GroenLinks Zuid-Holland op de bres voor bewoners Stevenshof

18

De statenfractie van GroenLinks wil opheldering van de provincie over het nakomen van gemaakte afspraken met de bewoners van de Stevenshof in verband met de aanleg van de Rijnlandroute. Vorige maand vroeg de partij ook al om opheldering, maar er is nog geen duidelijkheid.

De aanleiding voor de vragen is de brandbrief van de wijkraad Stevenshof. De wijkraad melde dat tegen de afspraak in de geluidswal langs de A44 weggehaald dreigt te worden, waardoor de wijk een half jaar in de stank en herrie zou komen te zitten.

Statenlid Berend Potjer: “De inwoners van de Leidse wijk Stevenshof hebben veel te lijden van de Rijnlandroute. Het minste dat de provincie dan kan doen is de overlast zo klein mogelijk te houden en de afspraken met hen nakomen. De bouw gaat door, daarom willen wij snel de garantie van de provincie dat zij de afspraken nakomt en de mensen niet in de herrie en uitlaatgassen laat zitten.”

Delen
LeidenWalk

18 reacties

  1. De zuidwester is in Nederland de dominante windrichting volgens gegevens van het KNMI. Geluid en fijnstof komen sowieso vaker wel dan niet over de Stevenshof gewaaid.

    De keuze om ouderwets asfalt aan te gaan leggen als oplossing voor beperkte mobiliteitsproblemen is treurig. Dat er binnen het totale budget geen 0,3% ruimte te vinden voor het nakomen van afspraken is helemaal treurig. De planner en controller die dit project binnen deze marge houdt moet nog geboren worden.

    Wie vorige week heeft gekeken naar de files op de A4 en A44 weet dat de RLR weinig gaat oplossen in de regio als de A44 niet aangepakt gaat worden. Sterker nog de A44 wordt een nieuwe locatie in de file top 5 van Nederland.

  2. Ipv een verdiepte bak zie ik nu toch een enorme berg zand liggen vanuit mn achtertuin. Ben toch echt benieuwd hoe verdiept dit dan is.😡

  3. Peter Ouwerkerk

    Zeuren over drukte, fijnstof, geluidsoverlast ga zo maar door.
    Maar zelf wel auto rijden.

    Ze moeten de stevenshof een andere naam geven. Wat een zeikers daarzo.

    Geen rijnland route geen woontoren. Wat is het volgende

    • @Peter, ik ben benieuwd in welke wijk jij woont want in iedere wijk is er wel een voorbeeld te vinden van bezwaren tegen plannen van de gemeente die ten baten zouden zijn van de gehele gemeente. Meelfabriek, Ring Leiden over de Kanaalweg door naar Leiderdorp, milieuzones in het centrum, parkeerbeleid, parkeergarages, wijkvernieuwing, woontorens in parken, festiviteiten op pleinen, een tramlijn, noem maar op.

      @Hans, dat verkeer blijf je houden want de RLR heeft maar beperkt zin voor het verkeer dat er nu rijdt. De RLR tussen de A4 en A44 is een langere verbinding dan over de Churchilllaan. Het verkeer zal net zolang deze route nemen tot de vertraging niet meer opweegt tegen (de kosten van) het omrijden.

      • De tijdwinst voor doorgaand verkeer via de RLR is groot. Automobilisten uit Katwijk zijn veel sneller via RLR op de A4.
        Voor Leiden is het een pluspunt als doorgaand (vracht)verkeer buitenom gaat.

  4. Okee, dus de Stevenshof ‘boet’ voor de verkorting van de reistijd van Kattekers?

    Tijdwinst is berekend op ongeveer 1 minuut. Van de brug over Rijn tot de A4/Europaweg is de RLR bijna 30% langer (plusminus 2 kilometer). Naar Amsterdam pak je de A44, naar Den Haag de N44. Blijft Utrecht over via de N11. Leuk dat je iets sneller op de A4 bent maar waar moet je heen?

    • De Stevenshof wordt niet gestraft en merkt nauwelijks iets van de Rijnlandroute. De afstand tussen de buitenste ring en de weg is daarvoor te groot.
      Internationaal vrachtverkeer van en naar de Flora gaat niet via de N44. Veel van dit verkeer gaat naar Duitsland (N11), Rotterdam (via de A4) en verder naar België en Frankrijk (A4). Voor dit verkeer is de Rijnlandroute een uitkomst.
      De tijdwinst is op veel meer dan een minuut becijferd. Momenteel is de reistijd in de spits tussen A44/Haagse Schouwweg en A4/Lammerbrug ver boven de 30 minuten. Zonder file ‘doe’ je van A44 naar A4 via de Rijnlandroute 10 minuten. Op de Churchilllaan is het eerder regel dan uitzondering dat je er al minuten voor stoplichten staat te wachten. De door u gemelde tijdwinst komt uit een tendentieuze burgernotitie.
      Erger nog dan de fijnstofproblematiek (Leiden zuid-west, Diamant, Lage Mors, Bockhorst) is er het probleem van het kruisend verkeer. Op de Churchilllaan zijn diverse fietsers en voetgangers verongelukt door toedoen van rood licht negerende automobilisten. De verkeersveiligheid is gebaat bij RLR.
      In de zomermaanden staan op de N206 vaak files met vakantieverkeer richting kust. Ook hier is het een goede ontwikkeling om doorgaand verkeer van en naar de kust buitenom te leiden. Is ook nog eens stukken beter voor de luchtkwaliteit in Leiden.
      In de Stevenshof wonen 11.000 mensen. In de Bollenstreek 300.000. Het pieterpeuterkleine beetje nadeel voor Stevenshofbewoners weegt niet op tegen het grote voordeel voor bewoners van de Bollenstreek én bewoners van Leiden zuid-west.

  5. Rijnlandroute sneller, betere doorstroming, filevrij?
    Nieuwe A4 door Midden Delftland staat nu al weer in file Top 10
    In kwartaal 1 van 2018 gingen al weer 114.000 blikjes over de toonbank.
    Meer wegen, doodlopende wegen

    • Meer wegen, gespreid fileleed.
      Beter in de file buiten de stad dan middenin Leiden naast bejaardencentra, flats, scholen en sportvelden.
      Elke auto die niet meer in de file op de Churchillweg staat, is pure winst.
      Filevorming is helaas net zo onvermijdelijk als vertragingen op het spoor. Meteen ook maar de spoorwegen afschaffen?

      • Buiten de stad..volgens mij weet je niet hoe dicht deze weg naast de Stevenshof komt..met haar bejaardencentrum, flats en scholen

  6. Feit is dat de Stevenshof gewoon genaaid wordt. Nu in de oksel van de A44 en RLR. Bebossing weg, ‘op maaiveld’, met de uitlaat van de tunnel in je muil. 33% van de uitvalswegen opgeheven. Lekker voor de kinderen. Nu alles er al doorheen is komt de zogenaamde steun: iedereen op de bres, wetende dat het toch niets meer uitmaakt. De gemeenteraadsverkiezingen zijn nog niet voorbij of er komen weer andere politieke groeperingen zieltjes winnen.

    Waar de overige gemeenten van alles voor elkaar hebben gekregen, heeft de gemeente Leiden de Stevenshof zelfs ‘in de min’ gesteund (3 miljoen gejat). Maar ik had niet anders verwacht van deze binnenstad gemeenteraad. Als de grachtjes er maar mooi bij liggen..

    En maar afvragen waarom ze daar nou zo anti-establishment stemmen (PVV, Partij Sleutelstad)

    • “Leiden heeft z.g. een verkeersinfarct, Voorschoten kreeg de bypass op maaiveld.” Freddy Blommen, toenmalige wh in Voorschoten, is tot het parlement gegaan om te lobbyen voor een boortunnel. En met succes! De Stevenshof was de pineut door de z.g. 10 s regel uit het handboekje van RWS. Leiden deed dus niets, ondanks massale protesten uit de Stevenshof en buurgemeenten. De verdiepte ligging was een doekje voor het bloeden.
      Nu de bouwboeren de Papenwegse Polder en Oostvlietpolder omploegen en bedekken met zandlagen is er niets meer over van deze ecologische verbindingsstructuur tussen Duin en Groene Hart. Als vogelaar constateer ik nu al dat de beroemde stilte invalt. Grutto’s, kievitten, buizerd, etc. laten niet meer van zich horen. En de stervende insecten? Wel het lawaai van de bulldozers en dieseldampen die zij uitstoten. En hen verjagen, hun nesten verpletteren. Sorry, de groeiende conomie moet door! Maar kun je geld dadelijk wel eten?
      Volgens de overheidsrapporten die de inpassing rechtvaardigen wordt de luchtkwaliteit bij de Stevenshof zelfs beter. En beweert een wh in Leiden dat het verkeerslawaai niet toeneemt tov de nabijgelegen A44.
      Uiteindelijk zal de RR net zo hard vastlopen als b.v. A4 in Middendelflandt, nog geen 2 jaar na door AsfaltMelanie te zijn geopend. Meer wegen, doodlopende wegen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.