Gemeente Leiderdorp maakt werk van elektronische dienstverlening

3

De komende maanden wordt in Leiderdorp een volgende stap gezet in de elektronische dienstverlening. De elf meest gevraagde producten van de afdeling Burgerzaken worden gedigitaliseerd. Voor mensen die niet voldoende digitaal vaardig zijn, is er hulp van medewerkers beschikbaar bij het doen van digitale aangiften of aanvragen. Daarvoor is in de publiekshal van het gemeentehuis een digitaal serviceplein.

Met de digitalisering wil de gemeente een efficiencyslag maken. De digitale aanlevering en verwerking van aangiftes en aanvragen levert een flinke tijdsbesparing op en daardoor houden medewerkers meer tijd over voor andere taken.

Servicerobot Pepper

Naast die verdere digitalisering, onderzoekt de gemeente ook of er gebruik gemaakt kan worden van de diensten van servicerobot Pepper. De robot verwelkomt bezoekers van het gemeentehuis en helpt met de eerste vragen. De robot kan een alternatief zijn voor de ontvangstzuil en kan bezoekers naar de juiste medewerker of het goede loket verwijzen.

Het gemeentebestuur ziet in de robot niet alleen een handig hulpje, maar wil de Leiderdorpers op die manier ook kennis laten maken met robotisering, nu dat in allerlei geledingen van de samenleving steeds vaker voorkomt. Zo worden robots binnen de zorg nu al ingezet om ouderen te activeren.

Pepper is ontwikkeld door het Japanse Softbank Robotics en wordt onder meer gebruikt door bedrijven en scholen, maar ook op congressen en evenementen.De 1.20 meter lange robot herkent en spreekt vijftien talen, waaronder Nederlands. Pepper reageert niet alleen op spraak, maar ook op bepaalde aanrakingen.

Delen
Rabobank Wensenfonds

3 reacties

  1. Weet je wat raar is, de overheid (gemeentelijk, provinciaal en landelijk) digitaliseert werkelijk van alles maar het aantal ambtenaren blijft hetzelfde.

    • Koos, kun je dit onderbouwen, heb je de cijfers? Of zeur je maar wat uit gewoonte?
      Digitalisering van publieksfuncties betekent toch niet dat er opeens geen werk meer is? Als een gemeente het aantal ambtenaren de laatste jaren op hetzelfde niveau heeft gehouden, ondanks de decentralisatie van een aantal belangrijke rijksoverheidstaken en nieuwe beleidsterreinen, is dat eigenlijk best knap.
      .
      Overigens kunnen zeker wel kritische kanttekeningen worden geplaats bij een digitalisering van de zogenaamde dienstverlening. Termen als ‘producten’ (is onze overheid een winkel?), ‘serviceplein’ en ‘efficiencyslag’ doen een blablabla-adviesbureau vermoeden, met alle holle managementpraat waarmee ze in die kringen leegte en leugens proberen te verhullen. En wie in Leiderdorp straks tegen Robopop moet praten, in plaats van een mens, zal zich wellicht belachelijk voelen en misschien eerst om zich heen kijken of er geen bekenden in de buurt zijn. Kinderen zullen het daarentegen prachtig vinden.

      • Een Leids burger op

        Sommige taken kunnen best gedigitaliseerd worden. Maar juist om goed maatwerk te kunnen leveren zullen toch altijd ambtenaren nodig zijn.

Geef een reactie

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline