De komende maanden wordt in Leiderdorp een volgende stap gezet in de elektronische dienstverlening. De elf meest gevraagde producten van de afdeling Burgerzaken worden gedigitaliseerd. Voor mensen die niet voldoende digitaal vaardig zijn, is er hulp van medewerkers beschikbaar bij het doen van digitale aangiften of aanvragen. Daarvoor is in de publiekshal van het gemeentehuis een digitaal serviceplein.
Met de digitalisering wil de gemeente een efficiencyslag maken. De digitale aanlevering en verwerking van aangiftes en aanvragen levert een flinke tijdsbesparing op en daardoor houden medewerkers meer tijd over voor andere taken.
Servicerobot Pepper
Naast die verdere digitalisering, onderzoekt de gemeente ook of er gebruik gemaakt kan worden van de diensten van servicerobot Pepper. De robot verwelkomt bezoekers van het gemeentehuis en helpt met de eerste vragen. De robot kan een alternatief zijn voor de ontvangstzuil en kan bezoekers naar de juiste medewerker of het goede loket verwijzen.
Het gemeentebestuur ziet in de robot niet alleen een handig hulpje, maar wil de Leiderdorpers op die manier ook kennis laten maken met robotisering, nu dat in allerlei geledingen van de samenleving steeds vaker voorkomt. Zo worden robots binnen de zorg nu al ingezet om ouderen te activeren.
Pepper is ontwikkeld door het Japanse Softbank Robotics en wordt onder meer gebruikt door bedrijven en scholen, maar ook op congressen en evenementen.De 1.20 meter lange robot herkent en spreekt vijftien talen, waaronder Nederlands. Pepper reageert niet alleen op spraak, maar ook op bepaalde aanrakingen.
Leiderdorp Maatschappij Politiek WetenschapSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907