Jumbo Lange Voort Oegstgeest gaat voortaan ook laden en lossen op straat

2

Het laden en lossen van vrachtwagens bij de Jumbo in winkelcentrum De Lange Voort gaat binnenkort ook op straat gebeuren. De inpandige ruimte waar de vrachtwagens achteruit in kunnen rijden is te laag voor de nieuwste vrachtwagens en daarnaast komen er soms ook meerdere vrachtwagens tegelijk. De gemeente Oegstgeest heeft voor de verkeersveiligheid onlangs besloten om drie parkeervakken naast de supermarkt om te bouwen tot laad- en loslocatie. Omwonenden vrezen echter voor toename van geluids- en stankoverlast.

Na ruim een jaar overleg tussen de supermarkt, omwonenden en de gemeente Oegstgeest maakte de gemeente afgelopen augustus bekend dat er een nieuwe laad- en loslocatie aan de Ommevoort komt. Dat is nodig om vrachtwagens die niet bij de Jumbo naar binnen kunnen – en daardoor het fietspad blokkeren – veilig te kunnen laten laden en lossen. Zowel de Jumbo als de Albert Heijn aan de Lange Voort hebben daarvoor eigenlijk een inpandige ruimte zodat omwonenden geen last hebben van de logistieke beslommeringen van de supermarkt.

Ingang kan niet hoger
Door veranderingen in de hoogte van vrachtwagens en de toename in het aantal leveringen is het voor de Jumbo echter niet meer mogelijk om alles binnen af te handelen, vertelt bedrijfsleider Rien de Haas. “Niet alle vrachtwagens passen meer naar binnen. Daarnaast komen er soms ook meerdere vrachtwagens tegelijk en ik kan dan moeilijk zeggen: wacht maar een half uur.” De gemeente Oegstgeest heeft daarnaast geconstateerd dat de hoogte van de inpandige ingang niet aangepast kan worden omdat direct erboven de vloer van een huis begint. “Het gaat om architectonische fouten”, voegt De Haas toe.


Verslaggever IJsbrand Terpstra in gesprek met woordvoerder van de VvE Marco Schilham

Een groep direct omwonenden van de supermarkt is echter niet overtuigd van de noodzaak van de uitbreiding voor Jumbo. In de raadscommissie Ruimte deelden ze afgelopen donderdag hun zorgen over de toename van geluids- en stankoverlast als vrachtwagens stelselmatig op straat blijven staan. “De motoren worden buiten soms uitgezet, maar soms ook niet”, vertelt Marco Schilham namens de Vereniging van Eigenaren. “Bij de koop van ons appartement was het heel belangrijk dat er inpandig geladen en gelost zou worden en dit principe lijkt nu te worden losgelaten.”

Financiering
Schilham erkent dat er logistieke drukte komt kijken bij het wonen boven een winkelcentrum, maar wijst er ook op dat de Albert Heijn aan de andere kant van het winkelcentrum onlangs nog een inpandige laad- en losruimte moest bijbouwen. “De gesprekken over een oplossing met Jumbo lopen echter vrij eenzijdig. Het is Jumbo die bepaalt wat er gaat gebeuren en niet de gemeente”, zegt Schilham, die de extra benodigde buitenruimte ziet als het gevolg van de recente verbouwing (en vergroting) van de de Jumbo. “Het gaat hier om zijn bedrijfsvoering en snelheid van het laden en lossen”, is zijn analyse.

De Haas vindt het jammer dat omwonenden nu op deze manier bezwaar maken. “Ik wil de overlast voor omwonenden altijd zo klein mogelijk houden. Ik ben een ondernemer en ook mijn bovenbuurman is een potentiële klant”, benadrukt hij. Zelf betaalt hij voor de nieuwe laad- en loslocatie zo’n 10.000 euro, verder aangevuld met een bijdrage van de gemeente en een kleine bijdrage van de naastgelegen Domino’s. “Dat doen we omdat wij er gebruik van gaan maken en ik geen andere oplossing zie. Maar als de strook er dan is, kunnen ook andere vrachtwagens – zoals een vuilniswagen voor de huizen hierboven – er natuurlijk gebruik van maken. Dat komt de verkeersveiligheid ten goede”, aldus De Haas.

Bezwaar
Het verkeersbesluit van de gemeente Oegstgeest is op 14 augustus bekend gemaakt, waarna er gedurende zes weken wettelijk de mogelijkheid is om bezwaar te maken. “Als dat gebeurt en het besluit toch niet van kracht wordt, dan wordt het weer zoals het was”, zegt de bedrijfsleider van Jumbo, doelend op de vrachtwagens die dan het fietspad op de Ommevoort blokkeren. Volgens Schilham is het voor de Jumbo echter alleen ‘iets meer regelen en organiseren’ om alles dan alsnog inpandig af te handelen. “Maar dan blijft wel het karakter van de straat, waar bomen staan en met parkeerplaatsen voor auto’s, behouden.”

Delen

2 reacties

  1. Eus de Taalnazi op

    De spelling laad- en loslocatie is fout. Het gaat tenslotte niet om een laadlocatie en een loslokatie. Laad-en-loslocatie is één woord dat met koppeltekens wordt samengevoegd. Het gaat om een en dezelfde locatie voor laden en lossen. Dat geldt ook voor laad-en-losruimte. Geluids- en stankoverlast is wel juist gespeld.

  2. Behoorlijk belachelijk dat de vrachtauto’s alsmaar groter worden en de omgeving moet worden aangepast (en vaker hersteld moet worden). Het zou andersom moeten zijn.

Over de auteur

IJsbrand Terpstra

Politiek verslaggever in de Leidse regio en presentator van Politiek071.

Je bent nu offline