De RijnlandRoute krijgt bij de Stevenshof een 200 meter langere tunnel. De rest van het trace langs de Leidse wijk loopt door een tunnelbak. Die wil Leiden graag dieper dan nu is gepland. Namelijk op min zes meter in plaats van op min vijf en min vier meter. (Afbeelding: Provincie Zuid-Holland).
In reactie op het OPIP (Ontwerp Provinciaal Inpassings Plan) dat de provincie heeft gemaakt voor de aanleg van de RijnlandRoute heeft het demissionaire College van B en W in Leiden een aantal Leidse wensen op papier gezet. Zo wil het stadsbestuur graag dat de nieuwe snelweg bij de Stevenshof over de hele lengte wordt aangelegd op min zes meter. Nu is dat in de plannen nog min vier. Met de diepere aanleg wil de gemeente zoveel mogelijk de oude belofte aan de Stevenshof bewoners inlossen. Die kregen in het verleden te horen dat ze de niet niet zouden gaan zien, horen of ruiken.
Audiofragment: Wethouder Frank de Wit over de Leidse inpassingswensen voor de RijnlandRoute.
Naasdt die extra verdiepte ligging bij de Stevenshof wil Leiden graag dat de provincie nog eens goed kijkt naar de herinrichting van het Lammenschansplein. Daar wordt in het OPIP veel te weinig rekening gehouden met langzaam verkeer en bovendien is het voor Leiden een belangrijke entree naar de stad en die moet er aantrekkelijk uitzien.
Ook dringt Leiden er bij de provincie op aan dat er een groene verbinding komt tussen de Oostvlietpolder en Polderpark Cronesteyn. Die verbinding was eerder al afgesproken, maar komt in het meest recente plan niet meer voor. Het gaat om een ecopassage met wandel- en fietspad dat de twee gebieden moet gaan verbinden ter hoogte van het begin van de bebouwing aan de Vrouwenweg. Of die onder de Europaweg door gaat of er overheen, maakt de gemeente niet uit.
Verderop in de polder, waar de weg wordt aangesloten op de A4, blijft de gemeente hopen op een aansluiting onderlangs in plaats van die de ruim negen meter hoge fly-overs. Leiden vraagt dan ook daar alsnog naar te kijken als er bij de aanleg financiële meevallers zijn die zo’n aansluiting mogelijk maken. Ook wil Leiden dat er tijdens de bouw zoveel mogelijk wordt gedaan om de overlast voor bewoners en bedrijven aan de Vlietweg te beperken.
Aan de andere kant van de stad heeft Leiden ook nog wensen. Bijvoorbeeld het compacter maken van de knoop Leiden West – dat is de aansluiting van de Plesmanlaan op de A44. De busbaan zou daar kunnen vervallen, omdat het HOV (hoogwaardig openbaar vervoer) in de toekomst gebruik zou kunnen maken van de Wassenaarseweg. In combinatie met de realisatie van een nieuw busstation aan de achterkant van het station is zou dat een goede optie zijn.
De opmerkingen van het college zijn nog ‘in concept’. Voordat de brief naar de provincie wordt gestuurd, wil het college de gemeenteraad er nog bij betrekken, zodat ook vanuit de raad nog wensen geuit kunnen worden.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907