Pieter van Woensel directeur HTM Beheer

22

Voormalig VVD-wethouder Pieter van Woensel is door het Haagse college van Burgemeester en Wethouders voor een periode van drie jaar benoemd tot directeur van HTM Beheer BV. HTM Beheer is voor 100% eigenaar van HTM Railinfra BV (rails en remises) en voor 51% eigenaar van HTM Personenvervoer NV. De gemeente Den Haag is enig aandeelhouder in HTM Beheer.

Van Woensel is in zijn nieuwe – parttime – functie over het beheer en de coördinatie van een investeringsfonds dat het project ‘Werelds Netwerk aan Zee’ moet uitvoeren. HTM Beheer heeft naast de directeur verder geen personeel.

Het investeringsfonds waar Van Woensel verantwoordelijk voor wordt, is bedoeld om het OV in de regio Haaglanden te verbeteren. Het is  vorig jaar opgericht door de gemeente Den Haag, de NS en HTM Personenvervoer en wordt tot en met 2016 gevoed met de winsten van het Haagse trambedrijf. In totaal gaat het om investeringen van ruim 65 mijloen euro.

Pieter van Woensel kwam in 2007 naar Leiden om namens de VVD toe te treden tot het college van B en W. Dat college was tussentijds gestruikeld over de RijnGouweLijn, de omstreden lightrail-verbinding door de Leidse binnenstad. Eerder dat jaar trad Van Woensel af als wethouder in Den Haag toen Randstadrail werd geconfronteerd met een dreigend tekort van 13 miljoen euro. Nu mag hij als directeur van HTM Beheer dus opnieuw verantwoording dragen voor de Haagse spoorgelden.

Delen

22 reacties

  1. Met de juiste kruiwagen kan een incompetente bestuurder toch nog op de rails worden gezet. Wat heeft deze figuur eigenlijk gepresteerd en waaruit blijkt zijn (des)kundigheid? Inderdaad, arm Den Haag en arme Haags openbaar vervoer.

  2. Frederik Zevenbergen op

    Pieter, van harte gefeliciteerd met deze nieuwe uitdaging. OV en vastgoedontwikkeling, een interessante combinatie. Heel veel succes!

  3. Mijnheer Zevenbergen,
    Met alle respect maar u gelooft toch niet dat de heer van Woensel uw bericht in dit medium leest? Waarom schrijft u het dan?
    De heer van Woensel zal waarschijnlijk niet herinnerd willen worden aan zijn Leidse avontuurtje. En wij over enige tijd ook niet. Maar dan is hij waarschijnlijk in zijn nieuwe functie ook al ontspoord door bovenmatige investeringsdrang.

  4. Pieter van Woensel heeft in het verleden als wethouder van Den Haag al bewezen hoe goed de combinatie OV, vastgoedontwikkeling, Den Haag en Pieter van Woensel niet werkt. Het project van de randstadrail en tramtunnel is met 12 miljoen overschreden maar niet volgens van Woensel. Alle andere blunders rondom de ontwikkeling van de tramtunnel en Randstadrail in Den Haag en de defecte wissels bij het Forepark wat nog steeds regelmatig een probleem is, niet zijn schuld. Spookvacatures heeft hij ook ervaring mee, heeft hij ook zijn excuses voor aangeboden en is hij ook deskundige in, dus gezien deze functie bij dit vastgoedvehikel van de HTM zit hij daar wel op zijn plek. Zelfs het Verkeerscirculatieplan wat een probleem is van van Woensels hand.

    Voor wie alle redenen waarvoor hij destijds in Den Haag is afgetreden en daarom moest verkassen naar Leiden hier een interessant artikel van de VOlkskrant http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/836446/2007/02/28/Wethouder-weg-om-Randstadrail.dhtml

    Krijgt hij nu ook minder wachtgeld?

  5. een Leids burger op

    Investeringsdrang is inderdaad wel een woord dat bij de heer van Woensel past. In Leiden wordt er nu zo’n 80-90 miljoen verkWOENSELd aan parkeergarages.(had ook wel wat minder gekund).

    Maar het is wel verbazingwekkend dat iemand die eerder in Den Haag het veld moest ruimen wegens overschrijdingen bij Randstadrail nu juist directeur wordt van HTM beheer BV.

  6. Het is in Leiden maar al te bekend dat P. van Woensel goede banden heeft met bouw- en vastgoedbedrijven. Dat is voor een politicus of een functionaris in de publieke sector zelden een aanbeveling. Maar in VVD-kringen zien ze dat niet zo. Daar houden ze er heel andere normen en waarden op na, die van graaien, hebben en houden.

  7. Chris de Waard op

    Prima dat jullie reageren hoor, maar hou het een beetje feitelijk. Zo ‘op de man’ draagt zelden bij tot een zinvolle discussie.

    Van Woensel heeft in Leiden veel bereikt voor zijn partij en conform de afspraken die vier partijen (D66, VVD, CDA en SP) daarover hebben gemaakt in de vorige periode (ja, zo werkt dat mensen).

    Dus als je bijvoorbeeld geen parkeergarages wilt, schrijf daar dan iets over in plaats van makkelijk vanuit de heup schieten op iemand die a. al weg is en b. gewoon zijn werk deed.

    En dat bovendien in opdracht van een meerderheid van de kiezers. Een gecalculeerde aanname die nog wordt versterkt door de uitslag van de verkiezingen in maart van dit jaar waarbij allerlei ingezette projecten (en beleid) alles behalve afgestraft zijn.

  8. een Leids burger op

    Toch wilde men ex-VVD-wethouder van Woensel blijkbaar niet meer terug in het college. (die is ingeruild voor de heer Laudy). Bovendien blijft het verbazingwekkend dat iemand die eerder het veld moest ruimen wegens overschrijdingen bij randstadrail nu juist directeur wordt bij HTM.

  9. Mijnheer de Waard,
    Dit is vreemd. De heer van Woensel was er toch steeds als de kippen bij om zichzelf op de borst te kloppen dat hij weer een investering kon doen? Wilt u hem deze successen nu ontnemen en de credits voor de resultaten waar hij zichzelf verantwoordelijk voor houdt toerekenen aan partijen die in een periode voordat de heer van Woensel naar Leiden werd gehaald regeerden? Als dat zo is heb ik niets gezegd en moeten wij er nu de SP, VVD en D66 op aankijken wanneer de stad in financiële problemen komt. En natuurlijk het CDA maar die partij is uitgespeeld.

  10. Vreemd, dat een journalist nu de reacties kritiseert over de duidelijk politieke benoeming van een bestuurder. Chris de Waard stelt dat van Woensel veel voor Leiden heeft betekent. Ik ben wel benieuwd wat die verdiensten dan wel zijn. En dan ook wel graag alleen feiten en geen meningen svp.

  11. Chris de Waard op

    @Emile Ik schrijf helemaal niet dat hij veel heeft betekend voor Leiden. Ik stel dat hij voor zijn partij, de VVD, veel heeft bereikt. Dat is een feit, geen mening.

  12. Triest dat sleutelstad is verworden tot een soort digitaal riool waar anonieme vuilspuiters er kennelijk een genoegen in scheppen om bestuurders te beschimpen. Pieter van Woensel is een kundig bestuurder die niet alleen veel voor de VVD heeft bereikt, maar vooral veel voor Leiden. Wat betreft de Randstadrail en zijn vertrek uit Den Haag: van Woensel heeft de lef gehad om zijn verantwoordelijkheid te nemen voor een marginale kostenoverschrijding van 12 miljoen op een megabegroting van een groot infrastructureel project (in – toen nog – guldens: 1,8 miljard), waar iedereen van Rotterdam tot Den Haag veel voordeel van heeft.
    De tuinkabouters op dit forum zullen nu wel weer gaan roeptoeteren dat 12 miljoen erg veel is. In de geschiedenis van grote infrastructurele projecten in Nederland, is het een van de kleinste kostenoverschrijdingen. In persoonlijk opzicht is van Woensel overigens een erg aardige man, als wethouder ging hij altijd het debat met open vizier aan, en hij was goed bereikbaar voor Leidse burgers.

  13. Oh ja? eric vtg. En wat heeft hij dan allemaal voor Leiden
    bereikt wat zo geweldig is?

    Toch niet al die overbodige parkeergarage’s die gebouwd
    gaan worden voor belachelijk veel geld?

    Hieronder een lijstje met parkeergarage’s die er al zijn en
    waar er nog een aantal van komen.

    Voor de te bouwen garages Lammermarkt,
    Garenmarkt en Kooiplein wordt hieronder het tarief vermeld waarmee in de parkeerexploitatie
    rekening wordt gehouden (prijspeil 2017).
    P‐garage Centrum Morspoort € 2,00 per uur (€ 0,50 per 15 minuten), derde uur gratis
    P‐garage Haarlemmerstraat € 1,50 per uur (€ 0,50 per 20 minuten)
    Parkeergarage Lammermarkt1 € 2,75  (prijspeil 2017) per uur (€ 0,50 per 11 minuten)
    Parkeergarage Garenmarkt2 € 2,75  (prijspeil 2017) per uur (€ 0,50 per 11 minuten)
    Parkeerterrein Haagweg3  eerste twee uur: € 4,00
     2 tot 2,5 uur: € 5,00
     2,5 tot 3 uur: € 6,00
     3 tot 4 uur: € 7,00
     4 tot 4,5 uur: € 8,00
     4,5 tot 5 uur: € 9,00
     5 tot 5,5 uur: € 10,00
    Parkeergarage Kooiplein € 1,50 per uur (prijspeil 2017) (€ 0,50 per 20 minuten)
    Parkeergarage Breestraat4  eerste twee uur: € 0,50 per half uur
     na twee uur: € 1,00 per half uur
     na vier uur: € 2,50 per uur
    Parkeergarage Langegracht5  eerste uur: € 0,25 per half uur
     derde half uur: € 0,75
     vanaf vierde half uur: € 2,50 per half uur
    Parkeergarage LUMC6  eerste twee uur: € 2,00
     2 tot 3 uur: € 3,00
     3 tot 4 uur: € 4,00
     elk volgend uur:€ 2,00

    Nu, de Morspoort garage hebben we al en wat een succes
    is dat.
    Elke dag ongeveer 10 auto’s die er geparkeerd staan op
    de begane grond.

    De bestuurders van Leiden houden er waarschijnlijk van om naar lege verdiepingen te kijken en heel veel belastinggeld
    over de balk te gooien.

    Dat geld moet natuurlijk ergens vandaan komen en dat haal
    je gewoon bij de bewoners en bewoonsters van Leiden.

    Dat er heel veel mensen niet meer rond kunnen komen
    hebben ze geen boodschap aan.

    Ouderen hun huishoudelijke hulp afpakken, ook geen probleem.

    Zo zijn er nog meer dingen waar ik het nu niet over zal hebben.

    Ik weet wel wat een kundig bestuurder of bestuurster is.

  14. OK Chris, je hebt gelijk. Je hebt jezelf beperkt tot zijn verdienste voor de VVD en niet voor de stad Leiden.
    Of van Woensel met het versneld opmaken van de Leidse financiële reserves uit de Nuon gelden nu werkelijk de VVD een dienst heeft bewezen, dat valt te bezien. Voor het uitgangspunt in het verkiezingsprogramma van de VVD -1.000 extra parkeerplaatsen voor auto’s- heb ik nog nooit een solide onderbouwing gezien. En daarin wordt wel heel veel geld geinvesteerd. Of daarmee de bereikbaarheid van Leiden zal worden verbeterd, zal de tijd leren.

  15. een Leids burger op

    Chris de Waard zei:"….de uitslag van de verkiezingen in maart van dit jaar waarbij allerlei ingezette projecten (en beleid) alles behalve afgestraft zijn." Dat is geen feit maar ook maar een mening! Feit is wèl dat de Leidse VVD, waar van Woensel wethouder voor was, nu juist bij de verkiezingen in maart een zetel heeft verloren.(van 6 naar 5 zetels). Maar dat kan ook een gevolg zijn van dat mensen hun stemkeuze niet alleen laten bepalen door lokale issues maar ook door landelijke.
    Kortom: uit de verkiezingsuitslag kunnen helemaal geen conclusies worden getrokken over afstraffing of goedkeuring van het lokale VVD-beleid van Van Woensel.

    Of de heer van Woensel veel betekend heeft voor zijn partij? Voor zijn partij wel ja. Maar dat is uiteraard niet hetzelfde als voor heel Leiden.
    Over dat laatste wordt dus verschillend gedacht.

    12 miljoen overschrijdingen zag men destijds in den Haag blijkbaar toch niet als slechts een "marginale kostenoverschrijding" want anders had hij daar vast niet moeten vertrekken. Ook in Leiden wilde men hem niet opnieuw in het college. Maar goed, ook voor ex-wethouders geldt in hun nieuwe functie: nieuwe ronde, nieuwe kansen.

  16. De anonieme vuilspuiter "Wakker." lag kennelijk te slapen toen het traject Morspoortgarage werd ingezet. Pieter van Woensel was toen niet wethouder, dat waren achtereenvolgens John Steegh (GroenLinks) en Marc Witteman (PvdA): van Woensel mocht de garage openen die er mede dankzij GL (ook al was GL uiteindelijk tegen) en PvdA en SP (de beruchte draai na de verkiezingen) is gekomen.
    Als verklaard tegenstander van de Morspoortgarage (ga eens als het donker is bij de omwonenden binnen zitten: het is alsof er ’s avonds een lichtkanon op je ramen wordt afgeschoten) moet ik wel erkennen dat de bezettingsgraad voorloopt op de prognoses. Die 10 auto’s waarmee u schermt: helaas, het is een leugen, de garage wordt steeds beter bezocht (al dan niet door kiloknallende bedrijfsabonnementen te verstrekken enz.).

    ELB: is het u ontgaan dat dhr. van Woensel zelf in Den Haag is opgestapt en dat een partij als GroenLinks daar bijvoorbeeld door verrast was? De meningen waren en zijn verdeeld of van Woensel er verstandig aan deed zijn ontslag in te dienen (SP vond bijv. van wel). Dat dhr. van Woensel daarmee bewees geen plucheplakker te zijn, lijkt mij evident. Hoe dan ook, als je zo’n megaproject weet te managen zonder exorbitante kostenoverschrijdingen, heb je iets heel erg goed gedaan. Daarnaast: dit geld is niet in diepe zakken van corrupte bestuurders gaan zitten, maar zit in een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding die anno nu 7x zoveel reizigers per dag vervoert als 12 jaar geleden.

    Ach, vroeger stonden de beste stuurlui aan wal, nu zitten er allemaal anonieme helden klaar achter hun PC om eens lekker de hele dag anderen te beschimpen of om parkeertarieven in 2017 op te voeren bij een bericht over een nieuwe functie van een vml. wethouder anno 2014. Zullen we ook het weerbericht erbij halen?

  17. een Leids burger op

    Voor van Woensel was die 12 miljoen destijds wel een reden om zelf op te stappen. Maar dat zelf opstappen is slechts een detail. Wie het genoemde volkskrant artikel nog eens goed leest ziet dat er wellicht ook andere
    zaken daarbij een rol hebben gespeeld. Ook in Leiden kwam hij niet meer als VVD-wethouder terug, terwijl de VVD nog steeds in het college zit……
    Feit blijft dat er destijds 12 miljoen bij Randstadrail is overschreden en dat Van Woensel nu weer een soortgelijke functie krijgt.

  18. eric vtg, bedankt voor de informatie.

    Ik kom elke dag langs de Morspoortgarage maar waarschijnlijk
    op een verkeerd tijdstip.

    Voor de eerlijkheid zal ik ook eens op andere tijden gaan.

  19. Wakker is een hardnekkig leugenaar. Ik kom bijna dagelijks op de fiets langs de Morspoortgarage en alleen al beneden op de bgg staan er zelfs ’s nachts beduidend meer dan 10 auto’s.

    ELB: verbaast het u dat goede bestuurders verantwoordelijke posities krijgen? Van Woensel is een goed bestuurder en dat hij in Leiden moest vertrekken heeft meer te maken met het hem verweten gebrek aan ‘teamplayer-schap’ (inderdaad, hij stond vaak vooraan als er een succes was, en er waren veel successen) dan gebrek aan kwaliteiten als bestuurder.

  20. eric vtg, uw schrijven dat ik een hardnekkig leugenaar
    bent is nergens op gebaseerd.

    Weet u op welk tijdstip ik elke dag langs de Morspoortgarage gaat? Nee, dus kan het zomaar zijn dat er op dat tijdstip niet
    meer dan 10 auto’s staan.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline