Verkeersborden van bamboe lijken een nieuwe trend in Nederland. Sinds ongeveer een jaar duiken ze overal op. In Voorschoten zorgde een voorstel van GroenLinks er onlangs al voor dat verkeersborden in het centrum van het natuurlijke materiaal gemaakt gaan worden. Dat bracht de Leidse collega’s op een idee: GroenLinks wil dat er ook in Leiden gekeken gaat worden naar bamboeborden. “Bamboeborden zijn duurzamer”, zegt raadslid Emma van Bree (GroenLinks) in Politiek071.
Vooropgesteld moet worden dat er voor het verkeer niets gaat veranderen. Aan het uiterlijk van de verkeersborden verandert in principe niets, behalve dat de achterkant een houten uitstraling krijgt. Als argument voor het vervangen van de aluminium borden benadrukt Van Bree dan ook vooral dat bamboe duurzamer is. “Normale verkeersborden zijn van aluminium. Dat is een omvangrijk productieproces waar veel CO2 bij vrijkomt. Bamboe neemt juist CO2 op tijdens het productieproces”, aldus Van Bree.
GroenLinks-raadslid Emma van Bree in gesprek met Lieuwe van Slooten in Politiek071
Dertig jaar
Er zullen waarschijnlijk weinig stemmen opgaan tegen duurzamere borden, behalve als daarvoor ook extra geld nodig is. Om daar achter te komen heeft GroenLinks maandag vragen gesteld aan het college van B en W. “De bamboeborden zijn wel duurder dan de aluminium verkeersborden, maar daar tegenover staat dat ze wel twee keer langer mee gaan dan de huidige borden”, heeft Van Bree alvast uitgezocht. Aangezien een normaal verkeersbord ongeveer 15 jaar meegaat, zouden bamboeborden die dit jaar geplaatst worden tot 2049 kunnen blijven staan. “De bamboeborden zijn niet twee keer zo duur, dus daarmee is het een investering op de lange termijn.”
Niet zomaar vervangen
Het is overigens niet Van Brees bedoeling om alle borden in Leiden nu zomaar te verwisselen. “Het is de bedoeling dat als er een bord om verkeerstechnische redenen vervangen zou worden, dat er dan voor een bamboebord gekozen wordt.” Daarmee duurt het in ieder geval nog jaren voordat de stad helemaal vol staat met bamboeborden, mocht het stadsbestuur ervoor kiezen om voor de duurzamere variant te gaan. “Maar elk bord dat niet van aluminium geproduceerd hoeft te worden, heeft al een klein effect.”
Antwoorden wethouder
De vragen die Van Bree gesteld heeft aan de wethouder Martine Leewis (Duurzaamheid, Mobiliteit & Beheer Openbare Ruimte) worden worden binnenkort beantwoord. Uit die beantwoording zal duidelijk worden hoe het gemeentebestuur staat tegenover de houten verkeersborden. “Maar gezien de duurzaamheid van dit college, verwacht ik dat ze hier positief tegenover zullen staan”, blikt Van Bree alvast vooruit op de mening van partijgenoot en wethouder Martine Leewis.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907