Geen tunnelbak, maar een langere tunnel kan volgens het manifest prima als de snelheid op de A44 richting Wassenaar alsnog wordt verlaagd. Dat gaat maar om een klein stukje, want bij Wassenaar daalt de snelheid sowieso al. (Afbeelding: website RijnlandRoute in Beeld).

Nieuw pleidooi voor betere inpassing RijnlandRoute

Afgelopen donderdag kreeg verkeerswethouder Strijk een Manifest overhandigd van de twee overgebleven leden van het voormalige burgerinitiatief Compromis RijnlandRoute. Rob van Engelenburg en Tjeerd Bandringa streden lange tijd met enkele medestanders voor onder meer een boortunnel onder Voorschoten. Die werd uiteindelijk in de inmiddels door de provincie vastgestelde plannen opgenomen.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/188651408″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

Klaar? Nog niet helemaal, vinden Van Engelenburg en Bandringa. In hun manifest staat niet alleen een overzicht van behaalde resultaten, maar ook nog twee resterende verbeteringen die in hun ogen haalbaar en betaalbaar zijn. Een verlengde – geboorde – tunnelbuis bij zowel de Stevenshof als bij de Oostvlietpolder.

Bij de Stevenshof zou dat relatief goedkoop kunnen omdat ondergronds verder boren een stuk goedkoper is dan het laatste stuk graven. In dat laatste geval moeten er ook allerlei bovengrondse kosten gemaakt worden die vervallen als je verder kunt boren. Natuurcompensatie, onteigeningen enzovoorts, zijn dan niet nodig. Probleem is de afstand tussen de tunnelmond en de aansluiting op de A44. Die wordt volgens de huidige regels te klein en zou alleen kunnen met een snelheidsverlaging op de snelweg. Dat werd eerder van tafel geveegd door gedeputeerde De Bondt. Rijkswaterstaat zou dat niet toestaan. Volgens Van Engelenburg staat ook bij Rijkswaterstaat het denken echter niet stil, maar kan men daar niet anders vanwege geldende regelgeving. Die kunnen alleen door de landelijke politiek veranderd worden en dus zitten Van Engelenburg en Bandringa inmiddels ook aan tafel bij Tweede Kamerfracties om hen te overtuigen.

In de Oostvlietpolder kunnen volgens de beide heren meerdere vliegen in één klap worden geslagen bij een langere tunnelbuis. Verder door boren betekent dat de RijnlandRoute onder een gasverdeelstation door kan lopen. In de huidige plannen moet dat gasstation nog worden verplaatst. Dat kost vele miljoenen. Door vervolgens niet  bovenlangs aan te takken op de A4, maar onderlangs, wordt bovendien het uitzicht gespaard.

In totaal kosten de aanpassingen waarvoor Van Engelenburg en Bandringa in hun manifest pleiten naar schatting zo’n 10 miljoen euro extra, Op een weg van een miljard lijkt dat te overzien, maar de provincie heeft steeds gezegd geen cent extra meer in de weg te willen steken. De gemeente Leiden wel. die heeft zo’n bedrag op de plank liggen voor een betere inpassing. Aangezien allebei de voorgestelde maatregelen op Leids grondgebied liggen, lijkt het niet onmogelijk dat Leiden de knip trekt. Als de politiek de voorstellen omarmt en ze ook op provinciaal niveau worden goedgekeurd.

Hotel Leiden
Leiden Oegstgeest Politiek Regio Voorschoten Zoeterwoude RijnlandRoute


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Telefoon
071 - 5235907

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

×