Veel Leidse fietspaden slecht begaanbaar

77

Op veel doorgaande wegen in Leiden konden automobilisten vandaag nog redelijk goed rijden, maar op de meeste fietspaden was dat een ander verhaal. Gladde stukken met randen opgevroren sneeuw hielden veel mensen thuis van werk of school. Wie zich wel met de fiets op pad waagde, moest vaak hele stukken lopen met de fiets aan de hand omdat de fietspaden nauwelijks te berijden waren.

De sneeuwval is deze dagen weliswaar vrij extreem. Toch lijkt het ook wel een Leids probleem te zijn. Zo waren de fietspaden in Zoeterwoude vanmorgen alweer goed begaanbaar, terwijl bijvoorbeeld op de Vrouwenweg tussen Leiden en Zoeterwoude, maar op Leids grondgebied in het geheel niet werd gestrooid of geveegd.

VVD-raadslid Dorien Verbree gaat het Leidse strooi- en veegbeleid maar weer eens aan de orde stellen. “De hoofdroutes voor de fiets waren zodanig glad dat mensen niet veilig konden fietsen. Gevolg: vallende scholieren en bange fietsers die maar liever thuis blijven. Onhandig in de maandagochtend spits. En onbegrijpelijk, want de sneeuw is van zondag en had dus ’s nachts weggeveegd kunnen worden,” aldus Verbree die er volgende week vragen over gaat stellen in de gemeenteraad.

Langs de N206 in Zoeterwoude lag het fietspad er vanmorgen prima bij.

Delen
Proef de Zomer bij Sligro Leiden

77 reacties

  1. schudthethoofd op

    “omdat de fietspaden nauwelijks te bereiden waren”. Je kon er erwtensoep van koken….

    • Piet Pekelharing op

      De sneeuwruimers kunnen niet overal tegelijk zijn. Eerst maken zij de doorgaande wegen vrij, daarna de woonwijken.

    • Piet Pekelharing op

      De gemeentewerkers kunnen niet overal tegelijkertijd zijn. Zij maken eerst de doorgaande straten vrij. Daarna zijn de woonwijken aan de beurt.

    • Piet Pekelharing op

      De stoepen is overigens de verantwoordelijkheid van de burgers. Iedereen is verplicht de stoep voor zijn woning ijs- en sneeuwvrij te houden.

      Bovenal blijf ik van mening dat de Republiek der 7 Verenigde Nederlanden hersteld dient te worden.

      • Piet Pekelharing op

        Het schoonmaken van de stoepen is overigens de verantwoordelijkheid van de burgers, bedoel ik.

      • Veel ouderen durven hun woning niet uit vanwege de gladheid. Lang niet alle stoepen grenzen aan woningen, winkels en dergelijke. Voor het sneeuw- en ijsvrij houden van veel trottoirs is de gemeente dus verantwoordelijk, maar die is blijkbaar nauwelijks of niet geïnteresseerd in fiets- en voetpaden of in niet-automobilisten.

    • Maarten Kersten op

      @Leidenaar. Ja, daar zeg je wat ! Dat is het hem nou juist: rond het Stadhuis natúúrlijkwel, en ook in de belangrijkste busverkeersader in Leiden. Ik begrijp ook wel dat het een grapje van je is. Beetje cynisch, maar wel waar ! Helaas. En niet voor niets dat iedereen al jááááren hierover klaagt… (zie bijvoorbeeld alleen al hierboven). Onverantwoorde zuinigheid van de gemeente ! En dan nog eens de warm en beschermd zittende automobilist, die juist eens het in Leiden wel goed rijdende openbaar vervoer zou moeten gebruiken, qua strooien en vegen bevoordelen boven die kwetsbaardere weggebruikers en -gebruikertjes…?! Een grof schandaal !!

  2. Mensen de gemernt kan ook aansprakelijk worden gesteld schadeschadeclaim indienen als er wat gebeurt.

    • Kansloos en terecht kansloos. Schadeclaims kunnen worden ingediend als u bijv. struikelt over een tegel op een aantoonbaar slecht onderhouden stoep en kunt aantonen dat u hier helemaal niets aan kon doen.
      Hier is sprake van noodweer door extreem zware sneeuwval. Wilt u de gemeente aansprakelijk stellen voor sneeuwval? Rijkswaterstaat geeft een Code Rood waarschuwing. Wie er dan voor kiest om te gaan fietsen is onverantwoordelijk bezig. Bij windkracht tien ga je ook niet met een zeilbootje de zee op, bij zware sneeuwval moet je niet eens willen fietsen.

  3. Het is niet onredelijk dat alle inzet eerst wordt gericht op het sneeuwvrij maken van wegen zodat de hulpdiensten hun werk kunnen doen. Er viel zoveel sneeuw: daar valt bijna niet tegenop te werken. Er wordt wel heel erg veel geklaagd. Ik moest zelf ook een paar keer (noodgedwongen) ’s avonds de weg op, en zag veel inzet (strooiwagens, sneeuwschuivers). De gemeente Leiden verwijten – zoals een van de reazuurders hier doet – dat zij drie uur over het fietsen naar Noordwijkerhout heeft gedaan… De verantwoordelijkheid van de gemeente houdt buiten de gemeentegrenzen op. Hulde voor de gemeentelijke inzet, waardoor de hulpdiensten hun werk konden blijven doen. Het is terecht dat bij een onmogelijke opgave (alle wegen en fietspaden kun je niet sneeuwvrij houden) de prioriteit ligt bij het de hulpdiensten mogelijk maken hun werk te doen en de belangrijkste verkeersader voor het OV te laten functioneren. Daar zijn nu eenmaal de meeste mensen het meeste bij gebaat.

    • Inderdaad, de sneeuwruimers kunnen niet overal tegelijk zijn. Eerst moeten de doorgaande wegen (incl. de fietspaden) worden geveegd, dan pas de woonwijken.

  4. Tije Westerman

    Daar ben ik het totaal niet mee eens collega hebben van 12.00 in de middag tot 2.00 uur in de ochtend gestrooid maar met dat extreme weer is niet tegen te werken

  5. René Dentener op

    Zondag lag aan de zeezijde van station Leiden CS de hele stoep vol met sneeuw en was daar niet geveegd of gestrooid. Ook erg handig voor mensen die dan te voet uit het station komen en naar het LUMC moeten.
    Voorts schandalig, dat de hoofdfietsroutes niet op tijd sneeuwvrij zijn gemaakt. Terecht dat het VVD-raadslid raadsvragen stelt over het strooi -en veegbeleid van de gemeente Leiden. Leiden wil zich toch zo graag als fietsstad profileren?( http://sleutelstad.nl/2015/11/26/leiden-moet-massaal-in-de-pedalen-flink-fietsen/ ) Nou niet dus.

  6. Een Leids burger op

    Veel Leidse fietspaden onbegaanbaar?
    Bij de voetpaden(trottoirs) is het veel erger hoor.

    • Maarten Kersten op

      Hangt er van af, waar dat is, waarde Leidse Burger ! Hier en daar klopt het, maar heel vaak ook is dat andersom, bijvoorbeeld op de grachten waar de trottoirs tegen de huizen aan liggen en daar dus door de warmte-uitstraling eerder schoon dooien. Niettemin maakte het de afgelopen dagen op de meeste plaatsen in de stad niet veel uit en liepen de met name oudere Leidenaars te voet net zo veel kans te vallen en wat te breken als de fietsers. Automobilisten zaten veilig… Overigens hebben veel van bovenstaande reaguurders gelijk als ze de inzet van de hardwerkende gemeentewerkers prijzen. Men heeft ontzéttend zijn best gedaan, maar het punt is dat dat veel te laat en te weinig was. Door het beleid van de wethouders en de gemeenteraad (begroting). Overigens is het natuurlijk niet waar, beste heer of mevrouw K.Winter (13.04) dat het de schuld en verantwoordelijkheid is van de vallende en botbrekende personen dat zij de weg op zijn gegaan. Dat is de omgekeerde gang van zaken. Ik neem dat met een korreltje zout, want niet iedereen kan per auto naar werk, trein, cliënten (thuiszorg), winkel opf school (kinderen brengen/halen). Het is juist de schuld en verantwoordelijkheid van de beleidsmakers dat zij niet goed hebben geanticipeerd en/of gereageerd op de inderdaad best wel extreme weersomstandigheden. Maar die zullen door de klimaatveranderingen voortaan wel vaker voorkomen..Kwestie dus van slim en voortvarend beleid….

      • Het was noodweer. Het is een illusie te denken dat een gemeente in staat is om bij urenlang aanhoudende extreme sneeuwval, alle wegen en fietspaden open te houden. Bij extreme omstandigheden, moeten we er als samenleving voor kiezen om zoveel mogelijk niet de weg op te gaan. Dat is geen omgekeerde gang van zaken. Voor de meeste werkenden liggen de treinstations (Lammenschans, CS, de Vink) binnen een uur loopafstand. Leuk is het vast en zeker niet om vanuit de Merenwijk naar CS te wandelen, maar het is beter dan fietsen.
        Om voor die paar dagen per jaar dat er veel sneeuw valt een bataljon ambtenaren aan te stellen, is misschien niet een verstandig besluit.
        Diverse medewerkers schijnen 12 uur lang nonstop in touw geweest te zijn om te strooien en begonnen daar al vroeg in de middag mee. In omringende dorpen (Voorschoten) wordt gewezen naar Leiden als positief voorbeeld. Dat de hulpdiensten (politie, ambulance, brandweer) probleemloos konden uitrijden, geeft aan dat de gemeente Leiden goed heeft gepresteerd.
        Wat mij mateloos irriteert: in mijn straatje ben ik de enige die de stoep (en deels ook die van de buren) heeft schoongeveegd. Er wonen hier de nodige bejaarde mensen: het is bedroevend hoe weinig de Leidenaren zelf de handen uit de mouwen steken.

  7. Marry barrett op

    Ben zelf ook een autoloze fietser, dus ben het helemaal eens met de meeste bovenstaande verhalen. Echter de mensen zouden zelf ook veel meer kunnen doen door voor hun eigen huis de sneeuw te verwijderen. Dat zou het voor voetgangers een stuk plezieriger maken.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline