Niet alleen dekschuiten langs de Nieuwe Rijn, maar ook rondvaartboten en andere historische bedrijfsvaartuigen gaan fors meer liggeld betalen als het aan de gemeente ligt. (Foto: Chris de Waard).

Rondvaartbedrijven: Nieuwe ligplaatsregels onredelijk

De gemeente Leiden moet niet met nieuwe zelfbedachte regels voor bedrijfsvaartuigen komen maar gewoon aansluiten bij wat in de rest van het land gebruikelijk is. Dat stellen de grotere rederijen en sleepbedrijven in Leiden. Binnenkort praat de gemeenteraad over de plannen van het college van burgemeester en wethouders. Donderdag kwamen de reders zelf aan het woord.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/209500948″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”450″ iframe=”true” /]

Om de paar jaar komen alle Leidse reders opdraven om hun belangen te verdedigen bij de Leidse gemeenteraad. Ook afgelopen donderdag kwamen ze pleiten voor  – met name – lagere ligplaatstarieven. (Archieffoto: Chris de Waard).

De gemeente jaagt ons op deze manier de stad uit, terwijl ze ons juist zou moeten koesteren, zo zeiden Sjaak Veringa van Rederij Oude Rijn en Koene Parmentier van Rederij Schuitjevaart in koor. Ook Reinier Verbeek wees de raadsleden op de denkfout die het college maakt: “Er komen nu ligplaatsen (virtuele boxen) van twaalf bij vier meter, maar boten hebben nooit die afmetingen.” Het gevolg is volgens Verbeek in zijn geval dat hij voor zijn 100 jaar oude klipper 5.400 euro aan liggeld moet gaan betalen. Per jaar: “ik betaal nu 750 euro, maar met die nieuwe regels heb ik straks zes boxen nodig.”

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/209499663″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”450″ iframe=”true” /]

Wethouder Strijk is de ruzie op het Leidse water helemaal zat. Welke oplossing de gemeenteraad kiest, maakt hem niet uit. Als er maar duidelijke regels komen voor iedereen.

Ook Marco Vermeij van botenverhuur ’t Galgewater is niet over de regels te spreken. Bovendien is de sfeer op het water inmiddels zó verziekt dat hij er geen zin meer in heeft: “De roeibotenverhuur is een stervend bedrijf in Leiden,” zo zegt hij: “Mijn vaste klanten worden soms tijdens een rondje Leiden drie keer uitgescholden. Die hebben daar geen zin meer in en blijven weg. als ik nu ook nog veel meer moet gaan betalen, laat ik die boten zinken, want dat wil ook niemand ze meer hebben.”

Ook Paul Groenen van de gelijknamige sleepdienst trok donderdag fel van leer tegen de gemeentelijke plannen. In plaats van 4.000 euro per jaar moet hij volgens eigen zeggen meer dan 20.000 euro per jaar gaan betalen voor zijn ‘historische dekschuiten’ die aan de Nieuwe Rijn liggen afgemeerd als ze niet zijn verhuurd.

Hoewel wethouder Robert Strijk denkt dat de bedragen die de ondernemers noemen veel te hoog zijn, beaamt hij wel dat er meer betaald moet gaan worden: “De dekschuiten hebben lange tijd gratis aan de Nieuwe Rijn gelegen en het gebruik van de kades is nu eenmaal niet gratis.”

 

Economie Leiden Politiek


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

×