VVD, D66 en GroenLinks: houdt Voorschoten bereikbaar tijdens herinrichting Lammenschansplein

23

Als onderdeel van de Rijnlandroute worden ook de Lammebrug en de Trekvlietbrug verhoogd, de Europaweg verbreed en het Lammenschansplein opnieuw ingericht. Dit alles moet zorgen voor een betere afwikkeling van het verkeer. Ook worden er goede fietsverbindingen aangelegd. De coalitiepartijen VVD, D66 en GroenLinks uit Voorschoten dringen er in een gezamenlijk communiqué op aan om hun dorp tijdens die werkzaamheden bereikbaar te houden. Volgens de planning zullen die werkzaamheden aan het Lammenschansplein ruim twee jaar gaan duren.

“Veel Voorschotenaren staan dagelijks in de file bij het Lammenschansplein. De ontsluitingswegen richting de A4, Leiden en Voorschoten zijn al jaren berucht vanwege hun enorme files en vertragingen. Na jaren van overleg starten in 2020 de werkzaamheden om dit knelpunt op te lossen”, aldus de partijen.

Raadslid Bart Lavrijsen (VVD): “Als VVD vragen we al jaren aandacht voor de verkeerssituatie rondom het Lammenschansplein. Dit project is gigantisch en we begrijpen dat zulke werkzaamheden niet zonder enige overlast gepaard zullen gaan, maar we moeten voorkomen dat Voorschoten jarenlang onbereikbaar wordt. We willen weten welke voorwaarden er in de aanbesteding met de aannemers worden opgenomen die de bereikbaarheid van ons dorp tijdens de werkzaamheden garanderen”.

D66-Raadslid Saskia Boom noemt het zaak om de overlast tijdens de werkzaamheden zo veel mogelijk te beperken: “Voorschoten mag niet op slot gaan. D66 ziet kansen in slimme oplossingen zoals verkeersapps, waarbij verkeersgebruikers worden gewezen op opstoppingen en alternatieven krijgen aangereikt. Ook een goede informatieverstrekking aan de burgers is van belang”.

GroenLinks sluit zich hierbij aan. Raadslid Joop Bos: “GroenLinks is altijd van mening geweest dat het aanpakken van het knelpunt Lammenschansplein eerste prioriteit moest zijn. Wij wilden dit graag opgelost zien voordat de overige besluiten over de Rijnlandroute genomen zouden worden. Files en langzaam rijdend verkeer zijn slecht voor de leefomgeving. Er moet dus aandacht zijn voor de doorstroming van het verkeer tijdens de werkzaamheden. Verder zullen degelijke fietsroutes en goed openbaar vervoer speerpunten van ons blijven om de autodrukte te laten afnemen”.

Delen

23 reacties

  1. Petra Hoogeveen

    volgens mij heeft Voorschoten toch echt zelf gekozen om geen afslag te krijgen van de rijnlandroute. zadelen liever Leiden op met al het verkeer. want door aanleg van de rlr wordt het eens zo druk op de Europaweg en het Lammeschansplein. Dank u.

    • Rick Bink

      En de Stevenshof ??? Ook gekozen??? Nee Petra ligt aan de provinciale staten. Heeft schijt aan alles. Leiden, Voorschoten hebben niks aan deze weg. Alleen Katwijk en Noordwijk. Leiden gaat gewoon wederom over de churchillaan. Dus files blijven hetzelfde.

  2. Voorschoten is zo’n dorp die alleen maar de lusten wilt van deze agglomeratie en niet de lasten. Ze kunnen van alles willen maar wat mij betreft hebben ze maar te dealen met de situatie die ontstaat.

  3. Door de RLR werd toch juist het externe verkeer buiten de stad gehouden waardoor het veel rustiger werd over de N206/Churchilllaan?

    • Dat is de grote instinker waar lokale en provinciale politiek ons mee besodemieterd heeft. De Churchilllaan wordt helemaal niet rustiger. Uit de provinciale MERs blijkt dat het verkeer hierop tot 2023 – 2030 met 25% toeneemt na de aanleg van de RR. Door de bouw van 8000 woningen zal de stedelijke infrastructuur gaan kraken in zijn voegen. Ook ging nog eens 100 miljoen euro bestemd voor het OV (lees afgeschoten RGL) naar de inpassing van de Rijnlandroute. De aanpassing van de Lammebrug, de Europaweg en het Lammerschansplein hebben als “no regret” maatregel ingebracht bij Leiden en de Staten. Het lost lokale knelpunten op om de doorstroming van en naar Leiden op kortere termijn sterk te verbeteren. Dat kost geen miljard euro en spaart het schaarse groen rondom Leiden. Maar dat was aan dovemansoren van de gevestigde orde politiek in de Provincie en Leiden. Meer wegen blijken dadelijk toch weer doodlopende wegen.

  4. Marco Flanderhijn op

    Gaat Voorschoten dan ook meebetalen aan deze oplossing..? Ja, dan recht van spreken, zo nee, dan mond houden. Ze hadden ook zelf een brug over de vliet kunnen bouwen. Maar ze moesten zonodig fuseren met Wassenaar….,wat een logistiek en financieel drama heeft opgeleverd.

  5. Rick Bink

    Dit project is doorgezet door vriendin van een vvd er die in het kremlin was , u weet wel die homovriend van Rutte die moest aftreden omdat hij loog. Ff googelen.

  6. Leiden-Noord op

    Was toch wel handig geweest om dé Rijnland route met een tweetal op en afritten aan te leggen zoals in het originele plan de bedoeling was (afrit 1: Leiden-Zuid/Voorschoten N447 en afrit 2: Leiden-Stevenshof) wederom een gemiste kans in de regio Groot Leiden!

  7. Ex artikel 12 gemeente Voorschoten heeft 9 miljoen euro moeten bijdragen aan de bouw van de tunnel (WOZ gaat inmiddels lekker omhoog, voorzieningen gesaneerd, mede door de schuldenpositie van 75 miljoen euro). Dat heeft Ingrid deBondt, de VVD vrouw van de liegende VVD Minister van Buitenlandse Zaken in Rutte III geregeld. Ze had in 2013-2014 Voorschoten wel degelijk door dat de weerstand tegen een open tunnelbak (!!) dwars door het dorp nooit gebroken zou kunnen worden zonder tunnelbouw. De Stevenshof was de pineut, die krijgt de uitlaatgassen en het lawaai uit de tunnelmond en tunnelbak in de Papewegse Polder. Het Voorschotense initiatief om de tunnel door te trekken naar de A44 is door het VVD bolwerk RWS de prullenbak ingegooid met als argumenten de z.g. 10 sec. regel (omstreden overigens) en “not invented here, burgertjes”. Voorschoten heeft niets aan de tunnel, nog sterker de situatie rond de Lammebrug (en Leiden) had prioriteit voor de Voorschotenaren moeten hebben. Daar komen ze wel heel laat achter, te laat dus.
    Lijkt wel een beetje op de slapende politiek in Katwijk die nu loopt te klagen over 2×2 Tjalmaweg op bijna maaiveld pal voor Valkenburgse huizen.
    Helaas de VVD blijft in de Provincie de grootste, het wordt wederom 4 jaar ronkende asfaltmachines. Maar meer wegen, doodlopende wegen.

Je bent nu offline