Een groep hoogleraren van alle universiteiten in Nederland vindt dat het eindexamen geen zinvolle kennis toetst. Daarom roepen zij op tot een ingrijpende herziening op alle niveaus. Volgens de groep moet het eindexamen op alle niveaus lees- en argumentatievaardigheid toetsen. In de praktijk blijkt echter dat bij meerkeuzevragen meerdere antwoorden goed zijn. Daarnaast worden de antwoorden op open vragen niet afgerekend op spel- en taalfouten. Bovendien blijkt de analyse die de scholieren moeten maken niet gestoeld op enige wetenschappelijke theorie.
De hoogleraren zijn het belabberde niveau van het eindexamen zat en dienen daarom een petitie in bij de Tweede Kamer. In die petitie vragen zij om het volgende. “Een ingrijpende herziening van het eindexamen Nederlands, op alle niveaus. De inhoud van het schoolvak Nederlands zou, net als bij andere schoolvakken, altijd een combinatie van kennis en vaardigheden moeten zijn, die op een verantwoorde manier getoetst wordt.”
LeidenSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907