De tiende editie van de mbo-opleidingenmarkt vond op woensdag 9 en donderdag 10 oktober plaats in de Hooglandse Kerk in Leiden. De opleidingenmarkt, gericht op aankomende mbo’ers, is in totaal door 4800 personen bezocht.
Bij de opleidingenmarkt waren veel vmbo-leerlingen aanwezig, grotendeels samen met hun ouders of broers en/of zussen. De markt werd door vijftien scholen uit het voortgezet onderwijs georganiseerd in samenwerking met acht mbo-instellingen. Ook het bedrijfsleven was vertegenwoordigd op de markt.
Eerste stap
Decanen, ouders en leerlingen van het vmbo zien de mbo-opleidingenmarkt als een eerste stap in het proces van oriëntatie op de opleiding. Ter voorbereiding krijgen leerlingen enkele opdrachten om te ontdekken waar hun interesses liggen en wat hun competenties zijn. “Deze markt vind ik belangrijk. Mijn zoon Rick weet nog niet goed welke richting hij op wil. We zijn via de school van Rick op deze markt gewezen en we hopen nu beter een keuze te kunnen maken”, vertelt Jolanda Soesbergen, moeder van vmbo-leerling Rick.
Aanwezigheid bedrijven
Voor het eerst waren dit jaar bedrijven aanwezig op de opleidingenmarkt. Hiermee wordt geprobeerd om toekomstige mbo’ers een beeld te geven van opleidingen in de praktijk. Sommige bedrijven gaven leerlingen de optie om hun naam en mailadres achter te laten, zodat zij later in het jaar nog uitgenodigd kunnen worden voor een rondleiding bij het bedrijf.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907