Leidse Raad botst met college over kort parkeren op Hooigracht

Als de Hooigracht volgend jaar van gevel tot gevel opnieuw wordt ingericht, wordt de straat niet alleen een stuk mooier, maar veranderen er ook een aantal zaken wezenlijk. Zo worden de bomen vervangen door iepen en verdwijnen alle parkeerplaatsen. Althans, in de plannen die het college voor de straat heeft gemaakt.

Chris de Waard sprak uitgebreid met wethouder Strijk over de bezwaren die er in de raad en de straat leven rond de herinrichting van de Hooigracht.

Dat de huidige vier soorten bomen worden vervangen door één soort is iets waar wethouder Strijk ondanks de kritiek van onder meer de Partij voor de Dieren en de ChristenUnie nog wel mee weg lijkt te komen. Voor het parkeerregime in de straat geldt dat waarschijnlijk niet.

Chris de Waard in gesprek met CDA-raadslid Roeland Storm over parkeren op de Hooigracht als de herinrichting een feit is.

Dat de parkeerplaatsen op de Hooigracht na herinrichting niet meer terugkeren was al een tijdje bekend. Dat er dan ook niet meer geparkeerd kan worden is nieuw. Maandenlang hield Strijk vol dat er naast laad- en losplaatsen ook ruimte zou blijven voor kort parkeren. Klanten van de winkels in met name het middendeel van de straat zouden dan toch nog de auto vol kunnen laden. Daar is Strijk nu op terug gekomen.

Chris de Waard in gesprek met duoraadslid Martine van Schaik van de Partij voor de Dieren over de bomen op de Hooigracht als de herinrichting een feit is.

Robuuste dienstregeling HOV-bussen
Volgens de wethouder is gebleken dat echte parkeerplaatsen niet in de nieuwe straat passen. Niet fysiek, maar ze zijn daarnaast onwenselijk. In- en uitparkerende auto’s zorgen voor oponthoud op de rijbaan en daar rijden straks HOV-bussen. Bij Hoogwaardig Openbaar Vervoer is een van de belangrijkste criteria dat de bussen op tijd rijden. Daarom komen er, eigenlijk ook al tegen de zin van de wethouder, voetgangersoversteekplaatsen met verkeerslichten op de Hooigracht. Ook nog parkeren toevoegen, hoe kort ook, wordt hem te veel omdat hij dan onder andere richting de fors meebetalende provincie Zuid-Holland niet meer kan garanderen dat de reistijd voor de passagiers van de HOV-bussen tot op de minuut voorspelbaar is.

Chris de Waard in gesprek met Paul van Ginkel van biologische supermarkt De Zaailing die namens de winkeliers zijn grote zorgen uitspreekt over het verdwijnen van de mogelijkheid om kort te parkeren bij de bedrijven.

Laden en lossen in plaats van kort parkeren
Los daarvan is er ook een ‘ritme’ bedacht voor de nieuwe bomen, afgewisseld met de laad- en losplaatsen. Daar ook nog reguliere parkeerplekken tussen aanleggen past volgens Strijk ook echt niet. Hij ziet daarnaast ook het probleem niet dat een flink deel van de raad en ook de ondernemers van de Hooigracht hebben met het schrappen van kort parkeren. Bij laden en lossen moet er elke tien minuten zichtbaar activiteit zijn bij een geparkeerde auto. Pas daarna wordt een bon uitgeschreven. Strijk denkt dat dat voldoende is voor het doen van een boodschap bij een van de winkels op de Hooigracht. Wie naar de kapper moet of een restaurant wil bezoeken, moet de auto even verderop parkeren in de Haarlemmerstraatgarage. Of in de toekomst in de ondergrondse Garenmarktgarage.

Winkeliers willen Doezastraat-regime
Paul van Ginkel van biologische supermarkt De Zaailing en zijn collega-winkeliers maken zich grote zorgen over de nieuwe situatie. De mogelijkheid voor hun klanten om kort te parkeren is van levensbelang voor de bedrijven, zo stelt hij. “En we vragen echt niet veel. Tien of vijftien plekken, desnoods alleen tussen 8.00 uur en 20.00 uur. Met bijvoorbeeld een rode kapmeter. Net als in de Doezastraat.

Parkeersensoren in de bestrating
Tien minuten laden en lossen is volgens de ondernemers niet alleen onvoldoende, maar het werkt in praktijk ook niet. “Parkeercontroleurs komen niet na tien minuten terug om te kijken. Die lopen langs en schrijven meteen een bon uit. Zo’n klant ben je dan voor altijd kwijt,” zegt Van Ginkel. Strijk denkt dat het zo’n vaart niet loopt en wil ook gebruik gaan maken van innovatieve technieken zoals sensoren in de bestrating die detecteren en registreren hoe lang een auto al staat geparkeerd.

Pleidooi voor biodiversiteit
Als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, wordt de Hooigracht straks een mooie statige laan. Daarbij horen twee bomenrijen. Iepen, zo is het plan. En dat is een slecht idee, zo vinden onder meer de Partij voor de Dieren en de ChristenUnie Leiden. Een soort bomen heeft namelijk allerlei nadelen. Als er een ziek wordt, worden ze allemaal ziek. Als de herfst invalt, verliezen ze allemaal tegelijk hun blad en in het voorjaar bloeien ze allemaal tegelijk. Bij meer variatie heb je al die nadelen niet. Strijk denkt dat een soort bomen een betere uitstraling geeft. “Bovendien heb je meerdere soorten iepen, dus misschien is dat ook nog een oplossing.”

Taxi Wielkens
Leiden Politiek Centrumroute


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Telefoon
071 - 5235907

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

×