De digitale flitspalen op de Churchilllaan staan er al een tijdje, maar gaan nu ook echt aan. (Archieffoto: Chris de Waard).
In de loop van volgende week worden er een paar nieuwe digitale flitspalen aangezet. Ze vervangen de oude analoge palen op de Churchillaan. Ze controleren niet alleen de snelheid, maar ook het rijden door rood licht. De digitale flitspalen staan op plaatsen waar eerder de oude, analoge flitspalen stonden.
De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord, zodat gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een zogenaamde dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol, die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser die geen last heeft van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. “Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht,” stelt de politie eufemistisch. De meeste weggebruikers zullen het eerder zijn als ‘stiekem geflitst worden’.
De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie met als doel de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Voor de overheid is een groot voordeel van digitale palen dat ze 24 uur per dag aan staan. Ook vergt de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit, waardoor de bon sneller op de deurmat valt. Zo’n lik-op-stuk boetebeleid zorgt er volgens de politie voor dat overtreders hun rijgedrag sneller aanpassen.
Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijdt maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht. Dat was bij sommige analoge flitsers overigens ook al het geval.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907