Jan van Houtbrug nog tot maandagochtend dicht

5

Het eerste brugdeel van de Jan van Houtbrug wordt dit weekend vervangen. De brug is nog tot maandagochtend 06.00 uur afgesloten. Auto- en busverkeer worden tijdens de afsluiting omgeleid. Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van twee tijdelijke bruggen aan weerszijden van de Jan van Houtbrug.

Na dit weekend rijdt gemotoriseerd verkeer over de gerenoveerde helft van de brug en wordt de tweede helft van de brug in ere hersteld.

 

Delen

5 reacties

  1. maarten kersten op

    Waarom is het toch altijd zo’n chaos bij wegwerkzaamheden in Leiden. Waarom regelen of controleren de (verkeers-)politie of de verkeersdeskundigen zelden of nooit de verkeersafwikkeling door de wegenbouwers? Voorbeeld: in tegenstelling tot de vooraf en hierboven gedane mededelingen was de brug zondag in beide richtingen open voor gemotoriseerd vervoer, komende vanaf de Geregracht. Niettemin stond er een heel groot waarschuwingsbord met verlichte tekst “Van Houtbrug voor auto’s afgesloten” op de Ir.Driessenstraat, terwijl de auto’s daarvandaan makkelijk over Hooigracht, Levendaal, Geregracht over deze brug konden rijden…Fietsers voelden zich door dit bord juist aangemoedigd maar liepen vast aan het eind van de Korevaarstraat. Die moesten toevallig weten dat er een extra brug was geslagen van het Plantsoen naar de Zoetewoudsesingel. Velen namen een klandestiene route via de stoep van de Korevaarstraat en schoten/schieten tussen de auto’s gewoon de rijbaan van de Van Houtbrug op ! Fietsers die vanuit de Pioenhof, Bloemistenlaan enz. de gebruikelijke route langs de parallelweg van de Lammenschansweg naar de Van Houtbrug of Zoeterwoudsesingel wilden volgen, liepen vast in zandpartijen met hekken en konden dus niet oversteken… Net als bij de gevaarlijk-chaotische kruising van Breestraat, Korevaarstraat, Hogewoerd, Rapenburg en Gangetje, en het geheel onnodig nog steeds niet herstelde fietspad op het Molenerf tussen station en Lammermarkt, is het allemaal weer lekker geregeld..! Vooral voor de fietsers, zullen we maar zeggen…

  2. De verkeersroutes rond de Jan van Hout brug wijzigen ongeveer iedere 3 dagen. Daarbij komt dan nog dat daar dagelijks duizende auto’s, fietsers en vrachtverkeer moeten passeren. Dat improvisatie tempo kan de afdeling voorlichting van de gemeente nauwelijks bijhouden. De bestrating van de ventweg langs de Lammenschansweg werd al open gebroken voordat de bewoners daarover waren geinformeerd. Dat werd veroorzaakt door stagnaties op andere onderdelen van de centrumroute, waardoor de firma KWS besloot dan die ventweg maar een week eerder aan te pakken. Ja, aan zo’n tempo in besluitvorming zijn de Leidse ambtenaren niet gewend. Volgens de planning is de aanpassing aan de Jan van Houtbrug in april klaar. Daarna volgt de aanleg van de ondergrondse parkeergarage onder de Garenmarkt en toegangswegen in de Korevaarstraat. Daar gaan we nog veel last van krijgen, terwijl nut en noodzaak daarvan nog steeds discutabel genoemd mag worden.

    • Zo gaat dat bij infrastructurele werken. De leidse burger is het niet gewend wegwerkzaamheden…
      als de gemeente/provincie/rijk eerder had geïnvesteerd in het wegennet rondom de stad was er het allemaal niet zo’n chaos geweest.

  3. Daar ben ik het roerend mee eens. Die rondwegen om Leiden hadden er 20 jaar geleden al moeten liggen.

  4. maarten kersten op

    Zeker, maar het blijft allemaal knullig wat er nu bij de Van dik Hout zaagt men planken brug gebeurt en bij het fietspad op het Molenerf en …. en…. Oftewel wat de gemeente stuurt en wat niet…

Je bent nu offline