GroenLinks Leiden pleit (weer) voor slooppremie scooters

7
GroenLinks Leiden pleit, net als in 2013, voor het invoeren van een slooppremie voor vervuilende scooters. Het doel is om eigenaren van brommers en scooters over te laten stappen op een milieuvriendelijker vervoermiddel. Daarmee kan de luchtkwaliteit van de stad enorm verbeteren, meent de partij. Wat oudere scooters, voorzien van een tweetaktmotor, kunnen enorm vervuilend zijn. “Een zo’n scooter kan even vervuilend zijn als 2700 bestelbusjes,” stelde duoraadslid Jos Olsthoorn bij Nieuws071.

Audiofragment: Duoraadslid Jos Olsthoorn van GroenLinks Leiden in Nieuws071 over het voorstel om een slooppremie in te voeren.

Omdat een landelijke aanpak er nog niet is, moet een slooppremie op lokaal niveau worden geregeld. In Den Haag en Rotterdam is de premie al met succes ingevoerd. GroenLinks wil graag dat ook de gemeente Leiden zich gaat inzetten voor het opschonen van het scooterbestand.
Ondanks de door het college aangekondigde tegenvallers ziet Olsthoorn ruimte om de slooppremie in te voeren: “Ik denk dat er geld voor is. Verder is het natuurlijk een politieke keuze. Waar geef je het geld aan uit? Je kan ervoor kiezen om 10.000 á 20.000 euro apart te zetten en de slooppremie in te stellen.”
Mocht er op de reguliere begroting geen geld beschikbaar zijn, kan volgens GroenLinks altijd nog gekeken worden naar de NUON-reserves. Het college wil vanuit die incidentele gelden budget vrijmaken voor duurzaamheidsinitiatieven. Volgens Olsthoorn past het invoeren van een slooppremie prima binnen die plannen.
Delen
Zirkzee slaapadviesdagen

7 reacties

  1. bluezzmaster op

    Ga mijn in nieuwstaat gereviseerde Kreidler uit 1979 toch niet aanbieden voor een sloop regeling.
    Ten eerste wil ik hem niet kwijt ten 2e is dat bedrag een lachertje in vergelijking met de taxatie waarde.
    En vraag mij af hoeveel boter ze bij D66 op hun hoofd hebben om alles maar te willen verbieden.
    Gaat is een keer belangrijke dingen doen voor de burgers inplaats dat geitenwollen sokken gelul.

  2. Goed initiatief! Als fietser heb ik elke dag last van die kankerverwekkende benzeen, fijnstof pluim van die smerige knettertjes. Waarom richt de eerlijke scooterliefhebber niet de uitlaat op zijn/haar gezicht. Met name bij de stoplichten. Daar wacht ik meestal een tijdje tot die krengen opgetrokken zijn. Ik hoop dat het GL voorstel het haalt in deze raadsperiode. Mobiliteit is in deze geen vrijheid, maar een ernstige hinder voor de schone medeweggebruikers als fietsers en voetgangers.

  3. Al die gore milieu vervuilende tweetakters graag zo snel mogelijk van weg en rijwielpad af. Als fietser sta je vaak voor een stoplicht achter asocialen op zo’n geval en val je bijna flauw van de walm en het fijnstof. En als je dat hebt overleeft word je even later wel omver gereden door zo’n pillen slikkend coke snuivertje op een opgevoerde brommer of scooter. Laat ze maar gaan lopen of fietsen. Het is echter niet zo effectief om dit op plaatselijk niveau aan te pakken.

  4. Kluiverds Recycleking op

    De premie ook graag inzetten voor opgevoerde scooters. De metaalpers in met dat schroot!

  5. bluezzmaster op

    Laurens vind mij een asociaal coke snuivertje omdat ik op een mooie gereviseerde Kreidler rijdt.
    Wie denkt die lamlul wel dat hij is om een ieder die nog op een 2 takt rijdt zo uit te maken.
    Bedankt voor de beledigingen geiten wollen sok.

  6. @ Bluezzmaster, nee ik heb geen probleem met de bezitters van oude bromfietsen e.d.. Als je die koestert vind ik dat prima. Het gaat om de bijna 1 miljoen scooters in NL die zonder katalysator de stadslucht ernstig vervuilen met fijnstof en andere kankerverwekkende stoffen als benzeen. Dat GL in Leiden daar aandacht voor vraagt vind ik een goed initiatief. Maar eigenlijk moet de landelijke politiek ingrijpen. We hebben in de jaren 90 alle benzine c.q. diesel auto’s uitgevoerd met platina katalysatoren c.q. roetfilters om in en rond de steden de luchtkwaliteit te verbeteren. Nu zijn de smerige scooters aan de beurt. Beste is dat de scooter rijders geleidelijk overstappen op electrische uitvoeringen ervan. Voor de rest heeft TNO al eens onderzoek gedaan aan een katalysator voor de scooter. Al met al moeten we in de komende jaren de tweetakt scooter gaan terugdringen. Een premie ter stimulering ervan kan een nuttig middel zijn. Dat is ook gedaan bij de aanschaf van schone auto’s afgelopen jaren.

  7. bluezzmaster op

    Beste Lucas reageerde ook op Laurens die gaat wel heel erg kort door de bocht en moet eerlijk zeggen ben ook niet al te blij met die herrie schoppers op scootertjes

Over de auteur

Je bent nu offline