Museumlijn verbindt centrummusea met die in Bio Science Park

2

Eind van de maand start Arriva met de OV-museumlijn 10. De nieuwe OV-museumlijn verbindt de musea in het Bio Science Park met de binnenstad van Leiden en de daar gevestigde musea en horeca. Met het gezamenlijke initiatief van de gemeente Leiden, de provincie Zuid-Holland en Arriva moeten bezoekers van Corpus en Naturalis verleid worden om ook de binnenstad te bezoeken.

De Museumlijn is een vervolg op de T-Rextreintjes die in 2016 op proef tussen Naturalis en de binnenstad reden. Uit de evaluatie van die proef is gebleken dat circa tien procent van de bezoekers aan de T-rex in Town tentoonstelling bij Naturalis dankzij de treintjes ook een bezoek hebben gebracht aan het centrum. Dat heeft volgens de gemeente geleid tot hogere uitgaven in de stad.

De proef met de T-rextreintjes kon niet worden verlengd, omdat dit type ov-aanbod niet paste binnen de concessie die Arriva nog tot 2022 heeft. De gemeente heeft Arriva daarom een jaar geleden gevraagd om zelf met een alternatief aanbod te komen voor toeristisch vervoer. Dat komt er nu dus met de Museumlijn.

De OV-museumlijn gaat grotendeels over bestaande routes rijden, maar doet ook het Rapenburg aan, omdat daar de Hortus botanicus, het Japanmuseum SieboldHuis en Rijksmuseum van Oudheden zijn gevestigd. Om te voorkomen dat ook automobilisten het Rapenburg als doorgaande route gaan gebruiken, worden de bestaande witte paaltjes op het Rapenburg vervangen door een automatische verzinkbare paal die vanuit de museumlijnvoertuigen kan worden bediend.

Proef van een jaar
De OV-museumlijn is een proef van een jaar. Samen met de provincie Zuid-Holland en Arriva wil de gemeente met deze lijn ook ervaring opdoen met het rijden met kleinere bussen. Mogelijk worden die bij een succesvolle pilot breder ingezet in het centrum. Na een jaar wordt de proef geëvalueerd. Er wordt ook een veiligheidsaudit uitgevoerd waarbij wordt gekeken of de verkeerssituatie door de komst van de OV-museumlijn gelijk blijft. Als de proef een succes is, wordt de OV-museumlijn onderdeel van het reguliere openbaarvervoeraanbod. Ook worden er dan emissieloze voertuigen ingezet. Dat is nu niet het geval.

De eerste rit van de Museumlijn vindt plaats op zondag 26 augustus om 13.30 uur bij de VisiteKaart op het Stationsplein in Leiden. De bussen gaan vervolgens dagelijks elke twintig minuten rijden tussen 10.00 uur tot 17.00 uur. Voor de dienst gebruikt Arriva rolstoeltoegankelijke midibussen van het type Mercedes Sprinter. Die hebben 12 zitplaatsen en 17 sta-plaatsen.

Delen

2 reacties

  1. Marcel Boeré

    Een gemiste kans om niet gelijk aan het begin emissieloze voertuigen in te zetten, Leiden staat nou niet zo goed op de kaart in de landelijke pers als het om vuile lucht gaat. Arriva zou een hoop goodwill kweken, ook wat waard…

    • Uw reactie laat twee vragen onbeantwoord: 1. wie betaalt de buslijn? 2. hoe groot is het verschil in kosten tussen een experiment met een emissieloze dan wel een vervuilende buslijn?
      Is dat opgehelderd, dan rest de vraag waarop het antwoord me me ‘inherent discutabel’ lijkt, uitdrukking is van de prioriteiten van de beoordelaar: hoeveel kosten (in het geval dat het experiment verlieslijdend blijkt) zijn een ‘direct schoon imago’ de betaler waard?

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline