Gevaarlijke verkeerssituatie bij werkzaamheden centrumroute

16

De enorme hoeveelheid verkeersaanwijzingen bij het Levendaal en de Oranjeboomstraat krijgen gezelschap van nog een paar extra borden. ‘Zet uw navigatie uit’ komt daar op te staan. Het moet automobilisten erop attenderen dat de verkeerssituatie tijdelijk ingrijpend is veranderd en het dus zaak is zelf goed op te letten.

Chris de Waard in gesprek met VVD-fractievoorzitter Frederik Zevenbergen over de verkeerssituatie bij de Oranjeboomstraat.

Chris de Waard in gesprek met D66-wethouder Robert Strijk (bereikbaarheid) over de verkeerssituatie bij de Oranjeboomstraat.

De extra waarschuwingen komen er nadat VVD-fractievoorzitter Frederik Zevenbergen enkele dagen geleden zelf bijna werd aangereden toen een automobilist tegen het verkeer in de Oranjeboomstraat inreed. Iets dat overigens al weken speelt, zoals wij enkele weken geleden al meldden. Zevenbergen vreest dat het niet de vraag is of er ongelukken gaan gebeuren, maar wanneer. Hij vroeg wethouder Strijk daarom om extra maatregelen.

Vooral als de verkeersregelaars ’s avonds niet meer op hun post staan, gaat het vaak bijna mis.

Naast een woud van borden die op de tijdelijke verkeersmaatregelen wijzen, staan er een groot deel van de dag ook maar liefst acht verkeersregelaars om de stroom auto’s, bussen, vrachtwagens, motoren, brommers en fietsers in goede banen te leiden. Met name buiten de tijden dat de regelaars aanwijzingen geven, ontstaan er regelmatig gevaarlijke situaties als automobilisten niet goed weten welke route ze moeten kiezen.

De gemeente werkt sinds medio september aan de aanleg van de centrumroute tussen de stations Leiden Lammenschans en Leiden Centraal. Het eerste tracédeel is het stuk tussen de Lammenschansweg en de Sint Jorissteeg. Ter plaatse wordt het Levendaal opnieuw ingericht, evenals de Sint Jorissteeg en de Oranjeboomstraat. Ook de Jan van Houtbrug wordt gelijktijdig vervangen.

Delen

16 reacties

    • Johan Nijhuis: het gaat niet om de momenten dat de verkeersregelaars er staan, want die doen het inderdaad prima, op de momenten dat ze aanwezig zijn.
      Het gaat juist om de tijdstippen dat die verkeersregelaars er niet meer staan, en er mensen rijden die niet op de verbodsborden letten (blijkbaar omdat ze liever op hun telefoontjes letten dan op de omgeving).

    • Gerda de Vink

      mee eens heb het hier voor me deur , ze zien wel ze even moeten wachten,, maar dat en 10 tallen achter 1 door gelaten worden waar ze tussen staan zien ze niet ,,

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline