De Breestraat moet dringend heringericht worden. Daarover is iedereen het wel eens, maar daar houden de overeenkomsten dan ook alweer bijna op. Of het moet zijn dat de voorkeur uitgaat naar een herinrichting in één keer. ‘Verklinkeren’ heet dat in goed Leids. Afgelopen donderdag mocht de raadscommissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid zich over de plannen buigen. Dat leverde veel vragen en wensen op. En soms opvallende uitspraken. Zo zei wethouder Strijk dat de Breestraat in zijn ogen wel ‘gehalveerd’ kan worden.
Audiofragment: De raad heeft nog veel wensen en vragen rondom de herinrichting van de Breestraat. Ook wethouder Strijk is nog druk bezig met tal van onderzoeken.
Zo zijn niet alle partijen ervan overtuigd dat de inrichting volgens het ‘Shared Space’ principe een goed idee is. Bussen, fietsen en voetgangers maken daarbij, zonder hoogteverschil, gebruik van dezelfde ruimte. Zolang er nog ruim 700 bussen per dag door de Bree rijden, vinden bijvoorbeeld het CDA en de PvdA dat te gevaarlijk. Ook de vele fietsers houden de gemoederen bezig. Die zouden bij voorkeur een alternatieve route moeten gaan rijden, bijvoorbeeld over de Langebrug. Tenzij ze echt op de Breestraat moeten zijn.
Autoverkeer is in de gemeentelijke plannen helemaal niet meer welkom in de Breestraat. Nu mogen die er nog tot 11.00 uur ’s ochtends en na 18.00 uur ’s avonds in één richting gebruik van maken. De PvdA wil in elk geval dat die auto’s dan niet via de Langebrug gaan rijden. “Dat kunnen we het Pieterskwartier niet aandoen”, zo vindt duo-raadslid Gijs Holla. Ook SP-raadslid Julian van der Kraats is die mening toegedaan.
D66 is bang dat de kruising bij het Rapenburg en het Noordeinde er in de plannen bekaaid vanf zal komen. Volgens wethouder Strijk is dat zeker niet het geval, maar krijgt die kant van de Breestraat wel een heel andere uitstraling. “Het stuk tussen de Korevaarstraat en de Stadsgehoorzaal moet het centrum echt verbinden met het Pieterkwartier. Die functie heeft de tweede deel van de Breestraat niet. We kunnen de Breestraat in die zin halveren. Het tweede deel kan dan asfalt houden, waardoor ook de bussen minder vertraging oplopen.”
Een aantal andere wensen kwam van de VVD die de Breestraat voorlopig toegankelijk wil houden voor taxi’s en taxibusjes en van GroenLinks. Die partij wil dat op martkdagen fietsen geparkeerd kunnen worden in straten die dan toch voor auto’s niet toegankelijk zijn. Duo-raadslid Joost Hartlief denkt daarebij aan de Aalmarkt en de Nieuwe Rijn. Wethouder Strijk vindt het idee het onderzoeken waard. In een ander GroenLinksplan ziet hij – alleen al vanwege de kosten – helemaal niks. Om de leegstand tegen te gaan zou de gemeente alle lege winkelpanden moeten huren en er plaatsen creëren voor de Leidse creatieve sector.
De Stadspartij wil dat ‘de Bree’ buiten de openingstijden van de winkels gewoon toegankelijk blijft voor alle bussen. Die moeten volgens duo-raadslid Jan Boer dan wel een stuk kleiner worden. Ook Leefbaar Leiden wil dat Arriva de grote bussen vervangt door ‘cityshuttles’. De ChristenUnie pleit ook voor die kleinere bussen en wil bovendien dat alle doorgaande bussen via de Churchilllaan gaan rijden. “Anders is een busvrije Breestraat wel heel ver weg”, aldus fractievoorzitter Mart Keuning. Wethouder Strijk kondigde een ‘pilot’ aan met de kleinere cityshuttles.
Voor de zomer moet duidelijk zijn wat er wel en niet kan bij de herinrichting van de Breestraat. Alleen als het de gemeente Leiden lukt om samen met Arriva en de provincie Zuid-Holland een alternatief te vinden voor de honderden bussen die de Breestraat niet meer kunnen aandoen, komt een herinrichting in één keer in beeld.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907