Leiden krijgt elektrische deelauto’s en laadpalen

2

Leiden heeft vandaag drie elektrische deelauto’s met daarbij behorende oplaadpalen in gebruik genomen. Wethouder Robert Strijk mocht als eerste een ritje maken in de nieuwe auto aan de Kaasmarkt, waar één van de laadpalen ook staat. In totaal komen er vijf elektrische deelauto’s, die de gemeente in samenwerking met het bedrijf Multirent heeft gerealiseerd.

Het Leidse college van B&W wil de stad duurzamer maken, daarbij moet ook wat gebeuren aan het vervoer in de stad. “Wij, het college, vinden het heel belangrijk om aan een duurzamer Leiden te werken”, stelt wethouder Robert Strijk. “Als we doorgaan met de manier waarop we onze samenleving invullen zoals nu, dan verbruiken we de aarde tot ze op is.”

Mywheels
Je kan via de app van Mywheels, de elektrische auto’s in Leiden huren voor 4 euro per uur. “Wij dagen iedereen in Leiden uit om het eens te proberen. Wij verwachten dat er veel gebruik van de auto’s zal worden gemaakt”, aldus Marc Oudshoorn, directeur van Multirent.

43 mega watt
De elektrische auto’s van Multirent zijn snel op te laden. “Dit model auto in combinatie met laadpalen 43 mega watt, zorgt ervoor dat de auto’s in twee uur weer opgeladen zijn”, aldus Marc Oudshoorn. Uit de laadpalen komt ook groene stroom. “Dat betekend dat deze auto’s helemaal niets uitstoten.”

Delen

2 reacties

  1. 43 MW? Dat is meer dan de helft van het maximale vermogen van de elektriciteitscentrale aan de Langegracht! Dus gedurende de 2 uur dat 1 van deze auto’s laat, zit de halve stad zonder elektriciteit, wordt de straat tussen de Langegracht en de Kaasmarkt lekker warm door de transportverliezen en uiteindelijk smelten de accu’s van de auto door de hoeveelheid toegevoerde energie. Me dunkt dat hier eerder sprake is van een directeur die niet weet waar hij over praat of een journalist die niet goed geluisterd heeft en weinig kritisch is.

    • Piet Pekelharing op

      In het tweede geluidsfragment onder het artikel heeft die directeur toch echt over 43 megawatt. Het lijkt mij verschrikkelijk veel.

Over de auteur

Rolf Eijgenraam

Je bent nu offline