Van Woensel: “Parkeerterrein Haagweg duurder dan ondergrondse garage”

3

Een ondergrondse parkeergarage minder bouwen en een extra parkeerdek aanleggen op het stadsparkeerterrein aan de Haagweg. Dat voorstel kwam afgelopen week van Eli de Gaaf van de Stadspartij Leiden Ontzet. Dat scheelt volgens de voorman van de SLO tientallen miljoenen, maar dat klopt niet volgens wethouder Van Woensel die allebei de garages nog dit jaar wil aanbesteden: “Ondergrondse parkeergarages zijn misschien nog wel goedkoper dan de onrendabele top van de Haagweg. Als je ziet hoeveel subsidie daar elk jaar naar toe gaat”.

Audiofragment: Wethouder Van Woensel over ondergrondse parkeergarages.

Delen

3 reacties

  1. Johan Volkers op

    Je moet je afvragen of je wel zoveel parkeerruimte moet aanleggen. De morspoortgarage is nauwelijks gevuld, het parkeerterrein bij Molen de Valk staat de laatste jaren ook nauwelijks vol (Het terrein blinkt trouwens ook uit in het niet informeren van de toerist).

    Verder blijkt het autobezit onder de -40-ers sterk terug te lopen.
    Waarom dan zoveel miljoenen verspillen aan lege parkeerplekken?
    En dan ook nog eens plekken waar veel voor betaald moet worden
    (melkkoetje van de gemeente), terwijl andere steden gratis parkeren aanbieden om toch maar mensen binnen hun grenzen te krijgen.

    De visie van gemeentes is weinig hoopvol (kijk de uitzendingen van Slag om Nederland er maar op na: Rotterdam bouwt nog steeds kantoren en winkelcentra . Te triest voor woorden).

    De gemeente zou meer geld moeten investeren in het product Leiden. Het blijft nu een groot dorp zonder bijv. veel uitgaansmogelijkheden voor jongeren. Geld verspillen aan megaprojecten als Transferium en tunnels Willem de Zwijgerlaan is eeuwig zonde en had beter besteed moeten worden.
    Deze projecten tasten de sfeer van de stad aan en dragen niet voldoende bij aan een betere bereikbaarheid, terwijl het stationsgebied al decennia lang geen visitekaartje is voor de stad.

    Leiden kan en moet beter!

  2. Het kaderbesluit om het aantal parkeerplaatsen in Leiden met 1000 plaatsen uit te breiden is nooit onderbouwd. Het is gewoon een politiek besluit geweest op aandringen van de VVD, waarmeer de gemeenteraad akkoord is gegaan.
    De leegstand van het huidige aantal parkeerplaatsen laat ook zien dat die parkeernood helemaal niet zo groot is, als wordt gepresenteerd. Er is alleen geen parkeerplaats navigatie systeem waarmee een automobilist naar een lege plek wordt doorgestuurd. Dat ondergronds parkeergarages goedkoper zijn in aanleg geloof ik niet. De aanleg van de betonnen fundering daarvan onder de waterlijn zijn altijd zeer kostbare constructies.

  3. @Johan: de vraag naar winkelruimte in binnensteden is nog steeds groot. Daarom investeert Rotterdam nu in nieuwbouw.
    Het probleem zit in de winkelruimte aan de periferie van stadskernen: daar loopt de leegstand op. Ja, het totaal aantal lege meters neemt toe, maar nee, dat is niet of nauwelijks het geval in de binnenstad.

    Ondanks al het geklaag (gelukkig niet bij jou) op deze site over leegstand in het centrum: zo heel veel staat er niet leeg in het centrum binnen de singel. Ook in de Breestraat zie ik amper lege winkels.

    De Morspoortgarage staat op een onhandige locatie. Je zie dat er op een aantal locaties in de binnenstad een bijna schreeuwende behoefte aan parkeergarages bestaat en anders dan jij constateer ik vrijwel elk weekeinde dat de Beestenmarkt prop- en propvol staat.
    Die Morspoortgarage had inderdaad nooit op deze locatie moeten worden gerealiseerd, wetende dat je het gehele pre-fab pakket ook op een andere locatie had kunnen neerzetten (bijv. op het parkeerterrein aan de Haagweg, waar al een logische aanloop is en een goed functionerend systeem van pendelbusjes!).

    Wat is er overigens mis met een transferium? Ik vind het wel een handige oplossing: gratis parkeren buiten het centrum (Transferium) en van daaruit vervoer per OV naar Leiden CS of de binnenstad (of naar de kust), dan wel betaald parkeren (Haagweg) en van daaruit met gratis pendelbus naar het centrum. Had je al die auto’s in het centrum willen hebben?

    En welke steden bieden gratis parkeerruimte aan? In de categorie grote steden, ken ik geen voorbeelden. De parkeertarieven in Leiden zijn overigens alleszins redelijk (24 uur parkeren voor 12,50).

    Wat betreft de uitgaansmogelijkheden: er bestaat zoiets als een vrije markt. Het lijkt me niet de taak van de gemeente om met gemeenschapsgeld een dancing of op jongeren toegespitste horecagelegenheid te gaan exploiteren. En zo slecht is het aanbod toch ook weer niet? In Casa, de Harmonie, op maandagavond zit het halve conservatorium van Den Haag in de Twee Spieghels, Oloroso, Meneer Janssen, Odessa: ik kom overal veel jonge mensen tegen.

    Inzake de Willem de Zwijgerlaan: dat is toch mooi gedaan? Een betere doorstroming, een ruimtelijker aanblik, meer ruimte voor fietsers. Het komt de stad (en anders wel de verkeersveiligheid) m.i. wel degelijk ten goede. Zeker vergeleken met hoe die straat er 3 jaar geleden bij lag, kan ik alleen maar zeggen: goed gedaan!

    Er wordt overigens volop geïnvesteerd in ‘het product Leiden’, denk aan het nieuwe popcentrum (eindelijk!), het ondersteunen van culturele evenementen als Summerjazz (uitverkocht!), de vele inspirerende activiteiten van het Cultuurfonds, de vele musea (tja, er zijn op deze website natuurlijk een aantal zeurkousen die het voortdurend hebben over het gratis parkeren bij Leidsenhage, maar ik zit liever in een stad met een Pieterskerk, Museum van Volkenkunde, Naturalis, Hortus, Sieboldhuis, Lakenhal en de Burcht) en de mooie grachten. Alleen al het onderhoud van walkanten zal in een stad als Leiden op jaarbasis miljoenen bedragen. om maar te zwijgen van al die bruggen en investeringen in de vele rijksmonumenten: door een stad als Leiden wordt alleen al aan onderhoud zoveel meer uitgegeven dan gemeentes als Leiderdorp en Voorschoten, dat het wel een beetje triest is als je een balans opmaakt aan de hand van het criterium gratis parkeren.
    Voor iedereen die zo kortzichtig redeneert heb ik één advies: ga maar lekker bij de Winkelhof wonen. Leiden is geen stad voor kniesoren!

    Het Singelpark is ook een goed voorbeeld van het investeren in ‘het product Leiden’.
    Als ik de stad met pakweg 15 jaar geleden vergelijk, kun je volgens mij moeilijk volhouden dat er niet hard is gewerkt aan een upgrade van deze mooie stad. Het gegeven dat er hotels bijkomen, er meer horeca komt (incl. uitgaansgelegenheden voor de jeugd, kijk ook eens naar de prachtige De Volharding bij de Haven) en er nog steeds groei zit in de bezoekcijfers, illustreert dat er wellicht iets te doemerig wordt gedacht dan strikt noodzakelijk is.

    Wat betreft het autobezit: de situatie die we nu meemaken is eerder voorgekomen. Waar de branche zich nu al op aan het voorbereiden is: doordat er weinig wordt gekocht, wordt nu al een probleem voorzien op het vlak van voldoende aanbod van tweedehands auto’s over pakweg 5 jaar. We zien nu een tijdelijke teruggang, maar daarop je infrastructuur afstemmen, komt neer op het vergroten van problemen over pakweg 5 tot 10 jaar.
    De Morsweg staat overigens nog steeds vol en ook de files op de N206 binnen de gemeentegrenzen zijn nog lang niet opgelost.
    Op zaterdag kun je beter niet met de auto over de Hooigracht rijden: het is niet verstandig om te denken dat er geen extra parkeergelegenheid nodig is.
    Of dat 100 miljoen moet kosten is vers twee. Als ik in NRC lees dat in Spanje een groot stadion (Valencia) met een drielaags parkeergarage voor 88 miljoen is aangelegd door een Nederlands bedrijf, zakt ook mijn broek af van die 100 miljoen. Dat kan geen normale aanbesteding zijn geweest.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline