The Big Draw in de De Lakenhal: tekenen op allerlei manieren, met potlood en met computer, bij muziek of naar een model. (Foto's: J.P. Kranenburg (en Jan van der Sluis))

The Big Draw is (veel) meer dan tekenen

Zaterdag 24 en zondag 25 oktober is The Big Draw neergestreken in het stedelijk museum De Lakenhal in Leiden. ‘Evenement’ is het woord dat het best de twee dagen karakteriserend. Het gaat over tekenen, maar dan wel in allerlei vormen, soorten en bedoelingen. En het is interactief: u kunt meedoen als u wilt.

Naar een model tekenen
Uiteraard wordt er getekend. Sterker, in één van de zalen van het museum gebeurt dat op een heel klassieke manier. Er ligt een model en er staan een stuk of zes schildersezels. Iedereen die wil, kan aansluiten en gaan model tekenen. Dat gebeurt ook, want waar eerder nog vijf tekenaars bezig waren staan en zitten er een uur later ineens twaalf. Waar de een de totale figuur probeert te vangen met koolstofstrepen, concentreert een ander zich op het gezicht. Af en toe duiken toeschouwers op; De Lakenhal is gewoon open.

Job, Joris & Marieke
Een verdieping hoger wordt héél anders gewerkt met tekeningen. Daar is Job, Joris & Marieke te vinden die een uur lang uitlegt en vooral laat zíen wat zij maken. Zij zijn het tekenen al lang voorbij. Zij verbeelden (verhalen); met behulp van de computer. Dat doen ze onmiskenbaar goed. De kans is groot dat u hun werk al eens zag. Of het nu Gers Pardoels videoclip was, of de Utrecht-promo van de Tour de France 2015: dat is werk van hun driepersoons studio. Maar belangrijker, ze waren genomineerd voor een Oscar én zijn wéér terechtgekomen op de longlist voor de Oscars 2016. Dan ben je goed.

Animatie met een grimlach
In een volle zaal wordt duidelijk wat hun werk zo goed maakt. Natuurlijk is dat het animatiewerk, maar nog belangrijker zijn de verhalen die zij vertellen. Verhalen waarin hun handelsmerk zit: de grimlach, en de muziek. Een langspeelplaat blijkt het leven te kunnen representeren. “We kwamen op dat idee doordat we naar een plaat luisterden die oversloeg en we ons afvroegen of we dat ook konden voorstellen alsof we een sprong in de tijd maakten”. Of de wezens zonder mond die wel proberen te praten, maar dat lukt dus niet. Hoe ze dat oplossen? Dat kunt u zelf nog gaan zien op zondag 25 oktober. De clou van mogelijk Oscar-genomineerde Otto gaan we niet verklappen. Ook die is zondag nog te zien.

Happy Camper
Het is zeer de moeite waard wat Job, Joris & Marieke laat zien. Zo blijkt er door hen zoveel muziek te zijn gemaakt dat daaruit een zelfstandig project voortkwam: Happy Camper, een band die al Lowlands aandeed. Ook dat is een bijzonder verhaal, want Happy Camper heeft niet één frontman maar elf stuks bekende popmuzikanten. In de typerende Job, Joris & Marieke-stijl zijn de bijbehorende videoclips gemaakt: geanimeerd en dus zonder frontman-problemen.

Feilloos sfeer aanvoelen
Dat Job, Joris & Marieke de juiste beelden weet te vinden blijkt ook wel uit het gegeven dat zij geregeld animaties maken bij muziek van anderen en dat die eigenlijk nooit worden afgekeurd. Voor hiphopper Fit maakten ze animatie in slow motion, precies aansluitend bij de boodschap van het nummer: een moeilijke ruzie. Voor dj Fedde Legrands Robotic animeerden ze ‘echte robotjes’; zó goed dat sommigen die werkelijk voor echt aanzagen. De grimlach? Wat dóen die robotjes eigenlijk aan het eind?

3D-geprinte animatie
“Freeze legt animatie mooi uit”, zegt Joris. Freeze is een 3D-geprint beeld dat bestaat uit losse animatiebeeldjes, de sequentie. Het is een teer en arbeidsintensief werk geworden waarin een mannetje uit een vel papier kruipt, en naar een pot klimt en springt. Het is interessant te horen hoe de 3D-printtechniek leidde tot de keuze voor een ‘persoontje in paniek’; de (omhoog zwaaiende) armen konden daardoor wél goed worden geprint.

De wonderlijke werkelijkheid van Smutfish
Waar het werk van Job, Joris & Marieke, met uitzondering van de zelfstandige filmpjes, gemiddeld vier minuten duren, zijn die van Smutfish nog veel korter. Beeldend kunstenaar Melle de Boer – “kunst is belangrijker, muziek is leuker” – maakt bijzondere muziek. Of misschien beter: hij schetst bijzondere beelden, die hijzelf op het achterdoek met tekeningen uiteen zet. De beelden hebben iets van hallucinaties, van wanen. Niet al te toegankelijke betekenissen, maar je blijft wel luisteren. Zeker ook vanwege de tweestemmige zang, de kristallen stem van Suzanne Ypma en de meer gebarsten van De Boer.

De tekenaars
Terwijl de muziek van Smutfish door de gangen van De Lakenhal zweeft, wordt er volop getekend. In de voorhal heeft Abby(12) een briefkaart gemaakt met een glazen Apple Store en is ze nu bezig met een moderne Ferrari. “De Koninklijke Academie” zou ze graag willen gaan doen, maar dat duurt nog even want eerst wacht de middelbare school nog. Voor Ben van Kempen(z.j.) is dat al lang geleden – en de koninklijke ook; hij laat een twaalftal met vaste hand getekende lijntekeningen zien geënt op werken die in de De Lakenhal zijn te zien.

Nog één dag: zondag 25 oktober
Dat is The Big Draw: een plek waar je kunt binnenlopen om mee te doen, om te kijken, om te luisteren, om te leren, om te ontspannen.

Advertentie

Cultuur Leiden Reportage


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×