De voorbereidende werkzaamheden aan de tunnel van de RijnlandRoute zijn gestart. De tunnel is onderdeel van de nieuwe provinciale weg, de N434, die tussen de A4 en de A44 ten zuiden van Leiden wordt aangelegd. De tunnel wordt circa 2,5 kilometer lang en gaat onder Voorschoten en het Rijn-Schiekanaal door. Doordat de weg voor een groot deel in een tunnel wordt aangelegd is een groot deel van de N434 straks niet te zien en te horen.
Aannemerscombinatie Comol5 startte onlangs met de aanleg van de startschacht nabij de A4.
De startschacht is de plek waar de tunnelboormachine volgend jaar start met het boren van de tunnel voor de N434. De tunnel bestaat uit twee tunnelbuizen, voor iedere rijrichting één buis. De tunnelboormachine boort met tien tot vijftien meter per dag een tunnelbuis met een doorsnede van zo’n elf meter.
De werkzaamheden voor de startschacht bestaan uit het aanbrengen van diepwanden tot een diepte van circa dertig meter, het plaatsen van damwanden en ankerpalen, het uitgraven van de bouwkuip en het aanbrengen van beton voor onder meer de vloeren.
Planning start boren
Nadat de startschacht is gebouwd, vindt vanaf voorjaar 2019 de opbouw van de tunnelboormachine plaats. In de zomer van 2019 begint de tunnelboormachine met het boren van de eerste tunnelbuis. Naar verwachting duurt het boren van de eerste tunnelbuis ongeveer een halfjaar. In 2020 start het boren van de tweede tunnelbuis.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907