De NS en Prorail gaan komend najaar een proef doen met het weglaseren van boomblaadjes die op de rails vallen. “De techniek is nieuw voor Nederland, maar werd eerder wel al succesvol toegepast in Engeland,” zo vertelt een woordvoerder van Prorail in het Leidsch Dagblad. De proef wordt in samenwerking met de TU Delft opgezet. Behalve de laser wordt ook een watersproeier ingezet die de rails bevochtigt zodat blaadjes er niet aan hechten.
Met de nieuwe techniek hoopt Prorail dat de problemen kleiner worden. Het spoorbedrijf heeft niet de illusie dat ze helemaal verdwijnen. In de herfst wordt het spoor glad door de combinatie van vocht en afgevallen bladeren op de rails. Als de treinen door deze bladerenmassa rijden, ontstaat een soort moes die aan de spoorstaaf blijft plakken. Door de gladheid verliezen treinen grip op rails. Bij het optrekken en remmen op glad spoor kunnen de wielen slippen en blokkeren. Daardoor gaan de wielen over de rails schuiven in plaats van draaien. Dat veroorzaakt schade aan wielen en rails.
Voorlichtingsfilmpje van Prorail over het fenomeen ‘vierkante wielen’.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907