Tussen Leiden Centraal en Leiden Lammenschans blijft vooralsnog gewoon enkelspoor liggen. Een verdubbeling komt eventueel pas na 2028 in beeld. (Archieffoto: Sleutelstad).
De extra treinen tussen Leiden en Utrecht gaan gewoon volgens afspraak rijden. Ook de spoorverdubbeling en het ongelijkvloers maken van de kruising van het spoor met de Kanaalweg worden volgens plan uigevoerd. Dat zegt wethouder Strijk die daarmee reageert op vragen van de PvdA Leiden.
Audiofragment: Wethouder Strijk van bereikbaarheid over de spoorverdubbeling en de extra treinen tussen Leiden en Utrecht.
PvdA duoraadslid Gijs Holla las in het meerjareninvesteringsprogramma van de rijksoverheid dat er niet voldoende geld voor zou zijn. Bovendien werd de noodzaak in twijfel getrokken. Dat blijkt te gaan om een extra ambitie voor de periode na 2028. Dat die uitbreiding genoemd wordt, vindt Strijk juist winst. Er blijkt voor het eerst formeel uit dat het rijk ook inziet dat er in de toekomst nog verdere uitbreidingen noodzakelijk zijn.
Om een robuuste dienstregeling met de extra treinen mogelijk te maken, is op een deel van het traject spoorverdubbeling noodzakelijk, zodat treinen elkaar kunnen passeren. Dat gebeurt niet in Leiden, maar een stuk verderop richting Bodegraven. Als er na 2028 nóg meer treinen gaan rijden, is spoorverdubbeling ook nodig binnen Leiden. Het gaat dan om het stuk spoor tussen Centraal en Lammenschans. Ook moeten dan de binnenstedelijke spoorwegovergangen ongelijkvloers gemaakt worden.
Leiden spoorverdubbelingSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907