Spoor rond Leiden vernieuwd, betere verbinding Utrecht nog onzeker

8

De komende twee jaar wordt het spoor in en rondom Leiden grondig aangepakt. Volgende week vrijdag wordt begonnen met het weghalen van 28 wissels, de vervanging van 55 wissels en het onderhoud van alle rails, dwarsliggers en grind over een lengte van twee kilometer. Reizigers moeten de komende tijd rekening houden met uitval van treinen en vervangend vervoer.

Van 11 tot en met 16 augustus worden tussen Leiden Lammenschans en Hazerswoude een hogesnelheidswissel en een aantal sporen vervangen, waardoor er op dat traject geen treinen rijden. Reizigers kunnen gebruik maken van vervangend busvervoer en moeten rekening houden met extra reistijd.

Meer fietsparkeerplekken
Op Leiden Centraal zelf vinden de eerste grote werkzaamheden plaats van donderdag 16 tot maandagochtend 20 augustus. In het station wordt aan de sporen gewerkt en worden wissels vervangen en verwijderd. Van 17 t/m 19 augustus rijden er daardoor geen treinen tussen Leiden en Den Haag. Spoorbeheer ProRail kiest ervoor om de werkzaamheden in kleine etappes in twee jaar te doen, om hinder zoveel mogelijk te voorkomen.

Ook aan het station zelf worden kleine aanpassingen gedaan. Zo wordt de huidige verlichting vervangen door LED-verlichting, worden er meer fietsenstallingen gerealiseerd en wordt de ligging van de sporen ten opzichte van de perrons aangepast. “Het aanpassen van de perrons doen we met het oog op de toekomst. Wanneer we gestandaardiseerde treinen hebben, kunnen mensen dan makkelijker in- en uitstappen”, legt ProRail uit.

Verbetering Utrecht onzeker
De verbetering van de treinverbinding tussen Leiden en Utrecht – waarvoor extra spoor moet worden aangelegd tussen Leiden Centraal en Lammenschans – vormt nog geen onderdeel van deze grote werkzaamheden. Onlangs bleek uit bodemonderzoek dat verdubbeling van het spoor verderop in het traject bij Bodegraven ongeveer 70 miljoen euro gaat kosten, waardoor meer tijd nodig is. “De omvang van de problematiek (van de bodemkwaliteit, red.) was voor alle betrokkenen een verrassing, waar in financiële zin geen rekening mee is gehouden”, laat de Leidse wethouder Martine Leeuwis aan de gemeenteraad van Leiden weten.

Het is daardoor nog maar de vraag of de verbetering van de treinverbinding met Utrecht, een speerpunt uit het Leidse beleidsakkoord, op een later moment kan worden gerealiseerd. Als het aan Leeuwis ligt wel, want die neemt geen genoegen met het voortzetten van de huidige dienstregeling. De wethouder ziet het liefst een verdubbeling en versnelling van het aantal intercity’s, aangevuld met sprinters tussen Leiden en Utrecht. “Wij steunen dit project waar mogelijk om het gewenste effect te bereiken”, sluit ze haar brief aan de gemeenteraad af.

Extra sprinters
In een brief van Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven valt te lezen dat het onderzoek naar de mogelijkheden op dit traject nog wel een tijd in beslag zal nemen. Om toch iets aan de verbinding te doen, gaat de Staatssecretaris nu onderzoeken of de huidige spitssprinter tussen Leiden en Alphen aan den Rijn doorgetrokken kan worden naar Utrecht, zodat er op korte termijn al iets aan de verbinding kan worden verbeterd.

Delen

8 reacties

  1. Laat NS dan meteen het station verbeteren door bij de perrons ook roltrappen naar beneden toe te voegen. Dat moet toch eens gebeuren. En het lekkende dak, hoe staat het daarmee? Het lekt gewoon op de kaartjesautomaten! Slechte zaak.

  2. “De omvang van de problematiek (van de bodemkwaliteit, red.) was voor alle betrokkenen een verrassing […]”, zo wordt de Leidse wethouder Martine Leeuwis geciteerd. Hoezo verrassing voor alle betrokkenen? Dat er sprake is van een slappe en instabiele veenbodem en daardoor van hoge kosten voor de aanleg van een tweede spoor is nooit een geheim geweest en al veel eerder ter sprake gekomen. Te veel Nederlandse politici hebben echter voor asfalt- en autolobby en tegen een significante verbetering van het openbaar vervoer gekozen. Dat is het ware probleem.

  3. De verbetering gaat er NIET komen, ProRail weigert de kosten neer te tellen ook omdat er een paar bruggen vervangen dienen te worden zoals bij Cronesteijn, van enkel spoospoor naar dubbel spoor…

    • Zeur niet zo op

      Wellicht is uw reactie komisch bedoeld. Zo niet, dan lijkt uw mededeling: wat men ook voorstelt, IK GRIJP HET AAN OM TE GAAN ZEUREN!!
      Ten overvloede: ik deel uw enthousiasme niet.

  4. De bouwboeren van Comol5 vinden(gelukkig) ook veel overlast en vertraging door de moeilijke bodem bij de aanleg van de Rijnlandroute. Een beetje leedvermaak voor de omwonenden die midden in de vakantieperiode enorm veel overlast hebben van het kl*re lawaai van die trilmachines. Voor de neoliberale asfaltlobby in de Provincie en Leiden waren dit soort verrassingen geen probleem, 1 miljard euro gaat in deze roetriool die binnen de kortste tijd na opening weer helemaal vast staat van A4 tot A44. Kijk maar naar A4 Midden Delftland. Staat nu al in de file TOP 10.
    Het OV heeft een grondige opknapbeurt nodig rond Leiden Centraal, gekoppeld aan een herinrichting van het stationsgebied. Want hier ligt de sleutel tot het realiseren van het klimaataccoord. Meer en schoner (electrisch) OV in Leiden en de fossiele, smerige vehikels nog meer terugdringen. En geen probleem dat de trein in het Groene Hart met 130 km/uur gaat rijden. Maar dan is een stabiel spoor nodig. Waarschijnlijk moet een onderheide betonnen bak in de veengronden aangelegd worden, net als b.v. de HSL.
    Hopelijk zet het college stevig door bij het realiseren van de verdubbeling van het spoor LCS-UCS met extra stations tussen Leiden en Alphen. Want het OV heeft de schone toekomst!

Geef een reactie

Over de auteur

IJsbrand Terpstra

Politiek verslaggever in de Leidse regio (met name Oegstgeest) en presentator van Politiek071.

Je bent nu offline