Vraagtekens VVD, SP en CDA bij verplaatsing busstation Leiden

10

De Statenfracties van drie van de vier provinciale coalitiepartijen, VVD, SP en CDA, betwijfelen of het een goed idee is om het busstation bij Leiden Centraal te verplaatsen naar de andere kant van het station. De partijen willen weten waarom de gemeente Leiden het station wil weghalen uit het centrum.

“Er zijn geluiden dat de verplaatsing tot langere reistijden en een slechtere bereikbaarheid van de Leidse binnenstad leidt. Dat kan niet de bedoeling zijn. Zeker omdat dit plan volledig schijnt te worden betaald met provinciaal geld. Dat heeft de gemeente juist gekregen om te zorgen voor goed openbaar vervoer”. aldus de drie statenfracties

Het busstation verbindt diverse plaatsen in de Leidse regio met elkaar. De provincie Zuid-Holland is de baas over die buslijnen. Volgens VVD, SP en CDA de moet de provincie dus kunnen ingrijpen als dat nodig is.

Delen

10 reacties

  1. De twijfels en vragen van deze Statenleden zijn terecht. Bovendien gaat de gemeente Leiden niet over het verplaatsen van een faciliteit voor regionaal openbaar vervoer, te meer daar de Provincie er de kosten van zal moeten dragen.
    Aan de vragen van de Statenleden valt af te lezen, dat het achterliggende doel van de gemeente Leiden niet aan hen bekend is gemaakt: het commercieel uitbaten van het grondgebied van het huidige busstation. Het college wil op die plek langs het station hoge kantoorpanden neerzetten. De winst uit die grondspeculatie zal ook waarschijnlijk niet worden terugbetaald aan de Provincie.
    Overigens moeten de opbrengsten uit die grond speculaties niet worden overdreven. Er loopt daar een autoweg onderdoor, plus een veelheid aan leidingen en kabels. Om daar hoge gebouwen neer te zetten zijn hoge bouwkosten te verwachten vanwege de kostbare fundering. Ik vraag me af in hoeverre de gemeenteraad van Leiden een transparante kosten-baten analyse voorgelegd heeft gekregen over deze grondspeculatie. Dat moet ook in het licht worden gezien van andere megalomane bouwplannen en de leegstand van verschillende kantoorpanden in Leiden.

  2. Kan me niet voorstellen dat men op het huidige busterrein nog kantoren wil plaatsen, zeker gelet de (landelijke) leegstand ervan. Zo dom zal de gemeente toch ook weer niet zijn?!?

  3. Nou, gezien de huidige bouwmanie bij de Aalmarkt, Lorentz, Lammer en Gaar schrikt dit VVD66 asfalt/beton college voor niets meer terug. Bouwen voor de leegstand. Onze burgervader kan dan tijdens de volgende nieuwjaarstoespraak kicken dat de skyline steeds mooier worden.
    Maar wanneer we het er nou toch over hebben. Misschien kunnen bovengenoemde partijen ook vragen zetten bij een ander project van dit college/hun GS: Rijnlandroute. Wanneer de toegangspoorten tot deze stad nu eens eerst verbeterd worden, is die roetriool door het laatste groen en langs dichtbevolkte woonwijken helemaal niet nodig. Dat lijkt me ook een mooi punt om te scoren voor Gijs en Holla, een der bedenkers van het busstation “achter”.

  4. Het verplaatsen van het busstation was en is een bizar plan, geheel en alleen gericht op het verkrijgen van NOG meer nutteloze en ten dode / leegstand opgeschreven kantoor- en winkelruimtes, alles geheel ten nadele van de Leidse bevolking, maar zeker ook ten nadele van die laatste paar bezoekers die Leiden dan nog aan zouden willen doen.
    Zeker nu de doorgang door het station verder is geblokkeerd, tegen de wensen van de Leidse bevolking in, en tegen eerdere beloftes in…

    • Piet Pekelharing op

      Is er eigenlijk sprake van ook maar enige urgentie bij het verplaatsen van dat busstation? Kunnen we niet gewoon wachten tot de leegstand van kantoren is opgelost, voordat wij een flinke hoeveelheid geld gaan investeren in een project bedoeld om nog meer kantoren te bouwen?

      Bovendien als er meer kantoren volzet zijn, komt er ook meer belastinggeld binnen en is zo’n project dus beter te betalen. Ik vrees dat het verstandiger is indien de gemeente geld dat zij nu beschikbaar heeft, reserveert voor het geval het eens faliekant mis mocht gaan met de thuis- of jeugdzorg.

  5. Misschien een aparte bushalte achter het station voor een paar lastige salonsocialisten en neoliberalen? Dan gelijk afvoeren richting de Noordzee en op de boot naar GeschiftBrittannië zetten. David en Jeremy zullen ze met open armen ontvangen althans tot de Brexit. Dus opschieten aub. En Leiden is een probleem armer en een heleboel gelukkige Leidenaren rijker!

  6. Voor en achter het huidige station is geen oplossing. Daarom stelt Ome Koos voor voor: een busstation boven het huidige station. Dat is de enige werkbare toekomstbestendige oplossing.

  7. #Ome Koos, dat zou een goede oplossing zijn. In Delft is dat ook zo opgelost. Kosten: 1 miljard Euro.
    In Leiden is dat technisch niet mogelijk, omdat er al een autoweg onder het busstation is aangelegd.

  8. Nee, luitjes, anders dan gaan die tussen de Dinkel en Regge geboren burgemeester en zijn beneden de grote rivieren getogen bouwend nederland wethouder weer teveel kicken op die skyline van Leiden. Stad van Vreemdelingen overigens? Gun deze import leutjes die lol van nieuwe ROCs, Lorentzen en Levels nou niet. Hou deze leidse vesting nou laag bij grond en bouw nou niet tot in de zevende hemel. En bewaar nou aub het leidse karakter.

  9. Bouwend Zuid-Holland op

    Wij vertrouwen erop dat onze medewerkers in het college van BenW en de gemeenteraad ook de realisering van dit mooie bouwproject er doorheen zullen drukken. Jan met de Pet en Truus in Huus betalen ’t wel.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline