Regio Holland Rijnland en provincie tekenen overeenkomst bijdrage RijnlandRoute

3

Het waren dure handtekeningen die vanmorgen werden gezet op het Provinciehuis in den Haag. Namens de gemeenten uit het samenwerkingsverband Holland Rijnland zette vice-voorzitter Jos Wienen een krabbel van 75.000.000 euro onder de bestuursovereenkomst met de Provincie Zuid-Holland. De Voorschotense wethouder Freddy Blommers deed daar namens zijn gemeente nog een 9.000.000 euro bovenop. Wethouder Beimers van Wassenaar tekende voor een extra bijdrage van 1,5 miljoen euro.

Gedeputeerde Ingrid de Bondt is blij met het brede draagvlak dat er in elk geval bestuurlijk voor de nieuwe snelweg is. “Rijk, provincie en nu ook alle gemeenten stemmen in met de aanleg en betalen ook mee”.

Audiofragment: 2013-11-04 Regio Holland Rijnland en Provincie Zuid-Holland tekenen bestuursovereenkomst financiering RLR.

Eind volgend jaar moet het inpassingsplan voor de RijnlandRoute worden vastgesteld door Provinciale Staten. Een groot deel van 2015 gaat op een procedures die tegenstanders van de weg zullen aanspannen, zo is de verwachting van De Bondt. “Als alles meezit kan dan nog in 2015 de schop in de grond”, zegt de gedeputeerde.

Gelijk met de RijnlandRoute wordt er een besluit genomen over twee bruggen over de Rijn. Die bruggen, op de A44 en op de Tjalmaweg, kunnen nu nog open. Om dat in de toekomst zo te houden moet voor 36 miljoen euro geïnvesteerd worden in onder meer nieuwe software voor de bediening. Volgens De Bondt gaan de bruggen maar een keer op 12 per jaar open om grote schepen door te laten. Die varen bovendien heen en weer, dus het gaat slechts om een boot of zes.

Voor er een definitief besluit wordt genomen om de bruggen voortaan dicht te houden, laat de provincie door een extern bureau uitzoeken of dat eventueel negatieve concequenties heeft voor toekomstige ontwikkelingen in het gebied tussen de Rijn en de kust. Bijvoorbeeld de mogelijke aanleg van een jachthaven in de toekomst.

Delen

3 reacties

  1. Dat zijn bedragen met heel veel nullen! Maar ondanks deze smak gemeenschapsgeld is er nog veel onvrede over de inpassing van de RLR.

    In Voorschoten is de grootste ellende weggenomen door de boortunnel (daarom tekent Blommers apart namens Voorschoten), maar in de Stevenshof, bij Maaldrift en vooral in Katwijk is de inpassing nog steeds beroerd. Wienen tekende hier namens Holland Rijnland en niet als burgemeester van vele ontevreden Katwijkers (zie http://zozitdatdus.blogspot.nl/ ).

    Inpassing van de RLR is duidelijk de sluitpost van dit peperdure prestigeproject, waaruit blijkt dat we de RLR een maatje te groot is voor de provincie.

    Gelukkig zijn de gemeenteraadsverkiezingen nabij en kunnen kiezers de politici weer afrekenen!
    In Katwijk staat een landtunnel voor de N206 in veel partijprogramma’s, en in Leiden maken D66 en CDA zich opeens weer druk over de Oostvlietpolder, nadat zij hebben geholpen om de CA (die het Vogelhoff zou hebben ontzien) om zeep te brengen.

    Hier gaan we dus nog meer over horen……..

  2. Wie het laatst lacht lacht het best. In 2014, 2015 en 2016 rekenen af met de asfaltverslaving van D66 enVVD. En kan Ingrid de Bondt solliciteren bij de Fietsersbond! Leve Via A44 en Velostrada! Vlaggetjes heen en weer!

  3. @Frank
    Via(A)44 en Tienhuizen worden toch in 2015 gesloopt voor Maaldrift Exceptioneel Compact? Leve autoverslaafd Nederland! Weg met die fietseroverlast en die tien huizen!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline