Scholieren verdiepen zich in vluchtelingenprobleem

Scholieren van het Leonardo College hebben zich de afgelopen weken verdiept in het vluchtelingenprobleem. De Leerlingen hebben onder meer gesproken met een Syrisch vluchtelingengezin en wethouder Roos van Gelder. Naar eigen zeggen hebben zij nu een ander en beter beeld van vluchtelingen.

Leerlingen van VWO klas 2A gingen aan de slag met het project ‘Hoezo Vreemd?’. Op vier donderdagmiddagen en in de reguliere lessen hebben ze kennis gemaakt met andere culturen. Daarbij kregen ze voorlichting over vluchtelingen van Vluchtelingenwerk, kregen ze een vluchtverhaal van een ervaringsdeskundige te horen, bezochten ze het Mobiel Tribunaal en hadden ze een gesprek met wethouder Roos van Gelder. Ook gingen de leerlingen langs bij een Syrisch vluchtelingengezin.

Ander kijk
Leerlingen Ivo Weidema en Rosa Hüsken zijn heel enthousiast over het project. “Ik heb veel nieuwe mensen leren kennen, met wie ik anders niet eens in gesprek zou komen. Ik heb hun levensverhaal gehoord. Mijn beeld van vluchtelingen is echt wel veranderd. Het zijn ook gewoon mensen”, vertelt Ivo. Rosa denkt nog terug aan de ‘heftige verhalen’ die ze hoorde. “Ik heb met kinderen gesproken en het was heftig om te horen wat ze hebben  meegemaakt. Wij vroegen er niet specifiek naar, ze wilden het vooral ook zelf vertellen.”

Niet uit de boeken
Het project is opgezet door docenten van het Leonardo College, in samenwerking met M-Twentyfive (M25) Leiden, het jongerenproject van Diaconaal centrum De Bakkerij. “Wij vinden het belangrijk dat leerlingen niet alleen maar uit boeken leren, maar ook op een andere manier de samenleving leren kennen. Dat bracht ons op het idee om in samenwerking met M25 het project ‘Hoezo vreemd?’ op te zetten.”, vertelt docent Mark Gritter.

 

 

Delen

Reageren is niet (meer) mogelijk.

Over de auteur

Reanne van Kleef

Hoofdredacteur sport, politiek verslaggever, algemeen redacteur, presentator nieuws071 en sport071.

Je bent nu offline