Alleen roetveegpiet welkom op basisschool Het Avontuur in Zoeterwoude

164

Basisschool Het Avontuur in Zoeterwoude overweegt om Sinterklaas dit jaar, voor het eerst, alleen vergezeld te laten worden door roetveegpieten. Tot en met vorig jaar koos de school nog voor de traditionele zwarte Piet. In navolging van de pieten op tv zijn de assistenten van de Sint (op school) vanaf dit jaar minder zwart gekleurd.

Op zaterdag 23 november legt Sinterklaas om 12.00 uur zijn boot aan bij de Miening in Zoeterwoude-Dorp. Na de ontvangst door de burgemeester gaat hij samen met alle pieten en begeleid door kinderen en ouders naar het Dorpsplein. Anders dan de school lijkt de organisatie van de intocht dit jaar nog te kiezen voor een traditionele piet.


Archieffoto Sinterklaasintocht 2018.

In een reactie aan Sleutelstad laat directeur Ans Wilson weten dat het definitieve besluit over de pieten na de herfstvakantie wordt genomen.

Delen

164 reacties

    • Help maar een eeuwenoude traditie om zeep, en alleen door een paar van die zielige figuren..echt BELACHELIJK

    • Ja die bekkies zitten straks zo vol pepernoten dat je niet eens verstaat wat ze huilen…

  1. Een Leids burger op

    Oprotten met die roetveegpieten! Meteen in de zak doen en afvoeren naar Spanje. Zo zien kinderen meteen wie er voor ¨zwarte¨ Piet speelt met die roetveegpieten.
    Het is weer het zoveelste toegeven aan een stelletje idioten die in Zwarte Piet tenonrechte racisme of een link met het slavernijverleden menen te moeten zien.

    • Een Leids burger op

      En ze vinden het waarschijnlijk ook prima als die Zwarte Pieten helemaal ZWART zouden zijn tenzij ze vooraf al geindoctrineerd zouden zijn met het roetveegpietenvirus….. 🙂

      • Natalie Greven op

        Valt wel mee met die indoctrinatie hoor. Maar ik ben er niet tegen, dat is waar.:)

    • Lideke Van Gool-Hoving

      zeker, met veel plezier ook, maar ‘time changes’ en als iets door de wereldse werkelijkheid achterhaald is -en pijnlijk is voor sommigen- dan moet je onder ogen zien dat het ook anders kan (moet!). Heel vroeger was ‘slavernij’ en ‘onderdrukking’ vrij normaal (in ieder geval voor sommigen); wil niet zeggen dat we de uitingen daarvan nu nog steeds moeten handhaven

      • Een Leids burger op

        Maar Zwarte Piet is helemaal geen uiting van slavernij: DAT is wat onder ogen gezien zou moeten worden!
        .
        Zwarte Piet is gewoon de knecht van Sinterklaas. En ook daar ergeren sommigen zich al aan. Maar de kinderen niet hoor…. ´t Is maar wat je er in wil zien.
        .
        Vroeger hoorde je nauwelijks over dergelijke dwazen die het slavernijverleden en racisme aan Zwarte Piet meenden te moeten koppelen. Al dat onterechte verwijt over het vermeende racisme en slavernijverleden bij Zwarte Piet is gewoon aangepraat.
        .
        En er zijn ook genoeg donker gekleurde mensen die helemaal geen probleem hebben met een Zwarte Piet hoor:
        https://sleutelstad.nl/2018/11/09/protestgroep-doet-oproep-kom-als-zwarte-piet-naar-leidse-intocht/#comment-281239

        Wat zal het volgende zwarte zijn wat zonodig zou moeten veranderen?
        Wat mij betreft blijft het gewoon zwartepieten met een ZWARTE Piet en een witte sinterklaas.

        • Mireille van der Weegen op

          Helemaal waar. En ze lijken het zo te willen draaien dat men niet meer durft te zeggen dat je wel voor zwarte piet bent, omdat je dan zogenaamd racistisch bent…..triest

      • Beste Lideke, ben je er ook van op de hoogte dat in afrika de slaven ook aan blanken werden verkocht door zwarte mensen ?
        Dat sommige (gekleurde) mensen zwarte piet vervelend vinden zou kunnen, maar beschuldig voorstanders niet van racisme.

      • Wim de Leeuw op

        Beste Lideke,
        Het valt me op dat er op Sleutelstad veel ‘eenzijdig’ wordt gereageerd. Mensen roepen van alles, zonder op elkaar te reageren. Ik zou dat graag anders zien. En dus heb ik onder jouw reactie de mijne geschreven. Ik ben benieuwd wat jij vindt van mijn standpunt, dat blijkbaar afwijkt van het mijne. Maar vooral in de hoop dat we elkaar wellicht beter gaan begrijpen.
        De kleur van Piet interesseert me niet. Of die nu Zwart, Wit, Geveegd of Gespikkeld is. Het zal me jeuken. Het uiterlijk van figuranten bij een kinderfeestje interesseert me niet.
        Wat me wel interesseert – en waar ik geen snars van begrijp – is de bron van de discussies over zaken die in Nederland al decennia of eeuwenlang gebruikelijk zijn. Discussies die worden aangezwengeld door mensen die ooit elders woonden, maar er vrijwillig voor kozen om zich hier te vestigen. Discussies die altijd als ‘slachtoffer’ worden gevoerd en steeds vaker op een volstrekt hysterische manier. Met inzet van soms krankzinnige en grenzeloze middelen.
        En nee, ik ga natuurlijk niet verkondigen dat ‘de kern van de Nederlandse cultuur wordt bedreigd door de aanpassing van de kleur van een Piet’. Maar begrijpen doe ik dat standpunt steeds beter. En de PVV en FVD bewijzen dat steeds meer Nederlanders daar klaar mee zijn. Ik vind werkelijk dat we doorschieten. Niet alleen in Nederland, maar overal in de wereld. Zo’n Canadese premier die zich in 1000 bochten wringt om excuses te maken naar het volk omdat hij zich goddomme tijdens een studentenfeestje als Alladin heeft laten schminken.
        Ik ben inmiddels helemaal klaar met mensen die zich hier ooit vrijwillig hebben gevestigd en zich inmiddels over alles in ons land hysterisch gekwetst verklaren.
        Maar jij bent ongetwijfeld in staat om me een andere of betere kant te laten zien.

        • Aangezien Lideke via FB heeft gereageerd acht ik het aannemelijk dat zij uw reactie nooit zal zien. Het is te prijzen dat u de moeite neemt om te discussiëren en dat op een nette en inhoudelijke wijze tracht te doen.
          Uw aanname dat de discussie wordt aangezwengeld door ‘mensen die ooit elders woonden, maar er vrijwillig voor kozen om zich hier te vestigen’ strookt echter niet met de praktijk. Of althans, niet met de hele groep. U lijkt te veronderstellen dat wanneer je van ‘elders’ komt niks te vinden hebt over de situatie op de nieuwe locatie. Daar is op zichzelf al veel van te vinden. Persoonlijk vind ik dat iedereen overal iets van mag vinden, zolang met netjes en rustig argumenteert en ook wil luisteren naar de ander. De praktijk is echter nog weerbarstiger en veel lieden met bedenkingen bij de kleur van piet zoals deze in de afgelopen decennia gebruikelijk was, zijn hier geboren. Zij zijn volgens alle gangbare termen en opvattingen Nederlanders in de breedste zin van het woord. Hen verwijten dat ouders/grootouders/etc van elders komen raakt kant noch wal. Zij hebben alle recht zich uit te laten over zaken in de Nederlandse samenleving die zij graag anders zien. Het simpele feit dat zij niet wit zijn of (een deel van) hun wortels buiten Nederland ligt maakt hen niet minder gerechtigd kritiek te leveren op de samenleving waar zij onlosmakelijk onderdeel vanuit maken.

          • Wim de Leeuw op

            De kritiek op de kleur van Zwarte Piet is niet nieuw. De manier waarop KOZO die discussie de laatste jaren voert wel. En die gaat gepaard met intimidatie, bedreigingen en het verzieken van de intocht zelf. En dan hebben we het wat mij betreft niet meer over mensen die ergens iets van mogen vinden, maar van drammers die hun belangen ten koste van anderen willen doordrukken. Datzelfde geldt overigens ook voor de boerenprotesten, maar dat geheel terzijde.
            En natuurlijk mogen ook 1e, 2e of 3e generatie nieuwe Nederlanders van alles overal van vinden. Maar de discussie schiet wat mij betreft inmiddels extreem door. De standpunten zijn steeds vaker hysterisch en per definitie vanuit een slachtofferrol. En wie niet het eerste signaal serieus neemt is een boze witte man, een racist enzovoorts.

      • Dus als ik zwarte schminck op mn gezicht smeer ben ik voorstander van slavernij en racisme…………bijzonder.

      • Twee citaten:”en pijnlijk is voor sommigen” Wie zijn die sommigen? (Bron) en “slavernij en onderdrukking”. Dat is afgeschaft omdat men toen al inzag dat dat niet juist was. Dus dat is over en uit. Ik heb nog nooit een donkere buitenlander gezien met dikke rooie lippen en gouden oorbellen in zijn oren en ook nog kroes haar. Wat ik wel heb gezien is een figuur die wij Zwarte Piet noemen omdat hij wel zwart is wel gouden oorbellen en wel kroeshaar heeft. Hij is gewoon de knecht van Sinterklaas. Knecht zijn is niet Slaaf zijn. Anders is iedereen die voor een baas werkt een slaaf. Dus die sommigen die daar aanstoot in geven kunnen dan kennelijk niet in een democratisch land leven. En die anderen onder de sommigen lopen elkaar een beetje op te naaien. Lopen overal tegen te schoppen.

      • Je hebt ook zoveel niet blanke vrienden zo te zien. Ga je nog sinterklaas liedjes zingen net het kamerkoor??

    • Natalie Montagne

      De slavernij heeft niets met sinterklaas te maken…
      Als je dat zelf niet ziet ben je niet goed bij je…
      En Bokkestein levert zelf schmink aan de Nederlandse Antillen en Suriname waar het ook gevierd wordt!

    • Ricardo Pico

      Zwarte piet is helemaal geen uiting van slavernij man. Met deze totale misvatting maak je het juist racistisch! Dat gejank erover komt zonder grond. Op curacao wordt sinterklaas wit geschminckt, voel je je dan ook gekrenkt? Zielig hoor.

    • Jeroen-Anita Van Es-van Eijgen

      Je kan tegen deze mensen zeggen wat je wil, het is praten tegen een muur.
      Er zijn 4 soorten pieten .
      Zwarte Piet ( knecht van sinterklaas).
      Zeurpieten( zeikerds die zich gediscrimineerd voelen).
      Meeloop pieten lijperts die met de zeurpieten mee praten.
      En de zielepieten dat zijn precies dezelfde pieten als meeloop pieten.
      Kortom de pieten die hun eigen land verloochenen,
      En meegaan in de grootste onzin om zwarte Piet te vergelijken met de slavernij

  2. Dicriminatie van de schoorsteenvegers! Alsof deze eerzame werkers altijd met een vies gezicht, rare kleding en een zak met pepernoten rondlopen…………….die lui lijken toch helemaal niet op schoorsteenvegers ?!?!!?!!!
    Oh wacht………ze leken ook niet op de gekleurde medemens………….. dus dan…of niet…… ik weet het niet meer hoor…

    • Carla Opdam

      Pascal Springer
      Dat geloof ik niet direct, en ieder mag het vieren zoals hij of zij wil, alleen tv en intochten niet
      In 1950 was Piet ook stuk minder zwart, en geen rode lippen en oorringen
      Google maar eens
      Mijn kleindochters maakt het niets uit, gewoon gezellig feest vieren

    • Pascal Springer

      Jozi Spinoza dan heet die ook vast geen Klaas meer 😂😂 ik denk dat we tegen die tijd een gender neutrale Sint hebben , goddank ben ik tegen die tijd de pijp wel uit want ik word er helemaal naar van van al dat gedoe.

      • Pascal; de spanning voor de kinderen, het snoep, de beleving van de weken voor 5 december, versierde winkeletalages, kinderen die zich verkleden als Piet, schoentje zetten, de liedjes, de gedichtjes, surprises, pakjesavond, het geheimzinnige gedoe, het blijft allemaal hetzelfde. Alleen een paar likjes schmink veranderen en men heeft het over het vermoorden van een traditie of zelfs het weggeven van Nederland. Waar hebben we het over?

        • Wim de Leeuw op

          Beste reageerder,
          Het valt me op dat er op Sleutelstad veel ‘eenzijdig’ wordt gereageerd. Mensen roepen van alles, zonder op elkaar te reageren. Ik zou dat graag anders zien. En dus heb ik onder jouw reactie de mijne geschreven. Ik ben benieuwd wat jij vindt van mijn standpunt, dat blijkbaar afwijkt van het mijne. Maar vooral in de hoop dat we elkaar wellicht beter gaan begrijpen.
          De kleur van Piet interesseert me niet. Of die nu Zwart, Wit, Geveegd of Gespikkeld is. Het zal me jeuken. Het uiterlijk van figuranten bij een kinderfeestje interesseert me niet.
          Wat me wel interesseert – en waar ik geen snars van begrijp – is de bron van de discussies over zaken die in Nederland al decennia of eeuwenlang gebruikelijk zijn. Discussies die worden aangezwengeld door mensen die ooit elders woonden, maar er vrijwillig voor kozen om zich hier te vestigen. Discussies die altijd als ‘slachtoffer’ worden gevoerd en steeds vaker op een volstrekt hysterische manier. Met inzet van soms krankzinnige en grenzeloze middelen.
          En nee, ik ga natuurlijk niet verkondigen dat ‘de kern van de Nederlandse cultuur wordt bedreigd door de aanpassing van de kleur van een Piet’. Maar begrijpen doe ik dat standpunt steeds beter. En de PVV en FVD bewijzen dat steeds meer Nederlanders daar klaar mee zijn. Ik vind werkelijk dat we doorschieten. Niet alleen in Nederland, maar overal in de wereld. Zo’n Canadese premier die zich in 1000 bochten wringt om excuses te maken naar het volk omdat hij zich goddomme tijdens een studentenfeestje als Alladin heeft laten schminken.
          Ik ben inmiddels helemaal klaar met mensen die zich hier ooit vrijwillig hebben gevestigd en zich inmiddels over alles in ons land hysterisch gekwetst verklaren. Zelfs als het over een Pietenkleurtje gaat .
          Waar heb JIJ het over? Ik leer graag!

          • Dat is lastig te beantwoorden om de volgende redenen:
            U kijkt naar de afkomst van mensen om hun gelijk te beoordelen en ik niet. U en ik kijken dus anders aan tegen de vraag: wat is een geldig argument?
            Ten tweede denkt u in termen van ‘wij’ en ‘zij’ en ik niet. Voor mij bestaat alleen een ‘wij’, met daarbinnen verschillen in opvattingen. Soms zal ik het met u eens zijn, soms niet – maar wel op grond van argumenten, niet op grond van hoe lang iemand hier woont. Mijn familie woont 350 jaar hier in de regio, hartstikke leuk, maar heb ik daarom gelijk?
            Ten derde ziet u bepaalde bevolkingsgroepen als gasten, ik niet. U bent niet de gastheer van andere Leidenaren, het is niet zo dat anderen hier mogen wonen van u.
            Van het gegeven dat tegenstanders van Zwarte Piet altijd het ‘slachtoffer’ uithangen en van het ‘volstrekt hysterische’ en ‘krankzinnige en grenzeloze’ zie ik de voorbeelden met belangstelling tegemoet, volgens mij valt dat wel mee.

        • Een Leids burger op

          We hebben het niet alleen over een door sommigen gewenste verandering van Zwarte Piet, maar vooral aan het toegeven aan die groep op valse gronden.
          Als je daar dus aan toegeeft zal het daarbij niet blijven. Daarom begrijp ik Pascal wel als die spottend een gender neutrale Sinterklaas noemt.
          En over die roetveegpiet is ook al weer ruzie want sommigen menen dat meer dan 3 zwarte roetvegen ook al weer racistisch zou zijn…

  3. Ida Maria Christen

    Wij vertellen al paar jaar dat er geen echte zwarte Pieten meer zijn die komen alleen s’nachts als we liggen te slapen de rest die er zijn zijn hulp pieten in alle kleuren die niet echt zijn met beetje smink, en de Sinterklaas eigenlijk het zelfde die in het land komt op tv is de echte de rest zijn helpers die niet echt zijn en vinden ze prima zo zonder probleem, ze zijn dan alleen benieuwd of ze wat in de schoen krijgen van de hele echt Sint en Piet. En gaan meer naar de kerstsfeer toe.

    • Ja, laten we de sint en Zwarte Piet maar vergeten en overgaan naar de kerstman. Die heeft geen Zwarte Pieten. Zijn we van dat gezeur af. Oh, gut, die heeft Alfjes. Komen de liliputters weer om de hoek. Schaf al die feestdagen maar af. Oh ja, de verjaardagen ook. Het is goed voor de commercie. Als we stoppen worden zij kwaad. En ook hun slaven die dan ontslagen worden. En dat allemaal door dat “Sommigen”.

    • Marijke Vdb

      Wimmie Leiden nee wij zijn geen racisten! Wij gunnen iedereen een leuke sinterklaas en als kind al boeide het me totaal niet hoe die pieten er nou uitzagen. Als ik maar snoep en kadootjes kreeg. Je kinderen thuis houden van een sinterklaasfeest dat is diep triest. Ga je schamen

    • Wimmie Leiden

      Marijke Vdb schaam me nergens voor schaam me alleen voor het land waar ik in woon en voor die diep trieste mensen zo als jou die niet voor de land op komen en als een mak lammetje achter een klein groepje trieste mensen staat schaam jij je daar maar voor

      • Natalie Greven op

        Nee dat vind ik niet Jan Pracht. Dat is volgens mij precies het punt waar de ruzies over gaan, en de oorzaak dat de emoties op dit soort forumpagina’s zo hoog oplopen. Wel geloof ik dat je hier de meest agressieve voor- en tegenstanders hoort, niet de veel grotere groep mensen die een beetje in het midden zit en gelooft dat het best mogelijk is om het voor iedereen leuk te houden.

    • Marijke Vdb

      Jan Pracht als je star blijft vasthouden aan een zwarte Piet wel ja. En als je dan kinderen gaat thuis houden ben je compleet gestoord.

    • Marijke Vdb

      Wimmie Leiden ik schaam me voor mensen als jij die vasthouden aan ouderwetse denkbeelden en gevoelens van anderen, inclusief kinderen, compleet negeren.

  4. Arthur van der Linden

    Diep triest. Zo help je een eeuwenoude traditie om zeep. Toon gewoon ‘ballen’ en houd je aan die traditie. Nog ff, dan is de Kerstman aan de beurt. Maak een ‘vuist’ naar die ‘zielepieten’, die geen moer begrijpen van onze tradities.

      • Wat een zielig besluit, geef een paar malloten maar weer hun zin. Traditie is ZWARTE PIETEN en niets anders !

    • Koos Henzen

      Arthur, om je dood te ergeren. Wat een ontzettende slappe figuren die de oren laten hangen naar een stelletje gestoorden. En dat geldt ook voor de gemeente Leiden met z’n “roetveegpieten”. Belachelijke lui allemaal!!!

    • Carla de Rijk

      Arthur van der Linden zou je eens willen kijken hoe vaak deze zgn eeuwenoude traditie al is gewijzigd? Dat heet de tand des tijds. Je kan toch niet blijven hangen in iets wat toevallig in jouw jeugd zo was?
      Het uiterlijk is al zo vaak veranderd. Als het basis idee van het feest maar het zelfde blijft.
      Een gezellig feest voor alle kinderen met kadootjes en dus niet voor volwassenen .

      • Klopt. Zwarte Piet was altij een karikatuur, onnatuurlijk zwart, belachelijk rode lippen, onzinnig grote oorbellen, rare kleding, gekke mutsjes, vreemde gewoonten.
        Dat mocht allemaal niet meer en toen leken de pieten op onze gekleurde medemens en dat is voor sommigen een probleem. Straks zijn ze blank en kunnen de blanken boos worden enz enz

    • Natalie Greven op

      Maar Arthur, Kerst verandert toch ook? Vroeger: Sti-hille nacht zingen, nu top 2000 en Sky Radio met Mariah Carey en Wham. Vroeger: naar de nachtmis. Nu: All you need is love op televisie. Vroeger: kalkoen, nu: gourmetten. Vroeger: twintig kaarsjes in een echte boom. Nu 80.000 lampjes van de Action door het hele huis.
      Kerstverhaal? Men zet nog wel een kerststalletje neer, maar ook van die Dickens-huisjes. Kerstkaarten worden steeds minder verstuurd. Een adventskalender was vroeger iets wat in Duitsland en Scandinavië gedaan werd, nu wordt-ie ook in Nederland steeds meer opgehangen. Gezelligheid blijft hetzelfde volgens mij, bij Kerst en bij Sinterklaas.

      • Maar de betreffende personen, jezus, maria, jozef, de 3 wijzen etc veranderen niet van uiterlijk of huidskleur………

        • Natalie Greven op

          Als je oude en nieuwe kerststalletjes naast elkaar zet zijn er wel grote verschillen. Ik vind ze allebei leuk. In de wereldwinkel verkopen ze stalletjes uit Bolivia waar iedereen een Indiaans uiterlijk heeft. In Mexico stalletjes met skeletten. Als Jezus en Jozef en Maria echt hebben bestaan zouden ze bruin zijn geweest gezien het land waarin ze zijn geboren. Wordt Kerst er minder leuk van? Ik vind van niet.

  5. Deborah van Gessel

    En alles wat loopt te klagen is blank , ooit op curacoa en suriname gekeken daar vieren ze gewoon het feest met ZWARTE piet en die hoor je niet klagen maar half blank nederland is denk tegen een betonwerk aangelopen en dachten laten we is met de trend mee gaan en eigen kinderfeest naar de klote helpen 🤦🏼

    • Mireille van der Weegen op

      Ja, laten we zwarte piet gewoon maar afschaffen tot er straks helemaal niks meer van de Nederlandse tradities over is….. de Nederlanders passen zich wel weer aan.
      Wat is het volgende?

      Dit heeft helemaal niks met rasicme te maken. Het is al decennialang zwarte piet. Dus blijf er met je poten vanaf!

  6. Lideke Van Gool-Hoving

    Vroeger hadden we nog veel meer tradities. Wil nog niet zeggen dat ‘tradities’ goed zijn, toch? Kwelspelen bijvoorbeeld, op straat of op de kermis. Een kwelspel is een spel waarbij men ter vermaak dieren leed aandoet, dus kwelt. Kwelspelen waren populaire volksvermaken met een ritueel tintje en ze waren gebonden aan vaste punten op de kalender zoals het begin van de vasten, bij half-vasten en het begin van de lente.[1] Ook vonden kwelspelen plaats op jaarmarkten en kermissen, tot de overheden in de meeste Europese landen dit verboden. Bij kwelspelen worden dieren geestelijk of lichamelijk mishandeld, soms tot de dood erop volgt. Kwelspelen zijn derhalve altijd vormen van dierenmishandeling.

    In de meest enge definitie is het kwellen van de dieren op zichzelf het doel van het kwelspel. Het kwellen vormt dus het (leed)vermaak. Een voorbeeld is het katbranden, waarbij het vermaak bestaat uit het toekijken en -horen hoe de katten in doodsnood proberen te ontsnappen. Bij verreweg de meeste spellen zit er een zeker competitief of spelelement in, maar zijn de activiteiten toch leedtoebrengend aan de dieren. Het leed is hier echter bijzaak en ondergeschikt aan het spelelement. In sommige gevallen kunnen dergelijke kwelspelen diervriendelijker gemaakt worden zodat ze niet meer per se als kwelspelen hoeven te gelden.

    In de loop der tijd zijn veel kwelspelen verboden. Ook daar waar dat niet het geval is, staan ze bloot aan hevige maatschappelijke kritiek. Verdedigers van de spelen menen daarentegen dat de spelen niet zo dieronvriendelijk zijn als ze lijken, en dat het spel bovendien traditie is en daarmee culturele waarde heeft. Een voorbeeld is de discussie over het stierenvechten.

    Hieronder volgt een opsomming van activiteiten die als kwelspelen kunnen worden gezien. Sommige activiteiten vinden heden ten dage nog steeds plaats of zijn algemeen geaccepteerd. In deze gevallen kent de activiteit echter een groot aantal critici dat meent dat de dieren er hinder of leed van ondervinden. In deze visie kunnen ook deze activiteiten gezien worden als kwelspellen.

  7. Paul Plaizier

    Ik kan er niet koud of warm van worden. Tradities verschuiven nu eenmaal. De stereotype Zwarte Piet met roe en zak uit de jaren 50 van de vorige eeuw was in de jaren 70 ook al verdwenen. Tradities worden al eeuwenlang aangepast aan de tijdgeest. Mensen moeten wat minder zeuren en krampachtig vasthouden aan achterhaalde “zekerheden”.

    • Natalie Greven op

      Helemaal mee eens. Die verschuivingen gingen vroeger vanzelf, een ingezonden brief in de krant was zo’n beetje het enige medium om je te laten horen als burger. Huidige social media maken dat voor- en tegenstanders hun hakken in het zand zetten, discussie wordt er eigenlijk niet gevoerd. Maar tradities veranderen sowieso, zie bijvoorbeeld halloween dat hier steeds groter wordt.

  8. Roger Gielis

    Niet aanpassen. Wie heeft dit besluit overigens genomen… Het schoolbestuur of de ouderraad ? De uiteindelijke beslissing blijft altijd bij de ouders van de kinderen, dat weten jullie toch ? Ook de NTR bepaalt voor ons niet hoe dat Zwarte Piet er uit komt te zien…, zoals u wellicht weet is nog altijd een overgrote meerderheid van de samenleving voor Zwarte Piet. Denk ook aan het feit dat de kleur niet de huidskleur is van Zwarte Piet….hij/zij is zwart van roet…, iedereen kan/mag voor Zwarte Piet spelen ongeacht de komaf. Gooi die racismekaart maar snel de prullenbak in !!!

    • Ik neem aan dat dat in overleg is gegaan. Ik weet wel dat het Pietenpunt bij veel scholen al jaren geleden ter discussie stond, al voordat de discussie op social media zo heftig werd. Uit ervaring weet ik ook helaas dat veel schoolbesturen en leerkrachten nogal bewerkt zijn door intimiderende ouders (‘ik weet waar je woont’) en daarom besloten het nog maar een jaartje aan te zien. Terwijl schooldirecties natuurlijk bij uitstek weten hoe kinderen erover denken.

  9. Carla de Rijk

    Zo dom, dat niet alle scholen en organisaties de lijn gelijk trekken met wat de landelijke intocht toont en wat er op de televisie komt bij het Sinterklaas journaal.
    Wel zo leuk voor de kinderen. En een nieuwtje misschien voor de koppige volwassenen, het is een kinderfeest, dus denk even aan hen en niet aan jezelf.

    • Een Leids burger op

      Ja, het is inderdaad een kinderfeest.
      En zouden die kinderen dan bezwaar hebben tegen een geheel ZWARTE Piet ?
      Roetveegpieten zijn makkelijker herkenbaar voor kinderen zodat ze snel zien wie er voor Zwarte Piet speelt….

  10. @V/d Linden e.a. Het gegeven dat een gebruik “een eeuwenoude traditie” is betekent niet per definitie dat het een wenselijk gebruik is. Slavenhandel en het martelen van verdachten waren ook eeuwenoude tradities en zijn dat in sommige buitenlanden nog steeds. In het kader van een voortschrijdende beschaving werden ze in onze contreien gelukkig afgeschaft. Aan de andere kant, een traditie is ooit begonnen. Dus die pieten nieuwe stijl kunnen eveneens een traditie worden. Ik zou dus zeggen, kalmeer even en maak u liever druk over zaken die er werkelijk toe doen, zoals de armoede, blijkbaar een hardnekkige traditie, waar elders op deze website over wordt geschreven.

    • Een Leids burger op

      Met de reactie van van der Linden is niets mis hoor.
      Een geheel Zwarte Piet is traditie. En dat is lange tijd ook een wenselijk gebruik geweest tot een paar mensen meenden in Zwarte Piet opeens tenonrechte een symbool van slavernij of racisme meenden te moeten zien.
      Een traditie veranderen op verkeerde gronden lijkt me geen goede zaak.
      https://sleutelstad.nl/2019/10/24/alleen-roetveegpiet-welkom-op-basisschool-het-avontuur-in-zoeterwoude/#comment-306098

      Geen kind weet maar wat een stoomboot is en dus zou dit eventueel wel veranderd kunnen worden maar een roetveegpiet doet afbreuk aan het ZWARTE karakter van ZWARTE Piet. We gaan aan zwarte of donkergekleurde mensen toch ook niet vragen of ze maar wat minder zwart willen zijn? 🙂

    • Natalie Greven op

      Met die opmerking beledig je heel veel mensen die in het onderwijs werken – alsof die maar uitgaan van een onderbuikgevoel. Denk je niet dat besluiten worden genomen op basis van wat er speelt onder kinderen?

  11. Frank den Hartog op

    Past gewoon in de verdere ver-Amerikanisering van onze maatschappij: in de VS heeft “blackface” weldegelijk een relatie met racisme. Dat wordt nu naar Nederland ge-exporteerd, net als Coca Cola en McDonalds. Valt niet tegen te houden. Ook niet in Zoeterwoude. Verzet hiertegen is natuurlijk volledig terecht, maar helaas nutteloos. Vraag was alleen wie het eerste zou zwichten, de gemeente of de school. De school dus. De volgende stap is dat we een boze witte man met raar kapsel als regeringsleider krijgen.

  12. Weet je wat ook triest is? Als je na vele jaren op een openbare school Sinterklaas bent geweest met echte Zwarte Pieten en je mag niet meer mee doen omdat een allochtone moeder haar kinderen van school zou halen als deze persoon weer Sinterklaas zou zijn. Deze Sinterklaas was PVV-stemmer had er in een krant gestaan. Hoezo vrijheid van mening????

Over de auteur

Robbert Beurse

Verslaggever en inwoner van Zoeterwoude. Maakt radio in de Leidse regio sinds 1995.

Je bent nu offline