Burgemeester Lenferink gaf in de meldkamer aan de Rooseveltstraat de aftrap voor de campagne door de posters te onthullen. (Foto: Chris de Waard).
In aansluiting op de landelijke brandpreventieweken heeft de Brandweer Hollands Midden een eigen campagne ontwikkeld die verschillende doelgroepen in de regio bewust moet maken van brandgevaar. Senioren, studenten en gezinnen worden elk met een eigen poster en filmpje aangesproken. Ook is er een algemene campagne om het gebruik van rookmelders te stimuleren. In 30% van de woningen hangen ze niet en of ze in de overige 70% werken is zeer de vraag. Jaarlijks komen er in ons land zo’n 50 mensen om door brand. Als in elk huis een rookmelder zou hangen, zou dat aantal met de helft afnemen.
[soundcloud url=”http://api.soundcloud.com/tracks/113027837″ params=”” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]
Audiofragment: Burgemeester Lenferink en commandant Meijer over de brandpreventiecampagne die maandag van start gaat.
Met de confronterende campagne wil de brandweer meer mensen bewust maken van de noodzaak om preventieve maatregelen te nemen. “Maar het is niet de bedoeling om te chockeren”, aldus woordvoerder Paul Frijters over de in eigen huis ontwikkelde campagne.
In Leiden richt de brandweer zich met een speciale campagne ook op studenten.
Naast studenten worden ook ouderen en de mensen in hun directe omgeving met een gerichte campagne aangesproken. Steeds meer senioren blijven langer thuiswonen en de brandweer wil voorkomen dat daardoor het aantal brandslachtoffers onder die groep toeneemt. Niet alleen zit een ongeluk in een klein hoekje, zoals blijkt uit het relaas van een dame op leeftijd die bij het koken een pannenlap te laag houdt waardoor deze in brand vliegt. Ook kunnen ouderen die in de war zijn rare dingen doen. Zo stopte de moeder van een van de brandweermensen die aan de campagne meewerkte een strijkijzer in bed om warme voeten te krijgen.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907