De reddingscampagne om de sluiting van museum Boerhaave te voorkomen, heeft veel positieve dingen opgeleverd, zegt directeur Dirk van Delft. Een jaar geleden was de reddingsactie in volle gang en moest het museum in zes maanden tijd zo’n acht ton bij elkaar krijgen om open te kunnen blijven. Van Delft kijkt bij Sleutelstad terug op een ‘stevige klus, maar ook een geweldige ervaring’.
Directeur Van Delft blikt met Melle Tuik terug op een bewogen jaar.
Op 31 december 2011 werd bekend dat het totale bedrag van de actie op één miljoen euro uitkwam, de doelstelling werd daarmee ruimschoots gehaald. ‘We hebben veel giften van weldoeners gehad, mensen konden objecten adopteren en we hebben er veel vrienden bij gekregen, achteraf heeft het dus goed uitgepakt’, zegt Van Delft.
Maar, zegt de directeur, het geld is niet zomaar vrij te besteden. ‘We werken met grote bedrijven die geld geven en daar staan dan ook afspraken tegenover, bepaalde tentoonstellingen bijvoorbeeld.’ Het geld wat wel vrij te besteden is, zal worden gestoken in herinrichtingsplannen. De vaste collectie krijgt zo meer een karakter ‘van vlees en bloed’ en zal meer verhalen vertellen.
Ook dit jaar moeten musea zo’n 20% van de inkomsten zelf binnenhalen. Van Delft: ‘Nu redden we dat goed. Ik heb gisteren een deal gesloten met Philips; we gaan een tentoonstelling maken in het kader van hun 100-jarig laboratoriumbestaan. We binden nu dus meer externe partijen aan ons.’
En hoewel dit soort acties nieuw zijn voor het museum, vindt Van Delft het een goede ontwikkeling. ‘Het museum was te veel in zichzelf gekeerd, dat was de traditie. Nu hebben we de luiken opengegooid en is het veel leuker. We hebben van de nood een deugd weten te maken.’
LeidenSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907