Leiderdorpse raad unaniem akkoord met bestemmingsplan Amaliaplein

2

De komst van een LIDL supermarkt met daarbij 21 sociale huurwoningen aan het Amaliaplein in Leiderdorp gaat definitief door. De Leiderdorpse gemeenteraad stemde gisteren unaniem in met het bestemmingsplan waarin dat mogelijk wordt gemaakt. Twee pijnpunten blijven het verdwijnen van detailhandel in het oude dorp en de afwikkeling van het verkeer in de nabije omgeving.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Willem Joosten over het bestemmingsplan voor het Amaliaplein.

Uitsterfbeleid winkels Oranjegalerij
Omdat er volgens provinciale regels niet zomaar vele vierkante meters detailhandel in het dorp bij mogen komen, was de komst van de LIDL Supermarkt alleen mogelijk als elders in het dorp detailhandel verdwijnt. Voor een deel kan dat zonder al te veel pijn, door de bestemming te veranderen van panden waarvan de functie toch al was veranderd naar wonen.

“Maar daarmee kwamen we nog tekort,” legt wethouder Joosten uit. “En daarom moet ook de functie detailhandel in de Oranjegalerij verdwijnen”. Dat hoeft niet in één keer. Er is na het groene licht van de raad nu een uitsterfbeleid van kracht geworden. Winkelruimte die vrijkomt, mag alleen opnieuw als winkel worden verhuurd als er binnen een jaar eenzelfde soort bedrijf terugkomt. Dus de bakker die stopt, mag alleen worden vervangen door een nieuwe bakkerij.

Om de Oranjegalerij een breder toekomstperspectief te bieden, zijn er voortaan wel enkele nieuwe bestemmingen toegestaan. Zo worden lichte horeca en wonen mogelijk gemaakt en hoopt de gemeente ook dat er een ondernemer is die brood ziet in het openen van een gemakswinkel, omdat zo’n winkel een maatschappelijke functie in de buurt vervuld en ook dat mag  in het nieuwe bestemmingsplan.

Pandeigenaren die de winkelruimte willen transformeren naar woonruimte krijgen daarbij hulp van de gemeente. Daarvoor is geld beschikbaar in een ‘transformatiefonds’ maar waar de vastgoedeigenaren precies op kunnen rekenen, wil Joosten niet in het openbaar zeggen. Overigens krijgen ook huurders die de Oranjegalerij willen verlaten hulp van de gemeente bij het vinden van een nieuwe locatie.

Verkeersafwikkeling
Een ander probleem waarvoor de oplossing de komende tijd nog nader moet worden uitgewerkt is de verkeersafwikkeling in het gebied. Een amendement van oppositiepartijen D66, PvdA en GroenLinks om het verkeersbesluit apart te behandelen werd na toezeggingen van de wethouder ingetrokken.

Delen
Rabobank Wensenfonds

2 reacties

  1. Allert Goossens

    Opmerkelijk. Opnieuw is de infrastructuur de sjaak in Leiderdorp. Dat is echt al 20 jaar kommer en kwel daar. Nergens in de regio zulke slechte wegen, zulke terreurverkeerslichten (hoewel de Churchillaan vermoedelijk goed mee komt …), waanzinnig stroperige onderhoudsprojecten (voorjaar en zomer 2018 was rampzalig) en nooit eens een werkelijk integraal verkeersplan, alhoewel al twee decennia op de rol. De hoek waar dit komt, is verkeerstechnisch een ramp. Zijn al heel veel bestuurlijke beloftes over gedaan, de meest verregaande dat wanneer de W4 projecten zouden zijn afgelopen hier een herinrichting en verbetering zou komen. Niets van waar gemaakt. Het is drempelterreur en een vreselijk slechte afvoer en dito weg tussen Ericalaan en Acacialaan. En dan kennelijk weer juist dat verkeer nu niet integraal opnemen in het plan. De bestuurlijke wanorde in Leiderdorp op dit vlak blijkt epidemisch en elke college weer als een estafettestokje te worden doorgegeven …

  2. Typisch voorbeeld van hoe stedelijk opgevoede carrierejagers dorpen naar de filistijnen helpen.Je gaat met je kont in zo’n gemeenteraad zitten en binnen de kortst mogelijke tijd pleur je zo’n dorp vol met flatgebouwen en megalomane ideetjes. En kom je er niet uit de OZB omhoog.

Geef een reactie

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline