Plannen voor Leidse Ringweg vastgesteld

15

De Leidse ring komt er. Over de weg die de Leidse regio beter moet ontsluiten, is lang gepraat. Met name Leiden en Leiderdorp kwamen jarenlang niet tot overeenstemming in de tijd dat de route nog als Ringweg Oost door het leven ging. Enkele jaren geleden besloot Leiden de stekker uit die RWO te trekken. Er was geen draagvlak onder de bevolking en ook niet meer in de politiek. Samen met Leiderdorp en Oegstgeest werd met input van de bevolking een nieuw traject – LAB071 – succesvol afgerond.

Wethouder Strijk legt uit wat er de komende jaren gaat gebeuren om de bereikbaarheid van Leiden en omgeving te verbeteren.

Donderdag stemde de Leidse raad in met het plan dat voorziet in het aanpakken van bestaande wegen (Willem de Zwijgerlaan, Schipholweg, Plesmanlaan) waar ongelijkvloerse kruisingen worden aangelegd in combinatie met de nieuw aan te leggen RijnlandRoute. Een stuk A4 sluit de ring.

Het CDA stemde tegen de nieuwe ringweg en ook tegen de Leidse mobiliteitsnota. De partij vindt dat de plannen veel te duur zijn (100 miljoen euro) en te weinig opleveren.

Op verzoek van de raad wordt nog wel nader gekeken naar een aantal zaken. Zo komt er op verzoek van het CDA een onderzoek naar de mogelijkheid van een groene golf op de ringweg en wordt de Spanjaardsbrug pas afgesloten voor auto’s en vrachtwagens verkeer als de kruising Sumatrastraat / Willem de Zwijgerlaan is aangepakt. De as van de Kanaalweg wordt bij de Julius Caesar (fiets)brug verlegd. Daardoor ontstaat er ruimte voor fietsers om zich op te stellen voor ze de drukke straat oversteken.

Op verzoek van D66 gaat wethouder Strijk ook weer eens een onderzoek doen naar het opzetten van een binnenstedelijk distributiesysteem. Pakketjes zouden dan buiten het centrum worden herverdeeld, zodat ze veel efficiënter dan nu het geval is, in de stad kunnen worden bezorgd. In het verleden is zo’n systeem al eens mislukt in Leiden, maar wellicht is de tijd er nu wel rijp voor. Door het kopen via internet worden er immers veel meer pakjes bezorgd.

Tenslotte steunde de raad ook een motie van GroenLinks waarin extra aandacht wordt gevraagd voor leefbaarheid en gezondheid van de mensen die langs de ringweg wonen. Vooral in Leiden Noord is dat het geval bij de Willem de Zwijgerlaan. De gemeente gaat nu samen met bewoners en woningcorporaties onderzoeken hoe de overlast zo klein mogelijk gehouden kan worden. Hij mag in elk geval niet groter worden dan nu al het geval is.

Delen

15 reacties

  1. ” Tenslotte wordt er door de raad ook extra aandacht gevraagd voor leefbaarheid en gezondheid van de mensen die langs de ringweg wonen. ”
    Wat dat betekent is gevoegelijk bekend bij de inwoners van de Stevenshof. Het is dadelijk een protestgang richting Raadszaal: “Laat de Willem de Zwijgerlaan niet stikken”, “Laat de Leiderdorpers niet stikken”, “Laat de Stevenshof niet stikken”…..Leiden, where else?

  2. De Rijnlandroute ligt momenteel bij Raad van State.. 92 bezwaarschriften zijn ingediend, uitzonderlijk hoog aantal. De bezwaren zijn inhoudelijk sterk. Mogelijk beslist RvS dat provincie weer terug naar de tekentafel moet…geen Rijnlandroute op korte termijn dus… Snap niet zo goed dat Leiden de Rijnlandroute nu al meeneemt in de plannen voor een ringweg alsof die er al ligt…

  3. @ Rijnlandroute: Alles is al geregeld via de lobby Laudy – Schultz – DeBondt/Vermeulen, allen lid van de VVDebt. De RvS procedure met tegenwoordig het heerschap Donner als “onderkoning” is slechts voor de Bühne. Deze mens adviseert de overheid graag naar het gewenste resultaat. Aan de politiek zit nu eenmaal een vieze strontlucht. Leiden weet dus vanuit de lobby (waarin ook KvK, Transport NL, BN) dat die roetriool er sowieso komt. Burgers mogen “meepraten”, maar het eindresultaat ligt vast. Overigens is de verwachting dat de nodige aanvragen niet ontvankelijk verklaard worden en er misschien 20-30 meegenomen worden. Maar zoals gezegd ook die zijn voor de Bühne.

  4. @Hubert, Ik mag toch hopen dat het systeem niet zo verrot is…. Waar baseert u het op? Rijnlandroute is een verschrikking. Ik probeer hoop te houden dat er verstandige – niet corrupte – lui bij de RvS dit prestige project terug naar de tekentafel brengen.

  5. Een blik in het dossier Burgerinitiatief Churchill Avenue en de ervaring in de Nacht van Van Meenen (31 mei 2012) is genoeg om te concluderen dat de politiek in dit land aardig aan het verrotten is. Het is ook de autoritaire manier van besturen die tijdens een crisis plaatsvindt. De Crisis en Herstelwet (ook voor RR) zegt in deze meer dan genoeg. Het is ook de opmaat voor de grootste crisis die wij nog gaan meemaken. De ondergang van met megaschulden doordrenkte en intens verrotte neoliberale politieke systeem. En het einde van de continue kredietcrisis die het Avondland teistert sinds het dotcom klap rond 2000.

  6. @Hubert,
    Heb ooit in een docu gehoord dat op technologisch gebied de mens is gegroeid, maar dat het financiële systeem niet getuigt van een leercurve waar – door de tijd heen – gezonde hervormingen in zijn aangebracht. We blijven gewoon hebberig. Het aard van het beestje he. Elke dag eten we weer van de appel en moeten we de keuze maken, doen we goed of doen we fout?
    Ik moet ook wel eerlijk bekennen dat ik die glimlach van rutte nu wel een keer zat ben.
    Wat voor belang heeft de RvS om gunstige uitspraken te doen voor politici? In dit geval wat voor belang heeft de RvS om een gunstige uitspraak wat betreft de Rijnlandroute te geven? Wat voor slaatje slaan zij hier dan uit?

  7. Wat een zure reacties weer!
    100miljoen is nog te weinig, jullie zitten zeker nooit in een auto?
    Het is geen doen in de spits en daar buiten door of om Leiden heen te komen.
    mocht dit niet snel opgelost worden, kunnen we zo dadelijk helemaal geen geld meer uitgeven in dit land!

  8. @oke,
    Het is een illusie te denken dat meer asfalt de problemen altijd maar oplossen. Alsof daar een correlatie in aanwezig is. x aantal km nieuw snelweg = x aantal km minder file. Dit is absoluut niet waar. Het is eerder zo: x aantal km nieuw asfalt = x aantal nieuwe km files. Bytheway, dat heb ik niet verzonnen, maar dat zegt de ANWB.
    http://nos.nl/artikel/2028001-fors-meer-file-door-herstel-economie.html

    Ik zeg niet dat nieuw asfalt volledig overbodig is, want de ontsluiting van het verkeer in Leiden is niet best. Zeker niet vanaf de A4 over die eenwegsbaan. Maar de Rijnlandroute is een te ver doorgeslagen plan. Het is schieten met een kanon op een mug. In dit geval een flinke hommel.
    Mensen die tegenstander van deze weg zijn zijn dat vooral doordat de weg inhoudelijk gezien dus niet nodig is, de weg het verkeer in Leiden niet optimaal gaat ontlasten, maar daarvoor wel ontzettend veel voor moet wijken. Schone lucht, natuur, maar vergeet vooral de polders bij de stevenshof niet. Dat gebied hoort officieel bij de ecologische hoofdstructuur, een beschermd natuurgebied. (waar de provincie en het RIjk zich dus niks van aantrekt,) De ecologische hoofstructuur heet nu Natuurnetwerk Nederland. De nieuwe naam zegt meer wat de functie van dit natuurnetwerk is. Het creeren van een samenhangend natuurnetwerk om juist de natuur en ecologie en biodiversiteit van Nederland te beschermen. Want niemand kan het ene ruk schelen.
    Politici al helemaal niet (heel weinig) omdat het niet stoer staat op het c.v. ‘He, waar werk je aan?’ ‘Ja, natuur man.’
    Nee het moet gaan om grote winkelcentra, snelwegen, knooppunten, vinex wijken, en ga zo maar door. Prestige, prestige, prestige.
    Mensen zijn tegen deze weg omdat het inhoudelijk niet nodig is, het plan te vernietigend voor de natuur, mens en milieu. Die mix doen mensen in opstand komen. Als er echt een goede onderbouwing was voor de RIjnlandroute, zou er minder protest zijn, i.p.v. 92 bezwaarschriften bij de Raad van State.

    Ik pleit voor innovatie, iets waar de provincie een mondvol van heeft. Dat willen ze graag zijn. Maar als het op wegenbouw en vekreer aankomt opeens niet. Dan is het ouderwets rag een snelweg overal op maaiveld niveau doorheen, en dan lost alles zich vanzelf op.
    Als er dan een weg moet komen, doe dat dan slim. Spaar zoveel mogelijk natuur en milieu. Denk aan je lucht. Nederland is een van de meest vervuilde landen met een zeer hoge concentratie fijnstof in de lucht. Hou op met al die wegen joh, en als het moet, denk er drie keer over na en innoveer!
    Een tunnel onder de churchillavenue zou veel natuur besparen, beter voor het de lucht, beter voor Leiden.
    Maar ik ben idd bang zoals zo ongeveer in de vorige posts worden geschetst, dat er een politieke lobby is geweest. Een spelletje. Het vielt mij op dat bij vergaderingen waar mocht worden ingesproken, en zeker op de dagen dat er beslissingen worden gemaakt, de tegenstanders eerst aan het woord kwamen en daarna de voorstanders. Een psychologisch spel. Wat blijft er meer hangen in je hoofd? De eerste toespraak of de laatste? Precies. Ik vind het verdacht. Maar goed, ik hoop dat de RvS daar nog een stokje voor gaat steken.

    De verkeersproblemen in Leiden oplossen? Zeker! Nieuwe wegen, is goed mogelijk. Maar wel slim! Zodat je mens, milieu en natuur spaart.
    En zelfs de economie word gespaard, Want vergeet niet dat een volgebouwde regio uiteindelijk veel minder aantrekkelijk word voor de mens om te wonen, omdat er geen plekken meer zijn om tot rust te komen. En als ergens minder mensen willen wonen, komen er ook minder bedrijven, en stagneert uiteindelijk de lokale economie. We moeten niet vergeten hoe ontzettende belangrijk de natuur is tussen de grote steden zoetermeer, leiden, den haag, gouda, en rotterdam! Dat zijn de stadsparken! We moeten ophouden dat zo te versnipperen, en dus een slimme weg aanleggen, als het dan moet. Een tunnel dus, de churchillavenue dus.

    groet!

  9. Piet Pekelharing op

    En die Rijnlandroute een paar km zuidwaarts opschuiven, waardoor hij (of zij daar wil ik vanaf wezen) bij Willem-Alexander dwars door de tuin loopt, kon zeker weer niet?

  10. Goed verhaal van Joris. Inderdaad het gaat niet zozeer om NIMBY, maar om de kwaliteit. Een tunnel onder de Churchilllaan-Lelylaan is technisch niet goed mogelijk. Dat zeggen ook vooraanstaande verkeerskundigen in Leiden. Maar de CA was een kwalitatief goede oplossing en zeker niet 229 miljoen duurder. Hoogstens 50 miljoen duurder. De as VVD Leiden – VVD PZH – I&M moest dit burgerinitiatief niet en zal het nooit willen. Een van de kulredenen was o.a. vernietiging van bedrijvigheid in de Zuidwest.
    Een tunnel A4 – A44 onder de genoemde polders is goed mogelijk met cryogeen boortechnieken. PZH wist dat, maar een burgerinitiatief uit Voorschoten stelde haar voor het blok. Maar als je richting A44 gaat komt ineens de 10 sec regel bij RWS omhoog. Dus moet je een verdiepte roetriool over 300 m en op 80 m afstand van een dichtbevolkte wijk aanleggen. Burgers brengen Maaldrift Optimaal hiertegen in stelling: langere tunnel en verder van de wijk af: afgewezen door de onzichtbare hand van RWS. Nog steeds niet goed onderbouwd en geen direct overleg met RWS mogelijk.
    Brengt mij terug naar 2008. De arrogante CDA gedeputeerde Asje van Dijk (thans burgemeester in Barneveld) probeert zelfs met steun van CDA-VVD een N11-West langs de Stevenshof en door Voorschoten op MAAIVELD niveau. De storm van protest uit de regio heeft uiteindelijk de huidige situatie opgeleverd. De VVD gedeputeerde DeBondt zwichtte deels voor eisen uit Voorschoten. Leiden deed relatief weinig zoals gewoonlijk. Een tunnel onder Voorschoten en een -4 m tunnelbak door de Papewegse Polder. Bij wh Robert Strijk hebben wij aangedrongen op een W4 oplossing zoals bij Leiderdorp. Antwoord: geen geld erin tot de aanbesteding bekend is. En de provincie douwt gewoon door. Wethouder en gedeputeerde kibbelen vervolgens via de media om hun eigen gelijk. Politiek op zijn smalst.
    Dat de RR inderdaad overbodig wordt blijkt uit de lage groei scenario’s op lange termijn. Maar de politiek is helaas groeiverslaafd. Geen speld tussen te krijgen. Tot de schuldeneconomie binnenkort bezwijkt :))
    Nogmaals de hoogste bestuursrechter geeft de burger het recht om een onafhankelijk oordeel te krijgen over een ingrijpend overheidsproject. Wanneer je kijkt naar de provinciale verweerschriften op de appellanten (opgesteld door een leger landsadvocaten) dan ben ik bang dat de betrokken, best wel deskundige burgerij, het toch gaat verliezen. Dezelfde argumenten als bij de MKBA en MER worden weer over de schutting gegooid. Zodanig kruiperig onderbouwd dat de RvS er wel in zal trappen. De afstand burger – overheid in het gehele traject van de RR was groter dan ooit ondanks de mooie VVD – PvdA praatjes over een participatiemij. De arrogantie van de macht wint het helaas!

  11. man man man…
    nogmaals ga eerst is een half jaar elke dag met de auto naar je werk.

    wees eens blij dat eindelijk eens gang in de zaak komt!

  12. @oke,
    Oke, u bent dus voorstander van meer asfalt en meer kunnen autorijden, en hoe dat dan word gerealiseerd maakt u niks uit. Prima. Mij maakt het wel wat uit. Ik vind het doodzonde als mooie natuur word opgeofferd voor een weg die niet gaat werken en ook helemaal niet nodig is.
    Verder begrijp ik niet wat er zo mooi is aan asfalt en matrixborden, en wat er fijn is aan het geluid van autoverkeer? Kunt u mij dat uitleggen? Wat is er fijn aan verstedelijkt gebied? Aan industrieterreinen, grote kantoorpanden met bijbehorende snelwegen?
    Kijk, ik ben niet iemand die met zijn blote voeten door het gras rent en elk bloemetje kust, maar ik zie wel de meerwaarde van natuur in en om de steden. Ik zie ook dat het niemand iets kan schelen. En dat is een gevaar. Want zolang auto, asfalt en beton op 1 staat, blijft de natuur inleveren.
    Ik woon in Voorschoten – een heerlijk rustig dorp, ik vind het fijn om af en toe naar de stad te gaan (Leiden – Den Haag – Rotterdam), maar ik geniet ook ontzettend van de natuur. Ik heb het nodig. Mijn inziens hoort beton en natuur in balans te zijn. Maar nogmaals, wat is er zo fijn aan asfalt? Aan matrixborden en meer verkeerslawaai?

  13. @hubert,
    Er is overduidelijk zoveel mis gegaan in de besluitvorming rond de RR, en er zijn zoveel duidelijke gegevens waarom de weg niet nodig is (lage groeiscenario’s) dat ik niet kan begrijpen als de RvS hiermee niet de conclusie trekt dat de RR in deze vorm niet door kan gaan. Als dat gebeurt, heb ik alle vertrouwen in de politiek verloren (is al flinterdun)
    Kom op Hubert, RvS ziet die lage groeiscenario’s toch ook? Ziet toch ook dat de weg is gebaseerd op foutieve, en veel te hoge groeiscenario’s waarmee ze de plannen hebben doorgeduwd?
    Die weg kan gewoon niet doorgaan bij de RvS!

  14. @oke, Daarbij, mijn vrouw reed 5 jaar vanuit voorschoten over de voorschoterweg – europweg naar de A4 naar delfgauw. Ze heeft vaak genoeg vast gestaan. Ik ben vaak met haar mee gereden. Ik weet dat het daar slecht is. Ik ben een realist. Ik zeg niet dat er niks moet gebeuren, maar niet zo.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline