld van het Glazen Huis is gedaan.

Vorig jaar zaten drie dj’s van de radiozender 3FM zes dagen lang zonder te eten in het Glazen Huis op de Leidse Beestenmarkt. De inzamelingsactie tijdens deze radiomarathon leverde een recordbedrag van ruim 8,6 miljoen euro op voor het Rode Kruis. Na afloop van het Glazen Huis kwam er nog meer geld binnen (onder meer door de veiling), waardoor het totaalbedrag uitkwam op ruim 8,8 miljoen euro.

Van dat geld zijn inmiddels al 160.000 vrouwen en kinderen geholpen door de bouw of reparatie van waterputten en wc’s, het geven van medische zorg en advies en voedselhulp. Tot nu toe is 7,7 miljoen euro besteed. Het overige miljoen wordt de komende maanden uitgegeven, de projecten met het geld van het Glazen Huis in Leiden gaan nog een jaar door.

Volgende week dinsdag wordt op 3FM bekend gemaakt welke drie dj’s zich vanaf 18 december zullen laten opsluiten in het Glazen Huis in Enschede. De opbrengst gaat dit jaar naar de bestrijding van babysterfte.

Gemeente Leiden zeer positief in evaluatie Serious Request

Niet alleen de vrouwen en kinderen oorlogsgebieden, maar ook Leiden is tevreden over het verloop van de actie van vorig jaar december. De zeer hoge opbrengst, de bijzondere sfeer en de betrokkenheid van de Leidse inwoners, bedrijven en organisaties stemt de gemeente tevreden. De actie bereikte 11,8 miljoen mensen, dat is 82% van de bevolking met een leeftijd van boven de 10 jaar. Er kwamen gedurende de week 330.000 bezoekers naar het Glazen Huis in Leiden, die bijna 5 miljoen euro uitgaven aan de horeca en winkelen.

Wethouder Jan-Jaap de Haan: “Het was geweldig om te zien dat naast alle Leidse initiatieven, ook heel veel mensen en bedrijven uit onze regio in actie zijn gekomen voor de moeders getroffen door oorlog en conflicten. Als gastheer van het Glazen Huis heeft Leiden laten zien dat we niet alleen goed kunnen organiseren, maar ook in staat zijn íedereen te mobiliseren voor de hulp aan de moeders in oorlogsgebieden”.

Ter gelegenheid van deze Leidse editie van 3FM Serious Request heeft Leiden Marketing samen met betrokken partijen een terugblik gemaakt. Hierin blikken o.a. Jochem Myjer, Armin van Buuren, Burgemeester Lenferink, wethouder Jan-Jaap de Haan en Eric Corton terug op hoe zij deze week in Leiden hebben ervaren. De terugblik is te zien opwww.leiden.nl/sr.

Advertentie

Leiden


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×