Diepste punt Garenmarktgarage bereikt

4

Het diepste punt van de Garenmarktgarage is bereikt. Dat werd gistermiddag op de bodem op zestien meter diepte gevierd. De garage moet begin volgend jaar open gaan. Er is dan ruimte voor 425 auto’s. Het plein bovenop de garage wordt ingericht als groen evenementenplein.

Een jaar geleden werd de bouwkuip onder water gezet om de grond uit de bouwkuip te kunnen pompen en het onderwaterbeton te kunnen storten. In december vorig jaar werd de bouwkuip weer leeggepompt. De bodem van de parkeergarage is op verdieping -5. In totaal is circa 2.800 kubieke meter beton verwerkt in deze onderste parkeerlaag.


Reanne van Kleef in gesprek met Paul Bleijenberg, voorzitter Raad van Bestuur van bouwcombinatie Dura Vermeer-Besix over het vervolgproces.

Paul Bleijenberg, voorzitter Raad van Bestuur van bouwcombinatie Dura Vermeer-Besix : “Deze mijlpaal staat voor de technische uitdaging van bouwen in een binnenstedelijke omgeving met een diepe bouwkuip van zestien meter onder de grond én historische panden op aanraakafstand. We mogen trots zijn op dit technisch hoogstandje dat geleverd is door het team en alle partners.”


Wethouder Fleur Spijker over het bereiken van het diepte punt van de Garemarktgarage.
Wethouder Fleur Spijker (Duurzame Verstedelijking, Ruimte & Wonen): “Het blijft indrukwekkend om onderin de bouwput te staan en de grootte van de parkeergarage te ervaren. Ik heb me laten vertellen dat de omvang vergelijkbaar is met die van de Pieterskerk. De komst van deze ondergrondse parkeergarage biedt de Garenmarkt de kans uit te groeien tot een mooi, aantrekkelijk groen stadsplein. Een aanwinst voor de stad.” Spijker wilde nog niet verder ingaan op de vraag of de garage straks ook wordt gebruikt om de Leidse binnenstad autoluw te maken.

Vervolg
Nu de onderste parkeerlaag af is, vinden in de bouwkuip de voorbereidingen plaats voor het plaatsen van de prefab vloerdelen van de overige verdiepingen. De prefab vloerdelen wegen maximaal 18 ton en worden per stuk aangeleverd op de bouwplaats. Met de torenkraan worden de elementen op de juiste plek geplaatst. De eerste vloerpanelen zijn inmiddels geplaatst. Na de zomer zijn alle verdiepingen geplaatst en wordt het dak dichtgemaakt. Ondertussen wordt ook verder gewerkt aan de in- en uitrit in de Korevaarstraat.

Delen

4 reacties

  1. Bouwtechnisch een prestatie uiteraard wanneer je weer eens in zo’n betonnen badkuip kijkt. Maar waar andere steden door middel van transferia aan de rand van de stad en (gratis) electrisch OV naar het centrum de stad autoluw en schoon houden gaat Leiden hier zijn 1966 weg. Het faciliteren van het fossiele, luchtvervuilende autoverkeer de stad IN.
    De 80 miljoen euro hadden natuurlijk voor duurzamere doeleinden ingezet kunnen worden, maar neoliberaal VVD66 had daar tussen 2010-2018 geen trek in. VVD wethouder Van Woensel gaf de aanzet vlak voor de gemeentelijke verkiezingen van maart 2014, de VVD bouwpaus Laudy pakte gretig door. Zelfde geldt natuurlijk voor het andere fossiele symbool der autoverslaving rondom de stad: RR.
    Hopelijk weet de Groenlinks wethouder zich verder te distantiëren van dit soort projecten en hiermee samen met de groendenkers in de Raad de floor aan te vegen. Voluit groen gaan!

Je bent nu offline