Groepswijzer en Bierproeverij Op Eigen Wijze organiseerden voor de derde maal in Leiden het Winterbierfestival; een (groeiend) succes in de wereld van de bierfestivals. (Foto's: Jan van der Sluis)

Ruim zevenhonderd bierliefhebbers in Scheltema

“Mensen zijn bezig met verandering; veel meer bezig met vernieuwing”. Of de woorden van organisator Bas Koster inderdaad de verklaring zijn voor het succes, feit is dat ruim zevenhonderd mensen zondagmiddag in het Leidse Scheltema Complex bij elkaar kwamen om bier te proeven. Voor de cynicus: die mensen kwamen niet om zich zondagmiddags al ladderzat te drinken. Het zoeken naar (en vinden van) nieuwe biersmáken bracht hen samen.

Opmars
Bier is, in Nederland, aan een opmars bezig. Met dien verstande dat de fabrieksbieren daar eigenlijk niet aan bijdragen, maar de niet-commerciële en hobbybrouwers met hun speciaalbieren wél. “We zijn België allang voorbij”, zegt Koster, “met zo’n vijfhonderd brouwerijen, waarvan driehonderd met eigen ketels en tweehonderd hurend”. Die brouwerijen tellen op tot vele duizenden bieren. Zoals het bier van Oroboros, waarvan de brouwerij te vinden is in Leiden aan de Citrusweg. “Circulogisch bier” – vooral even opzoeken wat dat is – en een bijzondere website maken meteen duidelijk waarin deze brouwers zich onderscheiden: ze hebben een verhaal te vertellen, waarin winst maken ondergeschikt is aan smaak en kwaliteit.

Kiezen
De mannen van BE+ER naderen een tweesprong. Edwin Redelijkheid vertelt hoe hij samen met brouwpartner Erik Bakker altijd al liefhebber was van goed bier. Haast impulsief gaan de twee op een goede dag aan de slag eigen bier te maken “voor onszelf, en wat vrienden”‘, dachten ze. Want de bieren die ze brouwen slaan aan en winnen prijzen, en ‘dus’ staan ze nu voor de vraag voltijds brouwers te worden, of ‘hobbybrouwer’. Een lastig, want de investering is groot en dan “moeten we zo’n 100.00 liter per jaar verkopen willen we ervan kunnen leven”. Erik is nu de ZZP’ende brouwer in en voor andere brouwerijen, Edwin brouwt (“vooralsnog naast”) een 36-urige werkweek in de ICT.

Creatief
Bier brouwen blijkt een creatief proces als je de brouwers spreekt. Waar liefhebbers Eva(35) en Dennis(50) uit Katwijk nog enigszins van mening verschillen of bier gevarieerdere smaken kent als wijn – “wijn is maar een druif” – maken de brouwers duidelijk dat die variatie inderdaad enorm is. Dat heeft alles te maken met het kunnen variëren van meerdere ingrediënten. Edwin Redelijkheid: “brouwen is nog steeds een experiment”, waarbij zij zoeken naar het doorbreken van stijlelementen, zoals ander gist, terwijl anderen het zoeken in bijvoorbeeld smaaktoevoegingen of alcoholpercentage (alhoewel opvallend is dat niemand het alcoholpercentage noemt als doel op zich, JvdS).

Smaken
Eva en Dennis gaan haast wekelijks naar bierfestivals als dit – “en dan kom je op den duur toch geregeld dezelfde mensen tegen” – op zoek naar “nieuwe bieren. Maar dat zijn er weinig, want we kennen er inmiddels een heleboel”. Dat is ook de sfeer in Scheltema: gezellig, met oude en nieuwe bekenden, en met nieuwe smaakervaringen. Zoals Danny(27) die een Dark IPA – ‘Patrick’s duistere kant’ – van Brouwerij Breugem probeert “het is een gok. Maar je moet het próeven”. Patrick Breugem kan gerust zijn: de Dark IPA was “prima’ volgens Danny.

Nederlands
Breugem verkoopt zo’n 500-600 glazen op een festival als dit. Het zijn ook de festivals als het Leidse Winterbierfestival die voor de brouwers van belang zijn omdat daar aan de (naams- en smaak)bekendheid kan worden gewerkt. Reclame zetten deze brouwers eigenlijk niet of nauwelijks in. Maar liefhebbers weten de smaken – en elkaar – te vinden “Belgisch bierliefhebber” Hans(52) is er ook “op zoek naar nieuwe dingetjes”; van uitsluitend kleine, Néderlandse brouwers.

Cultuur Nieuws Reportage


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×