De boor waarmee de Rijnlandroute gegraven gaat worden, is 100 meter lang en 11 meter hoog. Op dit moment wordt in Duitsland de laatste hand gelegd aan de machine, die in april met beginnen met het graven van de nieuwe weg. “Indrukwekkend om de ‘rijdende fabriek’ in het echt te zien”, aldus gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD Zuid-Holland). “Nog even en we mogen de boormachine in eigen land welkom heten.”
Vermeulen bezocht de fabriek in Schwanau (Duitsland) deze week samen met Jan de Jong van aannemerscombinatie Comol5. De twee aanschouwden daar de reusachtige boormachine, die vanaf de fabriek in Duitsland via het water zal worden getransporteerd naar Schiedam. Van daaruit zal de machine in delen via de weg naar de startschacht in Leiden worden gebracht, waar in april met het graven van de N434 zal worden begonnen.
In een filmpje legt de Provincie Zuid-Holland uit hoe het boren in zijn werk gaat
15.000 tunneldelen
Het graven gaat in ploegendiensten die de boormachine dag- en nacht gaan besturen. De machine boort de 2,5 kilometer lange tunnel en bouwt tegelijkertijd de tunnelbuis. De productie van de meer dan 15.000 prefab tunnelelementen die nodig zijn, is inmiddels ook in volle gang. Het boren begint bij de A4 (naast recreatiegebied Vlietland) en aan het einde komt de machine naast de Stevenshof weer uit de grond.
Wedstrijd
De tunnelboormachine heeft nu alleen nog maar het serienummer S1133. Binnenkort krijgt het gevaarte volgens de traditie echter een vrouwelijke naam. Daarvoor wordt een wedstrijd uitgeschreven onder basisscholen in de omgeving van de toekomstige tunnel van de Rijnlandroute.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907