Leidse Raad botst met college over kort parkeren op Hooigracht

23

Als de Hooigracht volgend jaar van gevel tot gevel opnieuw wordt ingericht, wordt de staart niet alleen een stuk mooier, maar veranderen er ook een aantal zaken wezenlijk. Zo worden de bomen vervangen door iepen en verdwijnen alle parkeerplaatsen. Althans, in de plannen die het college voor de straat heeft gemaakt.

Chris de Waard sprak uitgebreid met wethouder Strijk over de bezwaren die er in de raad en de straat leven rond de herinrichting van de Hooigracht.

Dat de huidige vier soorten bomen worden vervangen door één soort is iets waar wethouder Strijk ondanks de kritiek van onder meer de Partij voor de Dieren en de ChristenUnie nog wel mee weg lijkt te komen. Voor het parkeerregime in de straat geldt dat waarschijnlijk niet.

Chris de Waard in gesprek met CDA-raadslid Roeland Storm over parkeren op de Hooigracht als de herinrichting een feit is.

Dat de parkeerplaatsen op de Hooigracht na herinrichting niet meer terugkeren was al een tijdje bekend. Dat er dan ook niet meer geparkeerd kan worden is nieuw. Maandenlang hield Strijk vol dat er naast laad- en losplaatsen ook ruimte zou blijven voor kort parkeren. Klanten van de winkels in met name het middendeel van de straat zouden dan toch nog de auto vol kunnen laden. Daar is Strijk nu op terug gekomen.

Chris de Waard in gesprek met duoraadslid Martine van Schaik van de Partij voor de Dieren over de bomen op de Hooigracht als de herinrichting een feit is.

Robuuste dienstregeling HOV-bussen
Volgens de wethouder is gebleken dat echte parkeerplaatsen niet in de nieuwe straat passen. Niet fysiek, maar ze zijn daarnaast onwenselijk. In- en uitparkerende auto’s zorgen voor oponthoud op de rijbaan en daar rijden straks HOV-bussen. Bij Hoogwaardig Openbaar Vervoer is een van de belangrijkste criteria dat de bussen op tijd rijden. Daarom komen er, eigenlijk ook al tegen de zin van de wethouder, voetgangersoversteekplaatsen met verkeerslichten op de Hooigracht. Ook nog parkeren toevoegen, hoe kort ook, wordt hem te veel omdat hij dan onder andere richting de fors meebetalende provincie Zuid-Holland niet meer kan garanderen dat de reistijd voor de passagiers van de HOV-bussen tot op de minuut voorspelbaar is.

Chris de Waard in gesprek met Paul van Ginkel van biologische supermarkt De Zaailing die namens de winkeliers zijn grote zorgen uitspreekt over het verdwijnen van de mogelijkheid om kort te parkeren bij de bedrijven.

Laden en lossen in plaats van kort parkeren
Los daarvan is er ook een ‘ritme’ bedacht voor de nieuwe bomen, afgewisseld met de laad- en losplaatsen. Daar ook nog reguliere parkeerplekken tussen aanleggen past volgens Strijk ook echt niet. Hij ziet daarnaast ook het probleem niet dat een flink deel van de raad en ook de ondernemers van de Hooigracht hebben met het schrappen van kort parkeren. Bij laden en lossen moet er elke tien minuten zichtbaar activiteit zijn bij een geparkeerde auto. Pas daarna wordt een bon uitgeschreven. Strijk denkt dat dat voldoende is voor het doen van een boodschap bij een van de winkels op de Hooigracht. Wie naar de kapper moet of een restaurant wil bezoeken, moet de auto even verderop parkeren in de Haarlemmerstraatgarage. Of in de toekomst in de ondergrondse Garenmarktgarage.

Winkeliers willen Doezastraat-regime
Paul van Ginkel van biologische supermarkt De Zaailing en zijn collega-winkeliers maken zich grote zorgen over de nieuwe situatie. De mogelijkheid voor hun klanten om kort te parkeren is van levensbelang voor de bedrijven, zo stelt hij. “En we vragen echt niet veel. Tien of vijftien plekken, desnoods alleen tussen 8.00 uur en 20.00 uur. Met bijvoorbeeld een rode kapmeter. Net als in de Doezastraat.

Parkeersensoren in de bestrating
Tien minuten laden en lossen is volgens de ondernemers niet alleen onvoldoende, maar het werkt in praktijk ook niet. “Parkeercontroleurs komen niet na tien minuten terug om te kijken. Die lopen langs en schrijven meteen een bon uit. Zo’n klant ben je dan voor altijd kwijt,” zegt Van Ginkel. Strijk denkt dat het zo’n vaart niet loopt en wil ook gebruik gaan maken van innovatieve technieken zoals sensoren in de bestrating die detecteren en registreren hoe lang een auto al staat geparkeerd.

Pleidooi voor biodiversiteit
Als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, wordt de Hooigracht straks een mooie statige laan. Daarbij horen twee bomenrijen. Iepen, zo is het plan. En dat is een slecht idee, zo vinden onder meer de Partij voor de Dieren en de ChristenUnie Leiden. Een soort bomen heeft namelijk allerlei nadelen. Als er een ziek wordt, worden ze allemaal ziek. Als de herfst invalt, verliezen ze allemaal tegelijk hun blad en in het voorjaar bloeien ze allemaal tegelijk. Bij meer variatie heb je al die nadelen niet. Strijk denkt dat een soort bomen een betere uitstraling geeft. “Bovendien heb je meerdere soorten iepen, dus misschien is dat ook nog een oplossing.”

Delen

23 reacties

  1. “Als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, wordt de Hooigracht straks een mooie statige laan. ”
    Op welk moment is er besloten om OF door welke partij is er gevraagd om het maken van een ‘statige laan’?

  2. Maarten Kersten op

    De Hooigracht gaat best mooi worden en desnoods, zoals Strijk wil, ” statig”. Daar is één iepensoort niet voor nodig. En twee verschillende iepensoorten lost het probleem ook niet echt op. Bijna net zo saai. Ook de andere bezwaren poets je er niet mee weg. Ik ben het met de Partij voor Dieren en de CU eens, dat het ongewenst en onnodig en onbegrijpelijk is, nu opeens kunstmatig in te grijpen in de huidige leuke variatie. Desnoods maak je er twee rijen verschillende bomen van, aan weerszijden van de gracht, nu ja, gedempte gracht dan. Is óók statig… Of tweemaal twee verschillende in het ene stuk en tweemaal twee andere in het andere deel. En die vier verschillende boomsoorten markeer/scheid je dan met een paar parkeerplaatsen voor kortparkeren. Tussen de bomen in. Dat kan toch geen groot probleem zijn? Je redt er je middenstand mee. Als Strijk nou ook zo “statig” rigide was bij het inlossen van beloftes inzake groei van horeca in dit deel van de stad, dan hadden veel buurtbewoners en de wijkvereniging niet zoveel hoofdpijn met plannen voor nóg meer horeca… En die bussen? Ach, door die páár auto’s ? Af en toe ééntje die misschien niet snel een parkeerplaats op kan schieten in de ruime ruimte tussen die boom-lanen in? De files op de Hooigracht worden ook nu niet veroorzaakt door inparkerende auto’s. Allemaal spijkers op laag water, van een gedempte gracht nog wel…

    • Mooie kans voor een eerste referendum:
      wel of niet omvormen van de parkeerplaatsen aan de Gooimeerlaan (ter hoogte van het bedrijf Sjartec) tot groenstroken? Bezoekers van Sjartec kunnen best wel parkeren bij de kopermolen en dan datr stukje wandelen.

  3. Wel grappig dat een eigenaar van een biologische supermarkt klaagt over het verdwijnen van parkeerplaatsen. Dat noem ik hypocriet. Wedden dat 99% van zijn klanten zowiezo per fiets of wandelende boodschappen doet.

    • Burger zonder steunkousen op

      En hoe dacht u dat die eigenaar zijn geitenwollensokkenwinkeltje bevoorraadt? Voor een paard met wagen heb je ook een parkeerplaats nodig.

    • Mijn man gaat vanwege zijn beperking met de auto en toeleverancier komt ook niet op de fiets

  4. Beroepsleugenaar en Draaikont66 Robert Strijk kan volgende week zo weer een ander standpunt aannemen. Daar weet deze bijna ex Leidenaar alles van. Hij komt niet meer terug in een nieuw college, maar goed want anders wordt ie als nog in een schandblok bij de Nieuwe Rijn gezet. SP ordetroepen leg de tomaten maar vast klaar.
    Denk je nou echt dat vetzuchtige autoverslaafden eerst gaan parkeren in zo´n (overbodige) Garen autobunker en dan gaan lopen naar de winkels. Vul de put slogan? Echt niet. Parkeren voor de deur en inladen. Consumentisme a la 2018 is ook in Leiden actueel. Een Kiss & Ride hier en daar, zoals ook bij scholen, kan best gerealiseerd worden. Het zal het karakter van de nieuwe inrichting waarschijnlijk niet ingrijpend aantasten. Laat ze maar creatief zijn in de ambtelijke kantoren van de Bree. Maar dat onwijs op zichzelf trotse regenten college van het partijkartel kiest liever voor een “statische laan”. Leidse regenten arrogantie ten top uit. Natuurlijk gaan de bomen weer neer en worden schriele boompjes teruggeplaats (zie Rapenburg). En counting. Vandaag ging ver voor het broedseizoen en uitspraken van de RvS al weer een bosje voor de beruchte roetriool RR onder de liberale kettingzagen omver, uilen, buizerds, slobeenden vluchtten weg. Wie wil nog in zo’n stad wonen? Hubert, exit.

  5. Gewoon ff out of the box gedacht….
    Het was ooit een gracht…
    Kun je niet gewoon 1 verkeersstroom (in de ene richting) ondergronds laten lopen en 1 richting bovengronds.
    Met een ruim opgezet ‘boulevard’ of laan-achtig karakter, met daar dus ook alle ruimte voor parkeerplaatsen ?

  6. Michiel Hoogland

    Gewoon ff out of the box gedacht….
    Het was ooit een gracht…
    Kun je niet gewoon 1 verkeersstroom (in de ene richting) ondergronds laten lopen en 1 richting bovengronds.
    Met een ruim opgezet ‘boulevard’ of laan-achtig karakter, met daar dus ook alle ruimte voor parkeerplaatsen ?

  7. Triest!Onderhouden wat goed en mooi is en historische waarde heeft.
    Waarom belasting (parkeergeld) van de Leidenaar zomaar verspillen. Meer inspraak voor burgers graag want dit slaat nergens op.
    Een van de reden waarom ik Partij Sleutelstad zeker ga volgen.

    • Een Leids burger op

      Om verandering te bewerkstelligen heeft men een raadsmeerderheid nodig en geen referendum waar de gemeenteraad zich toch niet aan hoeft te houden. Zelfs als Partij Sleutelstad in de raad zou komen met 1 zetel zal dat er weinig toe doen.

      • Je vergist je ! Er zijn referenda die raadplegend en bindend zijn. Dat was de fout bij het vorige referendum (Rijn-Gouwelijn); dat was raadgevend en niet bindend. Niettemin een goed voorbeeld van wat er gebeurt bij het niet opvolgen door de raad van de uitslag van zo’n referendum: je kunt de volkswil niet al te vaak tarten, want dan word je als fractie afgestraft. Het negeren van de uitslag heeft de PvdA toen de kop gekost en daardoor en daarom kwam ze dus voor het eerst in tientallen jaren niet meer in het college terug… Deze fractie heeft zich sndsdien nooit meer echt hersteld..

        Nog even over de bomen:
        Waarom nou twee soorten iepen, met bovendien nog eens alle risico op de beruchte iepziekte?! Heeft Robert Strijk soms aandelen in een iepenkwekerij…? Of zijn het de iepen die D’66 wethouder zo graag wil weghalen uit het Ankerpark?

        • Een Leids burger op

          Nee Maarten Jij vergist je. Of dacht je nou echt dat de raad accoord zou gaan met een bindend referendum over Iepen op de Hooigracht? Ha,ha, ha. Ik zie het nog niet gebeuren hoor. ……

  8. Heeft men in Leiden niet van de iepziekte gehoord? Een landelijk probleem waardoor vele bomen het loodje legden. Iets vergelijkbaars is sinds een paar jaar met paardenkastanjes aan de hand. De huidige bomen (haagbeuken) MOET JE LATEN STAAN! Deze zijn enorm sterk en goed geworteld. Dit houdt het nog decennia vol en niemand heeft er last van. Ik vind soewieso de hele “Centrumroute” een waardeloos plan. Bussen gaan om het centrum heen rijden ipv er doorheen. Grote bomenkap dreigt. Niet doen, Leiden!

  9. Maarten Kersten op

    En waarom nou twéé soorten iepen ??! Met bovendien nog eens éxtra risico op die beruchte iepziekte?! Zou Robert Strijk soms aandelen hebben in een iepenkwekerij…?? O nee, hij heeft natuurlijk gewoon zelf de Iepziekte… (bij mensen schijnt dat in de hersenen te kunnen slaan) . Het schijnt echter wel dat Japanse toeristen afkomen op de iep in Nederland. Deze boomsoort heet in het land van de Rijzende Zon kankerbestrijdende eigenschappen te hebben. Mits afkomstig uit Amsterdam. Tot nu toe is dat medische toerisme dan ook beperkt gebleven tot de tientallen soorten (!) Amsterdamse iepen. Maar misschien wil Robert wel een beetje spin-off van die Japans-Amsterdamse hype… Zwermen Japanse toeristen over de Hooigracht. Die krijgt dan ook een nieuwe naam: Hooikkaido. Of wil Strijk hier van het gekanker op zijn beleid af…? Morgen meer details hierover, want het is een frappante medische ontwikkeling, waar we ook het Bio Science Park bij kunnen inzetten !

  10. Maarten Kersten op

    (het beloofde vervolg: ) “Geneeskrachtige bomen langs het water bij rood licht.” : het visioen van de Japanse mevrouw Kadono begin jaren tachtig. De Japanners zochten in de hele wereld (behalve in de Sleutelstad) maar vonden tenslotte…iepen… langs….. de Wallen, oftewel het Red Light District in Amsterdam. De bomen zouden een geneeskrachtige werking hebben tegen kanker. Sindsdien bezoekt ieder jaar een Japanse delegatie uit Japan de hoofdstad. Ze halen daar de door de gemeentelijke plantsoenendienst geplukte en tot poeder vermalen knoppen van de maar liefst 50 soorten van de Amsterdamse iep, een aantal waar Robert Strijk nog een puntje aan kan zuigen…. Laboratorium-onderzoek naar de fysiologisch werking van de knoppen schiet niet erg op en daar kan het Bio Science Park nog een rol vervullen. Bekend is wel de medicinale werking van de iepenbast. Verder pakken ze het in Mokum natuurlijk ook helemaal verkeerd aan en daar kan Leiden zijn voordeel mee doen: ik heb een visioen van hordes Japanse toeristen die langs de duizenden Leidse iepen struinen om zélf die knoppen te plukken. Met bij elkaar zo’n vijfenzeventigduizend bomen is Amsterdam nu nog de iepen-hoofdstad van de wereld. De stad heeft dan ook een heus iepenfestival en een iepenroute, jazelfs een eigen iepenparfum genaamd: eau d’Amsterdam. Nou dat is kaassie voor Leiden natuurlijk, straks het nieuwe mondiale iepen-safaripark voor actieve vakanties met zelfpluk-strooptochten: de iepenroute voor Japanse toeristen loopt straks langs de Hooigracht, de zgn. “Hooikaido Tour” en een speciale romantische wandeling voor alleengaande toeristen, de zgn. “Singlepark Safari Walk”. Het Leidse iepen-parfum: “Key-Ipe-hype eau de toilette”. En dat rode licht dan? Wij hebben toch geen red light district? Nee, maar op de Hooikkaido Tour worden de Japanners straks rondgeleid door onze eigen rode vuurtoren….. Robert Strijk… Er komen dus vermoedelijk niet twee, niet vier, maar 50 soorten iepen langs de Hooigracht te staan…!

  11. Maarten Kersten op

    Níks hoera…! De gemeenteraad heeft vanavond, op enkele partijen na, het zwalkende berijk leid van wethouder Strijk goedbevonden. Het verslag zal later wel op SleutelstadFM komen, maar de door de PvdDieren voorgestelde biodiversiteit aan bomen sneuvelde, er komen wel twee soorten bomen (iepen dus; zie boven), een pilot met sensoren in slechts enkele laad-en losplaatsen haalde het ook en de winkeliers blijven met vrijwel lege handen, eh, winkels staan… Maar goed, eh, … de Japanse toeristen kunnen nu hierheen gehaald worden… 🙂

  12. Maarten Kersten op

    (computerstoring, waarschijnlijk door D’66-hackers) In eerste regel moet staan: het zwalkende beleid van wethouder Strijk…

  13. Wander Waterdrinker op

    ik vind “berijkleid” eigenlijk wel een goed woord hoor… Of : Strijkberijkleid ??

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.