SP Leiden: “Geld lenen voor Gouden Balbrug is overbodige luxe”

16

De Gouden Balbrug in Leiden moet een rechtstreekse vaarverbinding van de Kagerplassen naar het centrum van Leiden mogelijk maken. Op de kruising van de Langegracht en de Korte Mare ligt nu nog een dam waar boten niet onderdoor kunnen, maar de gemeente Leiden heeft gepland om daar een brug te realiseren. Tot grote verbazing van de SP. “Het stond in geen enkel verkiezingsprogramma”, aldus fractievoorzitter Antoine Teeuwen in Politiek071.

Teeuwen is op zoek gegaan naar projecten waar op bezuinigd kan worden in de stad. Volgens de SP is het namelijk onverstandig om ruim 300 miljoen euro bij te lenen, zoals de coalitie van plan is. “Geld moet als eerste terug naar de Leidenaar, ten tweede geïnvesteerd worden in iets duurzaams en als derde pas in iets moois voor de stad”, aldus de socialist. “We hebben de afgelopen jaren zoveel geld gestopt in projecten waar de stad mooier van wordt, daar moeten we nu echt mee ophouden.”

SP-fractievoorzitter Antoine Teeuwen in gesprek met IJsbrand Terpstra in Politiek071

Hoog op het lijstje van projecten die volgens de SP nu overbodig zijn, staat de Gouden Balbrug. De aanleg van die brug bij de Korte Mare moet het mogelijk maken dat bootjes in de toekomst van de Maresingel het centrum in kunnen varen. De kosten: 3,5 miljoen euro.  “In tijden van luxe zou je dit kunnen doen, maar als je zoveel gaat lenen is het nou precies een project om niet door te laten gaan”, aldus Teeuwen.

OV-route
De Gouden Balbrug is een initiatief van het Waterambacht, dat volgens Teeuwen hard gelobbyd heeft om het voor elkaar te krijgen. “Het stond in geen enkel verkiezingsprogramma, maar op gegeven moment vinden de burgemeester en de wethouder het mooi en dan gaan ze dat plannen.” De brug zou tegelijkertijd gebouwd kunnen worden met het aanleggen van een Hoogwaardige OV-route door de stad, waarvoor de Langegracht op de schop gaat.

De brug naar Poelgeest
In de raadscommissie kreeg de SP al bijval van onder meer het CDA en de Partij voor de Dieren. “We trekken hier vanuit de oppositie samen in op”, aldus Teeuwen die met het oog op de huidige begroting ook de brug naar Poelgeest te duur vindt. Kosten daarvoor zijn 6,5 miljoen. “Doe dat gewoon niet”, is de conclusie van Teeuwen. “Dan heb ik met drie zetels toch al gauw 10 miljoen bespaart”, zegt hij lachend.

Delen

16 reacties

  1. Roel Lochmans

    oppositie voeren op basis van gemeentelijk financieel beleid zal elke Leidenaar dankbaar voor zijn …. €300 miljoen extra schuld maken zonder dat burgers zich mogen uitspreken is ronduit ondemocratisch …

  2. Een Leids burger op

    Dit is inderdaad weer zo´n project wat wel leuk is voor mensen met een bootje , maar nu ook weer niet echt nodig is. Zeker niet als men daarvoor ook nog extra geld moet gaan lenen. Maar als de SP alleen maar steun krijgt van de PvdD en CDA zal het vermoedelijk toch wel doorgaan.

  3. De fractie van de SP heeft gelijk, maar zou een stuk geloofwaardiger overkomen als ze zich indertijd ook fel had verzet tegen de bouw van twee heel dure parkeergarages (met te verwachten exploitatietekorten).

    • En het slaafs meestemmen met VVD66 in Leiden en de provincie voor de aanleg en vervolgens rampzalige inpassing van de Rijnlandroute in de Oostvlietpolder en bij de Stevenshof.
      Maar hier maken de driemansfractie weer wat goed, werd tijd.

  4. Die verbinding is er toch al via de Zijl/ Oude Rijn? Kijkend naar hoe druk het nu soms al op het Leidse water is lijkt het me eerder verstandig om maatregelen te nemen die het varen op de grachten enigszins ontmoedigen. Tenzij er eindelijk weer wat drooggelegde grachten weer worden opengebroken….

  5. De Gouden Balbrug is een mooi plan.
    Dit gaat veel verder dan dat ‘het leuk is voor mensen met een bootje’.
    Het zal de dooorvaarbaarheid en spreiding van het vaarverkeer in Leiden aanzienlijk verbeteren en wellicht ook een gunstig effect hebben op het bezoeken van de stad per boot.
    Het zou het aantal aanmeer-voorzieningen voor passanten kunnen vergroten.
    Iedere maatregel die kan bijdragen aan het versterken van het beeld van Leiden als 2e grachtenstad van Nederland verdiend aanmoediging.
    Zoals ook het weer opengraven van de Mare en het doorvaarbaar maken van de Maresingel.

Over de auteur

IJsbrand Terpstra

Politiek verslaggever in de Leidse regio en presentator van Politiek071.

Je bent nu offline