(Foto: Chris de Waard).

Leidse statiegeldbekers succes ondanks problemen met levering

De invoering van de Leidse statiegeldbekers tijdens Leidens Ontzet wordt door organisatie en gebruikers gezien als een succes, ondanks de steken die de leverancier heeft laten vallen. Zo waren er in eerste instantie niet genoeg bekers beschikbaar en bleek leverancier Cup King ook niet in staat de distributie onder de horeca-ondernemers te kunnen verzorgen. Toch was het resultaat positief: de stad was schoner, de omzet lijkt niet minder te zijn en het publiek heeft de statiegeldbekers omarmd.

“Het is goed gegaan”, geeft wethouder Yvonne van Delft als eerste reactie. “De eerste signalen zijn dat de omzet van de ondernemers niet minder is dan voorheen. Ook was er gedurende de twee dagen voldoende capaciteit.” Wel geeft ze aan dat alle zeilen bijgezet moesten worden toen op 1 oktober bleek dat er te weinig bekers beschikbaar waren en dat ook het uitrijden naar de verschillende locaties niet door de leverancier gedaan kon worden.

Extra bekers uit Spanje
Die problemen zijn opgelost door een Roemeense koerier extra bekers uit Spanje te laten brengen en door de bekers rond te laten brengen door de afdeling milieu en beheer van de gemeente Leiden in samenwerking met Leidse ondernemers. Op de vraag waardoor de problemen met de levering zijn ontstaan, mocht Cup King zelf geen antwoord geven. Daarvoor werd terugverwezen naar de Gemeente Leiden. Woordvoerder Annelies Witz: “Als opdrachtgever hebben afspraken met al onze leveranciers dat wij zelf de communicatie over dit soort zaken voeren. We kunnen nu ook nog niet zoveel over de oorzaak van de problemen met de levering zeggen. Dat wordt onderdeel van de evaluatie.”

Lyrisch
“Wat de resultaten betreft is het boven verwachting goed gegaan”, zegt Erwin Roodhart namens de werkgroep Leids Glas. “De consumenten waren zeker via de social media lyrisch en ook de ondernemers is het enorm meegevallen.” Tijdens Leidens Ontzet zelf zijn leden van de werkgroep de stad in gegaan om te zien hoe iedereen de nieuwe beker ervaarde. “Het was zeker een logistieke uitdaging, maar we hebben alles kunnen oplossen. Mede door de spoelstraten die zijn neergezet, waren er altijd genoeg bekers beschikbaar.”

Stoeien met statiegeld
Hoewel de consument de statiegeldbekers al als ‘normaal’ heeft bestempeld, werd er nog wel gestoeid met het statiegeld. Wie betaalt bijvoorbeeld nou welke beker als je met een vriendengroep bent waar ook weer mensen bij komen en weggaan? Roodhart: “Ik hoorde wel dat mensen dat nog een beetje ingewikkeld vonden. Maar daar bleken de pitcher weer goed te werken en die zijn ook veel gebruikt.” De bekers zelf waren tot 03.00 uur op 4 oktober weer in te wisselen voor een euro.

Scherpe randen
een minpunt dat veel bezoekers noemden waren de scherpe randen aan de bekers waar de lippen aan werden open gehaald. “Dat gaan we ook meenemen in de evaluatie en als dat als een probleem wordt gezien, dan moet de leverancier daar aan werken.”

Evaluatiepunten
Wat Roodhart betreft zijn er twee belangrijke punten om mee te nemen in de evaluatie. “Dat is als eerste de rolverdeling bij de distributie van de bekers onder de ondernemers. Dat was nu niet duidelijk. Je kunt het op papier allemaal wel plannen, maar in de praktijk gebeurt er veel meer rondom de opbouw van Leidens Ontzet. Daarvoor heb je mensen nodig die de stad écht goed kennen. Daarnaast moeten we ervoor open blijven staan om te leren. Dit is allemaal zo nieuw. We zijn echt het wiel aan het uitvinden. Daar kunnen andere steden van leren en dat moeten we zelf ook doen.”

Wethouder Van Delft brengt nog een ander punt in bij de evaluatie. “We moeten erover gaan nadenken of we de bekers zelf aanschaffen of gaan huren. In Gent worden de bekers gehuurd tijdens de Gentse feesten, maar misschien is het voor Leiden wel logischer om ze in eigen beheer te hebben.”

 

Duurzaamheid Economie Leiden Politiek


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×