Geruisloze bussen Arriva komen er aan #spoileralert

45

Volgende maand worden ze pas officieel gepresenteerd, maar wij zagen het eerste exemplaar vandaag al. Bij Station De Vink in de Stevenshof worden op 12 maart de 100% elektrische bussen waarmee Arriva door Leiden gaat rijden officieel getoond. Vandaag kwam de eerste emissieloze bus al even de busremise uitrijden. Nog niet voor het publiek, maar voor de chauffeurs. “Collega’s, hier ben ik dan” stond er dan ook vrolijk in het display vermeld.

Op het busplatform bij Leiden Centraal werd de eerste 100% elektrische stadsbus gepresenteerd aan de chauffeurs die ermee gaan rijden.

In juni vorig jaar werd al aangekondigd dat in de loop van 2019 alle 23 stadsbussen in Leiden worden vervangen door elektrische exemplaren. Dat proces moet uiterlijk in september zijn voltooid. Zodra alle bussen zijn omgeruild, is de hele stadsdienst uitstootvrij. In ruil voor de investering die Arriva doet in elektrische bussen, is de concessie van het ov-bedrijf met twee jaar verlengd.

Training voor Arriva-chauffeurs
De komende twee weken krijgen de chauffeurs van Arriva een training op de elektrische bus. Het rijdt toch iets anders dan een dieselbus en de chauffeurs zijn meer aangewezen op het dashboard, omdat de bus geen enkel motorgeluid produceert. Ook krijgen de chauffeurs uitleg over het opladen van de bussen. Dat gebeurt straks bij treinstation De Vink in de Stevenshof waar een zogeheten ‘laadplein’ voor de bussen is aangelegd. Dat laden gaat overigens net als bij personenauto’s met behulp van snelladers. Zo kan een bus worden volgetankt met een snelheid van vijf kilometer per minuut.

Delen

45 reacties

    • Dat is een vreemde opmerking. Een bus hoor je wel aankomen omdat de banden altijd wrijvingsgeluid op het asfalt maken. Tenzij een fietser of bromscooteraar met zo’n koptelefoon op gaat rijden, natuurlijk.

      • Helemaal mee eens… De grootste klagers zijn fietsers en dat zijn degene die het gevaarlijkst gedrag op de weg vertonen. Rijden overal doorheen, vaak ook rood licht, haaientanden en andere verkeerstekens en regels kennen ze niet, fietsen naast elkaar, slaan af zonder richting aangeven en/of even omkijken of het kan, etc etc… En maar zeuren en klagen, alles ligt aan een ander…

  1. Esmiralda van der Heide

    Hierdoor gaan er heel veel ongelukken door komen.. De meeste chauffeurs van arriva denken dat ze overal voorrang hebben en nu hoor je ze dus ook niet meer in het vervolg. Zullen weer heel veel gewonden en dode gaan vallen.. Pfff

    • Gerda de Vink

      inderdaad hier rijden ze al over het fietspad , ze niet eens de bocht kunnen maken ,, en nu hoor je het helemaal niet meer aankomen , levensgevaarlijk

  2. Levensgevaarlijk die elektrische bussen. Je hoort ze niet aankomen evenals die elektrische scooters en brommers. De tijd zal het leren!!!

  3. Een Leids burger op

    Voor de klimaat¨gekte¨ (geen CO2-uitstoot) moet alles wijken: ook de verkeersveiligheid dus.
    In het begin zal het even wennen zijn en extra opletten maar over enkele jaren weet men niet beter.

  4. Oh wat erg! Nu kunnen fietsers niet zomaar oversteken maar moeten ze echt gaan uitkijken en zich aan de regels houden! Maar wel de buschauffeur de schuld geven als er iets mis gaat natuurlijk.

    • Inderdaad. Ik heb echt respect voor buschauffeurs, sowieso, die kamikazefietsers moeten zien te mijden. Ook bizar dat de bussen in de Breestraat max. 15 km mogen, achter de traagste fietser. Het is ongehoord en gevaarlijk. Ik zou willen pleiten voor gescheiden fiets-/bromfietsverkeer enerzijds en OV anderzijds. De ongelukken gaan er inderdaad komen.
      Vaak horen fietsers sowieso ander verkeer niet aankomen omdat ze voorzien zijn van oordopjes met bijbehorende muziek of telefoongesprek. Ja, wie treft dan de schuld bij een aanrijding? De aansprakelijkheid (wie betaalt de kosten als gevolg van de aanrijding?) ligt meestal bij het gemotoriseerde verkeer, dus bus of auto. Een onrecht dat langs de politiek wel even rechtgebreid mag worden…

  5. Het valt reuze mee hoor, waar wij als chauffeurs voorrang hebben, krijgen wij dat niet of zelden van fietsers en voetgangers. Terwijl wij chauffeurs iedereen maar voorrang moeten geven die geen voorrang hebben.

  6. Het is natuurlijk ook schandalig dat fietsers en voetgangers geacht worden op te letten, uit te kijken en zich aan verkeersregels te houden. Hoe kunnen moderne ik-eerst mensen, te voet of op een rijwiel, dan nog voortdurend bezig zijn met hun mobile telefoon, al dan niet begeleid door luide ritmische klanken via een hoofdtelefoontje? Want dat is toch de belangrijkste activiteit van de hedendaagse mobiele burger? Opletten, uitkijken, rekening houden met anderen en je aan verkeersregels houden is zóóó ouderwets, echt niet meer van deze tijd 😉 😉

    • Daar ben ik ook bang voor. Zeker gezien het gedrag van sommige chauffeurs. Kan aan mij liggen maar volgens mij is het niet de bedoeling om op het zebrapad iemand bijna plat te rijden. De meeste chauffeurs zijn wel oké gelukkig.

  7. Allert Goossens

    Overigens extreem weinig snellaadpunten voor de bus. Elders gebruiken OV partijen gerust vier of vijf locaties met snellaadpunten in een stad van ons formaat.

    • Ik ben buschauffeur ik hou mijn hart elke dag vast en hoop dat ik mijn dienst kan rijdem zonder aanrijding met een fietser. 4 dagen geleden ook al ruzie gehad met een man die mij op de 4de binnenvestgracht rechts in ging halen op zijn fiets terwijl ik op dat koment een bocht aan het maken was. Het scheelde maar weinig. Dus mijn advies aan de fietsers haal nooit rechts in. En zeer zeker niet in een bocht waar de dode hoek het grootste is. Hou je vooral aan de verkeersregels.

  8. Fietsers die buschauffeurs een gevaar op de weg weten; buschauffeurs die hun ervaring met wegpiraten genaamd fietsers delen; bange Leidenaars die zeker weten dat dit een domme en gevaarlijke vernieuwing is, dat iemand dit kan bedenken, onbegrijpelijk; de huisfanaat van Sleutelstad die zijn mening voor de zoveelste keer meedeelt – de commentaarmogelijkheid van Sleutelstad vervult vooral een functie als gewaardeerde uitlaatklep, met elkaar gesproken, naar elkaar geluisterd, wordt er nauwelijks.

  9. We willen allemaal meer stilte, er is al lawaai genoeg en dan zeuren over stille bussen. Gewoon uitkijken en opletten als je oversteekt. Dat voorkomt alle problemen. Als je een ‘doodschrik’ hebt gekregen, heb je niet opgelet.

  10. Gewoon opletten nu je weet dat ze nauwelijks geluid maken. Niet meer afgaan op geluid maar KIJKEN, OVERAL OM JE HEEN!

    • Ja dat wel, maar er zijn ook mensen met een visuele beperking. Die krijgen er op deze manier nog een probleem bij.

  11. Da’s heel mooi. Misschien dat er dan eens minder roetaanslag op de muren van woningen komt die liggen aan de bustrajecten waar deze lijnen lopen, want als je er af en toe een vinger langs haalt is die helemaal zwart. Die roetfilters in die bussen werken dus van geen meter.
    —-
    V.w.b. de verkeersveiligheid van geluidloze voertuigen als elektrische bussen: in de VS is de NHTS (National Highway Traffic Safety Administration) bezig wetgeving te implementeren waarbij het voor hybride en elektrische voertuigen verplicht wordt om bij lage snelheden (onder de pakweg 50 km p/u) een kunsmatig toevoegd geluid voort te brengen. Boven die snelheid is dat niet nodig, omdat de rolweerstand van banden dan toch wel genoeg hoorbaar geluid produceert voorvoetgangers en fietsers. https://www.theverge.com/2018/2/28/17059694/hybrid-ev-car-noise-nhtsa-nissan. Ik meen dat SWOV hier ook met een onderzoek bezig was, maar heb dat verder niet gevolgd.

  12. Misschien gelijk even enkele chauffeurs wat manieren bijbrengen. Gewoon mensen zonder reden niet binnen laten bij de halte valt bij mij onder “asociaal gedrag”.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline