CDA wil steun van de stad in actie tegen betaald parkeren

15

Een ordinaire belastingverhoging. Dat is volgens het CDA Leiden de uitbreiding van het betaald parkeren in Leiden. De partij is een actie gestart om de parkeerplannen van de brede Leidse coalitie van D66, VVD, PvdA en SP te stuiten.

Onder meer door een oproep te doen aan de stad om in het geweer te komen. Met alleen de vier zetels in de gemeenteraad gaat de partij het in elk geval niet redden.

Audiofragment: CDA-raadslid Roeland Storm over de actie van zijn fractie tegen de uitbreiding van het betaald parkeren.

Via Facebook is de pagina ‘Geen betaald parkeren voor mijn deur‘ in het leven geroepen. Het CDA nodigt met name de bewoners van de buitenwijken uit om via de pagina hun reactie te geven op de plannen. De partij is met name op zoek naar steekhoudende argumenten om de plannen af te schieten. Daar horen uiteraard ook alternatieven bij. Het CDA zelf is wel te spreken over de huidige blauwe zones en wil die eventueel uitbreiden.

Delen

15 reacties

  1. Jantje van Leiden op

    Als het CDA op dit punt wat wil bereiken, lijkt me het organiseren van een referendum een goed plan. Overigens zullen ze daarbij tevens kunnen ervaren dat bij het vaststellen van de betreffende verordening de zaak aardig zit dichtgetimmerd. Echt CDA dus.

  2. Het CDA heeft blijkbaar eindelijk z’n populistische onderwerp gevonden, bij gebrek aan denkvermogen en inhoud. En nu maar hopen dat er stemmen mee gewonnen kunnen worden. Wat wordt het volgende thema, geen belastingheffing wellicht, subsidie voor autobezit misschien? Maar wat betekent die C tegenwoordig eigenlijk?

  3. Hoewel het natuurlijk geen "sexy" onderwerp is tijdens verkiezingen, zijn verschillende partijen in enige mate duidelijk geweest over hun oplossing voor het parkeerprobleem. D66 zag dat de blauwe zones mislukten en wilden "een oplossing", SP zag dat de blauwe zones prima liepen en wilden een uitbreiding (met bewondersvergunning tot max €65 per jaar), VVD is ontzettend tegen autootje pesten en dus tegen betaald parkeren buiten de Singels, PvdA wilde in ieder geval een "kostendekkende oplossing". Hoe je van deze standpunten uitkomt bij tegen een fiks uurtarief de auto parkeren is mij een raadsel. Argumenten die gebruikt worden tégen de blauwe zone, zijn (naast het financiele plaatje) zonder problemen over te hevelen naar deze oplossing. Gaat het om de centen? Spreek dat dan in ieder geval uit!

  4. Vrolijke Wandelaar op

    Schaarste moet beprijsd worden. Dus wanneer er meer auto’s dan geschikte parkeerplaatsen zijn, en dat is nu eenmaal zo in een oude stad, moet parkeren geld gaan kosten, ook in een kring buiten het centrum. Zolang er maar iets geregeld wordt voor een aantal speciale groepen, zoals gehandicapten, reparatiediensten, (para)medici, en dergelijke.
    Ik weet ook niet wat die C van CDA betekent, maar het is duidelijk dat bij het CDA tegenwoordig een heilige koe wordt aanbeden. Het CDA was toch ook voor die zeer dure parkeergarages? De A zal dus wel Automobilisten of zo betekenen.

  5. @ Vrolijke Wandelaar,

    Ik citeer: Schaarste moet beprijsd worden. Dus wanneer er meer auto’s dan geschikte parkeerplaatsen zijn, en dat is nu eenmaal zo in een oude stad, moet parkeren geld gaan kosten, ook in een kring buiten het centrum.

    Klinkklare onzin.

    Een fietser. Ik fiets regelmatig door de stad, op verschillende
    tijdstippen en ik zie dan op verschillende plekken nog heel
    veel geschikte parkeerplekken waar nog geen auto staat.

    Dat verhaal dat het CDA tegenwoordig een heilige koe aanbid, is ook kul.

  6. Parkeren buiten de stad bij een bushalte en met het openbaarvervoer of met busjes naar de stad. Er wordt al jaren over gepraat en jaloers gekeken naar Amsterdam, Oxford waar het al jaren functioneert maar dan moet je overleggen met buurgemeenten, ja dan heb je het niet meer alleen voor het zeggen. Parkeergarages zijn allang uit de mode.

  7. @j.Gijsman: zo’n park and ride systeem zou inderdaad voor Leiden de beste oplossing zijn, maar het past nu eenmaal niet in het denkraam van het huidige stadsbestuur.
    De voordelen van park and ride zijn echter evident:

    1. Er zijn geen kostbare ondergrondse parkeergarages in het centrum nodig.
    2. Het aantal auto-bewegingen de stad in en uit zal veel lager zijn.
    3. De luchtkwaliteit in de stad zal er door verbeteren.
    4. Er blijft meer parkeerruimte over voor de wijkbewoners en hun bezoek.
    5. Er blijft meer ruimte voor openbaar vervoer.

    Er zijn natuurlijk ook nadelen:
    Het levert de gemeente minder inkomsten op. Het zal een aantal bezoekers van Leiden niet tevreden stellen, want die willen echt vlak bij de betreffende winkel kunnen uitstappen. Bovendien zal het huidige systeem van minibusjes moeten worden uitgebreid.

    Hier zijn ze in Amsterdam natuurlijk al langer achter en dat heeft tot een zeer goed en betaalbaar parkeersysteem geleid. Helaas moet in Leiden het wiel weer opnieuw worden uitgevonden.

  8. Joost van Wassenaer op

    @Emile
    Hier zijn ze in Amsterdam natuurlijk al langer achter en dat heeft tot een zeer goed en betaalbaar parkeersysteem geleid???

    Niet te geloven! Amsterdam als voorbeeld van goed en betaalbaar parkeerbeleid?

  9. Leiden InMotion op

    Ja Park en Ride is de beste oplossing. Kijken naar ‘grote broer’ Amsterdam lijkt mij heel verstandig. Ook bij andere onderwerpen trouwens. Leiden heeft altijd heel eigenzinnige oplossingen, we hebben toch ook zo’n uniek karakter? Heel anders dan Amsterdam, heel bijzonder, Leiden is uniek! Dat ‘denken’ geeft vaak veel ongemak en kost uiteindelijk een hoop geld. Maar door schade en schande worden we hier wijs. Nietwaar?

  10. Frits van Dam op

    Graag een zoveel mogelijk autovrije binnenstad met goed openbaar vervoer en goede voorzieningen voor wandelaars en fietsers. Dan wordt Leiden een stuk aantrekkelijker voor mensen die in cultuur en een mooie oude stad zijn geïnteresseerd. Die hebben doorgaans ook wel wat te besteden. Kooppubliek met auto voor patat mét, t-shirts van 1,50 euro en kiloknallers gaat dan maar naar Leiderdorp of Leidschendam.

  11. @Joost: ? hoezo? klopt het niet wat ik over het park and ride systeem in Amsterdam zeg?
    In Leiden zou dit ook zo ingericht kunnen worden. Aan de noordwestkant hebben we dat natuurlijk al met de Stadsparkeerplan op het oude van Gent en Loos terrein. aan de Zuidoostkant zou dat gerealiseerd kunnen worden bij station Lammenschans aan de ROC zijde. Dat nieuwe plein wordt nu het Betaplein genoemd. Het college wil daar een evenementenplein van maken. Daar hebben we er echter al genoeg van.

  12. een Leids burger op

    Hoewel het CDA voor die parkeergarages was (stond in hun verkiezingsprogramma) hebben ze wel aangegeven tegen betaald parkeren te zijn in wijken rondom het centrum (stond ook in datzelfde verkiezingsprogramma 2014-2018).
    Vervolgens worden hierboven enkele "oplossingen" aangedragen. (lees: verbetervoorstellen gedaan)

    Maar de vraag is natuurlijk of dat dan een uitbreiding van betaald parkeren kan voorkomen. Lijkt me niet…

  13. B. Leeuwenburgh op

    Zeer terecht wat Frits van Dam opmerkt. Maar dat betekent wel een geheel ander beleid dan Leiden nu voert. Leiden kende een situatie met ruim 8000 in- en uitstappers per dag bij bushaltes op de Breestraat (gemeentelijk onderzoek). En nu??? Ouderen kunnen daar niet meer komen, dus ook geen geld besteden.

    Maar Leiden geeft veel geld uit aan kostbare driehoeksborden om juist te stimuleren met de auto naar de stad te komen. Parkeren in het centrum een probleem? Maar dat is wel het gevolg van gemeentelijk beleid en dus door de politiek zelf veroorzaakt, inclusief het CDA. Gevolg? Bouw nieuwe parkeergarages, betaald parkeren in buitenwijken, minder OV vanuit de regio naar het stadscentrum. Kortom een duidelijk autogericht beleid. Tijd om een voorbeeld te nemen aan Amsterdam en andere steden binnen Europa die juist kiezen voor een duurzame bereikbaarheid en afremmen autogebruik. Fietsgebruik binnen de gemeente is mooi, maar regionaal zal goed OV per rail absoluut nodig zijn om het probleem van de auto op te lossen. Keuze is aan Leiden.

  14. frank wassenaar op

    De gemeente Leiden wil geen ‘winst’ maken op parkeervergunningen voor bewoners. Het verlenen van vergunningen moet wel ‘kostenneutraal’ zijn: de kosten (het plaatsen van borden, het controleren van geparkeerde auto’s) moeten er wel uitkomen.
    Zo komt de gemeente in het voorstel voor het uitbreiden van betaald parkeren op een tarief van 50 euro per jaar voor bewoners buiten de singels. Zowel voor de eerste auto, als voor een eventuele tweede of derde auto.
    Niet-bewoners betalen buiten de singels 2 euro per uur.

    Nu is het aardige van tarieven dat je ermee kunt spelen en schuiven. Het ene tarief kan omlaag als het andere tarief omhoog gaat. De totale opbrengst blijft dan gelijk.
    Daarom stel ik voor:
    – vergunning voor eerste auto voor bewoners gratis;
    – een tarief voor tweede/derde auto;
    – een iets hoger uurtarief voor niet-bewoners;
    – iets hogere tarieven voor bedrijven/werknemers.

    Op deze manier verandert er voor de meeste bewoners buiten de singels niets (behalve dan de last een vergunning aan te moeten vragen).

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline