Eerste elektrische Arriva-bussen rijden door Leiden

48

De eerste vier 100% electric bussen van Arriva begonnen afgelopen zondag aan hun eerste rondjes door Leiden. Gisteren was bij Station de Vink de officiële start van de elektrische stadsdienst. Op het Alexandrine Tinneplein is een snellaadstation voor de bussen neergezet. In een kwartiertje zijn de tweeduizend kilo wegende accu’s die in het dak zijn verwerkt weer opgeladen en kan de bus weer honderd emissieloze kilometers maken. Dat is bijvoorbeeld vijf keer heen en weer naar Leiderdorp.

Chris de waard reed een geruisloos rondje mee en sprak onderweg met Arriva-directeur Martijn van de Weijger, wethouder Martine Leewis en gedeputeerde Floor Vermeulen.

In april stromen er nog acht nieuwe elektrische bussen de dienstregeling in en na de zomer volgen de laatste elf. In totaal rijden er dan vanaf september 23 ‘100% electric’ bussen door Leiden en een stukje regio, want bijvoorbeeld ook de bus naar Voorschoten (lijn 5) wordt straks uitgevoerd met een elektrische bus.

Met de elektrische bussen loopt Arriva voorop in het verduurzamen van het busvervoer. In 2025 moeten alle bussen verplicht emissievrij zijn, maar in ruil voor een verlenging van de concessie met twee jaar, sprak de provincie Zuid-Holland met het ov-bedrijf af dat deze investering nu al gedaan zou worden. Het gaat daarbij om een flink bedrag. “Voor het geld dat één elektrische bus kost, kan je ook een huis kopen”, licht directeur Van de Weijer een tipje van de sluier op.

De nieuwe elektrische bussen, die door Arriva bij Volvo werden gekocht, werden muzikaal gepresenteerd door een optreden van de Zweedse zangeres Nathalie Cuti. Eén van haar nummers is gebruikt bij de lancering van de elektrische bussen door de leverancier. Nathalie gaf een optreden bij het busstation De Vink en ook onderweg zong ze nog enkele nummers.

Delen
Zirkzee slaapadviesdagen

48 reacties

  1. Allert Goossens

    Prima initiatief. Alle grote steden in Nederland maken deze transitie. OV is bij uitstek voor schoon rijden geschikt. Hopelijk maken de 🚌 en wel voldoende geluid om ze als medeweggebruiker goed te horen aankomen.

    • Frederik Zevenbergen op

      Is over nagedacht, er zit een trambel op voor gevaarlijke situaties. Daar reageren mensen beter op dan op een claxon.

      Klinkt er straks toch nog een trambel op de Beeestraat. 😉

    • Mazen Kara

      Bianca van Oevern Hier zijn de eigenschappen van de bus o.a. geluidoverlast in dB ivm een diesel bus.
      Dat is harder dan een plofauto en stofzuigers.

  2. Lang leve de trolleybus! Waarom wordt daar niet eens over nagedacht. In Arnhem kan dit al decennia. Waarom niet in Leiden?

  3. Pieter Hoeberichts

    Er zijn klachten over bussen die door rood rijden: extra alert op zijn; je hoort ze niet eens en boem is dood. Verder: goede stap die elektrische bus. Leiden staat er niet best op met het fijnstof. Opladen hopelijk met duurzame energie.

    • Pieter Hoeberichts

      de bus hoort niet door rood te rijden punt uit, evenmin als ieder ander. Die bus is bovendien stapvoets al dodelijk. Er bestaan ook mensen met visuele problemen die zo een overtredende bus niet zien en nu dus ook niet horen; je weet wel die doelgroep waar die rateltikkers voor zijn bedoeld. Die moeten ook niet sterven door een aanrijding met een bus.

    • Eric Rijnsburger

      ze gaan voor de elektrische bussen alle woningen in Leiden van zonnepanelen voorzien en alle bomen vervangen door windmolens. Dan is er hopelijk voldoende energie om de bussen te laten rijden. Moet het natuurlijk wel waaien of de zon moet schijnen. Anders komt de stroom uit kolen en gas centrales.

  4. DeHeerGroen op

    Zou niet bij die chauffeur in de bus zitten. Ze rijdt me te links …. En daar komen ongelukken van …

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline