De nieuwbouw bij het station heeft het hoogste punt bereikt. (Foto: Chris de Waard).

Revolutionair waterbergingssysteem op dak Lorentz

In het dak van een van de Lorentz-torens komt een revolutionair waterbergingssysteem. Op een van de torendaken wordt via zogenoemde ‘retentiekratten’ een flinke waterbuffer gerealiseerd. De afvoer van de buffer is voorzien van een Smart Flow Control, ofwel een ‘slimme meter’. Deze waterbuffer wordt onder andere gebruikt voor de voeding van de beregeningsinstallatie van het lager gelegen groene dak en ook het riool wordt hierdoor minder zwaar belast. Het is de eerste keer dat deze combinatie in Nederland wordt toegepast.

Projectdirecteur Stefan de Ruijter van de ontwikkelende bouwers Hurks bouw & vastgoedontwikkeling en Van Wijnen legt uit wat er precies wordt gerealiseerd: “Hoewel de uitvoering van Lorentz in volle gang is, hebben we ook in deze fase van het project oog voor innovaties, ontwikkelingen en actualiteiten. Door de klimaatveranderingen worden regenbuien steeds heftiger. We hebben met het projectteam onderzocht in hoeverre het gedurende de bouw nog mogelijk was om in Lorentz waterbergingscapaciteit toe te voegen.”

 

De uitkomst van dat onderzoek is een Smart Flow Control die het waterpeil in de retentiekratten reguleert en via actuele neerslagdata herkent wanneer er een bui op komst is. “Het systeem regelt vervolgens zelf de waterdoorlating,” vertelt De Ruijter: “Wanneer het droog is houdt het systeem het water vast. Indien een nieuwe bui wordt gedetecteerd, leegt het systeem automatisch, zodat er weer een maximale bergingscapaciteit aanwezig is. Het opgevangen water wordt onder meer gebruikt voor de bewatering van de planten op het lager gelegen dak van het plintgebouw. Dat bespaart drinkwater. Op het lager gelegen groene dak worden ook nog watervertragende en deels waterbergende platen toegepast.”

Duurzaamste Kilometer van Nederland
Het projectteam werd onder andere geïnspireerd door hun bijdrage aan het initiatief de ‘Duurzaamste Kilometer van Nederland’. Bedrijven, overheden, burgers en kennisinstellingen werken hierin samen om het stationsgebied vóór 2025 te transformeren tot het meest duurzame binnenstedelijk stukje Nederland. Inmiddels hebben 29 organisaties zich bij deze community aangesloten en de Green Deal ondertekend. Eén van de thema’s waar de community zich mee bezig houdt, is ‘droge voeten’. Het verdichten van het gebied rondom Leiden Centraal Station vraagt namelijk om een zorgvuldig plan voor wateropvang.

Vertraagde oplevering Lorentz fase 1
Onder andere door de implementatie van de retentiekratten op het dak, loopt de bouw van de eerste fase van de Lorentz vertraging op. De oplevering is nu gepland voor het eerste kwartaal van 2020. De verhuur van de appartementen gaat nu in het derde kwartaal van dit jaar van start. Eerder was het de bedoeling dat de verhuur rond dit moment zou starten.

De Lorentz in aanbouw en een impressie van het eindbeeld. (Foto’s: PR).

De Lorentz
Lorentz (fase 1) heeft een oppervlakte van circa 36.000 m2 en bestaat onder andere uit een vier lagen tellend donkerkleurig plintgebouw. Er komt een ondergrondse fietsenstalling met ruimte voor circa 4800 fietsen. Bovenop het plintgebouw komen twee torens met 167 huurappartementen en enkele penthouses. De retail- en kantoorruimten in het plintgebouw worden nagenoeg geheel gehuurd door HEINEKEN Nederland Commercie. Zij huisvesten straks ongeveer 400 medewerkers. Daarnaast is het bedrijf van plan om een Brewpub in Lorentz te realiseren. Dat moet een inspirerende plek worden waar consumenten de Heineken producten kunnen proeven en waar nieuwe innovaties direct getest kunnen worden.

Duurzaamheid Leiden


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon
071 - 5235907

Whatsapp
06 - 16811160

×