Vanaf 2018 gaan er honderden bussen extra over het tracé Hooigracht-Langegracht rijden. In dat jaar zijn er ook weer gemeenteraadsverkiezingen, dus de spandoeken op de Hooigracht kunnen tegen die tijd weer opgezocht worden. (Archieffoto: Emile van Aelst).
Teleurstellend nieuws vandaag voor de winkeliers in de Breestraat. De 750 bussen per dag blijven nog jaren door hun straat rijden. Wethouder Robert Strijk presenteerde vandaag de resultaten van het onderzoek naar alternatieve busroutes. Pas als het aantal bussen dooor de Breestraat kan worden teruggebracht tot 325 per dag kan de Breestraat echt weer een winkelstraat worden die past bij het historische karakter van het Leidse stadscentrum. Zonder asfalt en met klinkerbestrating. Zolang er meer bussen blijven rijden, veroorzaken die teveel trillingen, waardoor schade ontstaat aan de momumentale panden.
Audiofragment: Wethouder Strijk en Laurens Verspaandonk van de Winkeliersvereniging Breestraat over de bussen die nog jaren in de Breestraat blijven rijden.
Uit het onderzoek naar alternatieve routes blijkt dat het tracé Hooigracht-Langegracht eigenlijk het enige échte alternatief is voor de buslijnen. De Churchilllaan is afgevallen, omdat Arriva dat niet wil, de Witte Singel heeft maar een zeer beperkte capaciteit.
LeidenSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907